ŘSD: Po silnicích jezdí mladší auta, než si myslíme

Průzkum Ředitelství silnic a dálnic odhalil, že po českých silnicích jezdí ve skutečnosti mnohem mladší a ekologičtější auta, než co uvádějí statistiky.

Podle statistik je průměrné stáří aut v Česku něco přes 13 let. S tím ale nesouhlasí Ředitelství silnic a dálnic, podle kterého statistiky vycházející z Registru vozidel nekorespondují se skutečným stavem vozového parku. V Registru jsou prý i auta, která již po silnicích nejezdí, ale nebyla z něj ještě vyřazena.

ŘSD si tak nechalo udělat průzkum, ze kterého vyplývá, že vozidla, která skutečně jezdí na českých silnicích, jsou mladší a hlavně ekologičtější, než co uvádí statistiky. Podle ŘSD se tedy vozový park v Česku obnovuje mnohem rychleji. Studii si ŘSD nechalo vypracovat u společnosti ATEM s.r.o., která zjišťovala především dynamickou skladbu vozového parku, tedy aut, která jezdí. Počítá totiž především s tím, že se modernější vozidla po silnicí pohybují častěji než auta stará.“Sčítání“ probíhalo na 13 reprezentativních úsecích silnic a dálnic, v krajských městech i menších obcích a také na silnicích prvních, druhých i třetích tříd. Celkem bylo nasčítáno přes 60 000 záznamů.

Výzkum ukázal, že průměrné stáří zaznamenaných osobních aut je 8,5 roku, lehkých nákladních aut 7,5 roku, těžkých nákladních vozů 7,6 roku a autobusů 8,5 roku. Průměrně pak vychází stáří všech vozidel na našich silnicích na 8,5 roku – tedy mnohem méně než kolik uvádí Registr vozidel.

Největší podíl na provozu mají auta vyrobená mezi lety 2003 až 2009. Naproti tomu třeba vozy starší 25 let jsou v provozu zastoupeny pouze z 0,9 %. Auta vyrobená od roku 2005 jsou zastoupena z 37,4 % a v Praze a na páteřních komunikacích je podíl starých aut nižší.Výzkum ŘSD také zjistil, že vozů z emisní třídou Euro 4 a 5 jezdí 47 %, limity Euro 3 a 4 plní 74 % aut. Vozidel, která nesplňují ani normu Euro 1, je jen 4,7 %. Provoz je tak mnohem čistčí, než jak to vypadá podle statistik. Například výrazně klesl podíl nákladních vozidel, které nesplňují ani Euro 1, na 6 %. Nejvíce nákladních vozidel již splňuje aspoň Euro 3.

Po silnicích jezdí také reálně méně škodovek, ve skutečnosti jen kolem 36 %. S podílem 8 až 9 % jsou pak nejčastěji zastoupeny značky Ford a Volkswagen, o jeden procentní bod méně spadá na Renault, Peugeot a Opel. Z lehkých nákladních aut je nejobvyklejší s 12,5 % Ford Transit.

autoweb.cz

21.6.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist