autoweb.cz > Audi > Rok 2023 byl celkem smutným rokem. Bez adekvátní náhrady skončilo až příliš mnoho dobrých sportovních aut
Rok 2023 byl celkem smutným rokem. Bez adekvátní náhrady skončilo až příliš mnoho dobrých sportovních aut
Pojďme tedy bez okolků bilancovat. Na trh se přivalilo další obrovské množství elektromobilů a jiných elektrifikovaných aut, ale tohle téma s poděkováním přenecháme kolegům z Autosalonu. My se teď podíváme na to, co nás zajímá především, a to jsou sportovně laděná auta. I těch se urodilo docela hodně a některá fakt stojí za pozornost, třeba takové BMW M2 nové generace, jenže rok 2023 přinesl i smutné zprávy o tom, co všechno končí. Zprávy jsou o to smutnější, že v mnoha případech jde o konec definitivní, kdy nástupce dostane v lepším případě plug-in hybrid, nebo to bude rovnou elektromobil. Možná si to neuvědomujete, ale tady se bez přehánění přepisují automobilové dějiny. Kdo nám tedy bude chybět?
Sbohem Mégane R.S.
Hned začátkem roku 2023 přišla zpráva o limitované edici Renultu Mégane R.S. Ultime vyrobené v počtu 1976 exemplářů. Jo tak tohle auto nám bude chybět fakt hodně. Mégane R.S. byl fantastický hot-hatch, několikrát opanoval kategorii předokolek na Ringu, na okreskách dokázal ujet i mnohem výkonnějším autům, měl koule, skvělý podvozek, dynamiku, prostě všechno, co si nadšený řidič mohl přát. Svého času jste tuhle okresní střelu navíc mohli pořídit za 740 tisíc, ostřejší Trophy stálo o sto tisíc více. Edice Ultime vyjde na 1,2 milionu a dnes budete asi rádi, když nějaký exemplář ještě u dealera najdete. Jeden mimochodem stojí v Praze na Zličíně.
Kromě klasického Mégane R.S. skončila i značka Renault Sport jako taková. Její roli přebírá automobilka Alpine. Obyčejné Renaulty už v rámci faceliftů přezbrojují z výbav R.S. Line na výbavy Esprit Alpine. Zajímavá auta přijít mají, ale budou elektrická.
Ze světa Audi
Sbohem R8 a TT
Smutný konec postihl i dva dnes už téměř tradiční sportovní modely Audi. Do propadliště dějin se odebral kapesní sporťák Audi TT a čistokrevný supersport Audi R8. Na oba budeme vzpomínat. V prvním případě na vrcholné pětiválcové verze disponující enormní dynamikou zdatně konkurující právě supersportům, v tom druhém nám bude chybět hlavně atmosféricky plněný desetiválec. Hnát Audi R8 někde na okruhu a točit motor do maximálních otáček je věc, na kterou se nezapomíná. Jen těžko si lze představit, že vám podobné emoce nabídnou elektromobily, i kdyby měly dva tisíce koní. Ale nechme se překvapit. „Er-osmička“ se rozloučila limitovanou edicí R8 GT RWD vyrobenou v počtu 333 kusů. Nástupce bude samozřejmě elektrický, u Audi TT se s nástupcem nepočítá.
Sbohem neelektrické Lambo
Když končí desetiválcová R8, tak logicky končí i Lamborghini Huracán coby technicky příbuzný model. Tohle loučení je pro nás hodně složité, protože ještě relativně nedávno jsme si mohli vyzkoušet všechny verze Huracánu najednou včetně okruhového STO nebo modelu Sterrato. Právě ten představuje úplný závěr éry desetiválcových Lamborghini. Takže znovu, tady se přepisují dějiny. Spojení desetiválcové atmosféry a Lamborghini bylo naprostou tradicí.
Je tu ale jedna dobrá zpráva. V tento moment se cesty Huracánu a Audi R8 rozdělují. Lamborghini pro nástupce využije techniku z Revuelta. Bude to plug-in hybrid, alespoň mu ovšem zůstane spalovací motor, na rozdíl od Audi R8. Podle všeho to bude osmiválec.
Sbohem F-Type
Kdo chtěl F-Type z výroby, ten měl poslední možnost auto objednat v prosinci. V následujících měsících pak bude výroba dobíhat, možná ještě seženete nějaké skladové kusy, ale také éra britského sportovního kupé/roadsteru směřuje nezadržitelně ke svému konci. Jde o velmi významný moment, protože spolu s F-Type končí celá historie spalovacích vozů značky Jaguar. Dožívá rovněž pětilitrový kompresorem plněný osmiválec vlastního vývoje, který měla pod kapotou právě rozlučková edice P450 75 Edition. Jaguar využil tohle provedení k tomu, aby nahrál jeho zvuk a uložil ho do muzeí, protože od roku 2025 už chce prodávat jenom a pouze elektromobily. Těšit se máme na extrémní výkony, ale řvoucí britské sporťáky nám budou chybět. Parádně jezdící F-Type, se kterým jsem toho já osobně zažil na různých prezentacích opravdu hodně, nám bude chybět ze všech nejvíc.
Sbohem Porsche Cayman GT4
Porsche už dlouhou dobu otevřeně mluví o tom, že jeho malé modely Cayman a Boxster jsou v této generaci posedními se spalovacími motory. Nástupce bude elektrický. Model 718 Cayman/Boxster zatím ještě pokračuje, s přechodem na modelový rok 2024 ale letos skončily některé zajímavé verze. V první řadě to bylo Porsche 718 Cayman GT4, do zákulisí ho doprovodilo ještě provedení 718 T v obou karosářských variantách a model 718 Spyder. Můžeme být ale rádi, že Porsche zatím ještě ve výrobě drží 718 GT4 RS osazené závodním motorem vyvinutým pro Porsche Cup. Stejný motor má také 911 GT3. Přesto… Sledovat, jak se smráká nad malými sporťáky Porsche, není nic úplně radostného. Kromě toho už na jaře příštího roku z trhů EU zmizí také Porsche Macan. Pravda, je to crossover, ale ve svých vrcholných verzích rovněž uměl pobavit.
Sbohem osmiválcová AMG
Zásadní změny se už nějakou dobu dějí také u Mercedesu, konkrétně u divize AMG. Ta připravila technicky velmi zajímavý a od pohledu mimořádně komplikovaný plug-in hybridní pohon. Zatímco velké modely budou kombinovat přeplňovaný osmiválec a elektromotor, ty menší přechází na čtyřválec s elektromotorem. Jedním takovým případem je třeba Mercedes-AMG C 63 S E Performance, nedávno se na našem trhu začal prodávat nový crossover Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance. Tyto změny znamenají konec sportovních ryze spalovacích osmiválců. Někteří si novou techniku chválí, jiní kritizují nedostatečný zvuk čtyřválec a příliš vysokou hmotnost. Před nějakou dobou jsem měl dnes už staré osmiválcové GLC na test v zimě, shodou okolností zrovna nasněžilo a zrovna jsme byli v Mostě na okruhu a tam to byl v zatáčkách takový tanec, na který budu ještě dlouho vzpomínat. Bude to s výkonnějším a těžším plug-in hybridem také taková zábava? Uvidíme. Mimochodem, příchod modelu CLE znamenal konec verzí kupé a kabrio tříd C a E. Právě tato novinka je má všechny nahradit.
Stejnou cestou jako Mercedes se vydalo i BMW. Už dnes se proto ví, že nová generace M5 bude mít techniku z XM, takže to bude extrémně výkonný osmiválcový plug-in hybrid. Parametry zajisté budou působivé, dynamika určitě také, ale ta hmotnost…
Sbohem španělské tradici?
Mediální prostor letos rozčísla zpráva o tom, že Seat končí s výrobou automobilů. Nakonec se ukázalo, že to byla tak trochu mediální zkratka vytvářející dojem, že Seat už brzy zavře krám a zůstane pouze Cupra, což naštěstí není tak úplně pravda. Seat bude vyrábět auta do té doby, dokud bude možné v Evropě prodávat spalovací motory. Jenže už teď je jasné, že se nad španělskou automobilkou, která shodou okolností letos slaví 70 let od zahájení výroby prvního svého modelu, smráká.
Do našeho výběru sportovních aut, která nám budou po letošním roce chybět, jsme Seat dali jen jako takový bonus. Svého času to totiž bylo Auto Emoción a Leony Cupra byly tradičními soupeři ostrých Mégane nejen na Ringu. Cupra už je ovšem samostatná a prodává své modely velmi dobře. Tím, jak se rozšiřuje nabídka Cupry směrem dolů, najednou přestává být pro Seat na trhu místo. Z Auto Emoción se nakonec patrně stane dodavatel mikromobility, což jsou takové ty koloběžky. Ne všechny Seaty ale zůstanou v nabídce, letos skončilo Tarraco. A je fakt, že třeba takové Tarraco FR osazené dvoulitrem z Octavie RS nám chybět určitě bude. Sice to nebyl zrovna sporťák, ale každý občas potřebuje jezdit s rodinou na výlet, že ano.
Kromě sporťáků pak v roce 2023 skončila také řada běžných modelů a když neskončily modely jako takové, tak alespoň některé jejich populární motorizace. Třeba Ford se rozloučil s Fiestou, nové Santa Fe už na trh míří bez dieselu a stejný osud postihnul také v rámci generační obměny dokonce i Dacii Duster. Život je změna.