autoweb.cz > Jaguar > Jaguar F-Pace > Rodinný Jaguar F-Pace je nejprodávanějším modelem značky, chtějte ho s třílitrovým šestiválcem
Rodinný Jaguar F-Pace je nejprodávanějším modelem značky, chtějte ho s třílitrovým šestiválcem
Vybočit ze zaběhlého systému není pro automobilky v posledních letech ničím netradičním. Naopak jde pro drtivou většinu takřka o nutnost. Když Jaguar před nějakými dvaceti lety uvedl na trh sedan střední třídy X-Type ve verzi kombi – první sériově vyráběný Jaguar v této karosářské variantě – leckdo ohrnoval nos a dokonce se objevovaly hlasy, že značka ztratila něco ze své duše.
Je rok 2023 a na českém trhu je zdaleka nejprodávanějším modelem značky velké rodinné SUV. Časy se zkrátka mění…
F-Pace je 4,7 metru dlouhý vůz, který splňuje veškeré parametry luxusního rodinného automobilu a ačkoliv je na trhu již sedm let, zub času se na něm příliš nepodepsal. I díky lehké modernizaci, která proběhla v roce 2020. Oproti menšímu modelu E-Pace, který má také styl a prostor (ale ztrácí 40 centimetrů a na velikosti přece záleží) je ale tohle ten model, po kterém byste měli sáhnout.
Hodně solidní základ
Neodpustím si ještě subjektivní pohled na design vozu, který má v sobě něco z italského šmrncu a elegance a zároveň dostatek britského švihu a vážnosti. Jaguar vůz nabízí buď v základní bezpříplatkové bílé barvě, nebo v pěti metalízách v hodnotě 25 992 Kč či elitní Carpathian Grey, která stojí takřka jednou tolik. Nejdynamičtěji ze všech rozhodně působí odstín Firenze Red, který se objevil v testu.
Vezmu to na start trochu netradičně od cenovky, v základu stojí F-Pace D300 R-Dynamic SE celkem 2 172 368 Kč. Základem se myslí například audiosystém Meridian, vyhřívaný volant obšitý kůži, sportovní sedadla s texturou v odstínu Ebony, která jsou elektricky nastavitelná ve 12 směrech a mají také paměťovou funkci, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná skla, leštěné kovové pedály… A také sportovní paket, který k červené dodává černé prvky na masce chladiče, dolní obložení dveří, náraznících, okenních lištách či třeba krytech vnějších zpětných zrcátek. V základu je takřka vše podstatné.
Další SUV
K výbavě, za kterou se cena navýšila o 173 tisíc Kč, patřily například osvětlené prahové lišty s nápisem Jaguar za 6 739 Kč, Cold Climate Pack za 23 380 Kč, který nabízí třeba vyhřívané trysky ostřikovačů, posuvné panoramatické střešní okno za 42 081 Kč či jedenadvacetipalcová kola z lehké slitiny za 29 069 Kč.
Už žádné kousání
Vnitřek je možná lehce strohý, ale díky tomu vlastně přehledný. A nejvíce jsou na něm vidět úpravy, kterými auto před třemi roky prošlo. Infotainment s 11,4 palcovou obrazovkou, která už je nyní do palubní desky zapuštěná, je pravděpodobně mým nejoblíbenějším ze všech. Má jasné, čiré a klidné barvy, ideální velikost a je snadno ovladatelný, přehledný a graficky opravdu vydařený.
A co je možná ještě důležitější, dříve se mi u vozů Jaguar Land Rover pravidelně stávalo, že se systém aspoň jednou postaru kousnul. Nedělo se to nijak často a v principu nešlo o nic hrozného a stačilo auto zastavit a znovu ho nastartovat, ale stejně to dělat nechcete. Tentokrát se to systému Pivi Pro ani jednou za více než 2500 ujetých kilometrů nestalo.
Co se mi uvnitř líbí je to, že Jaguar nekřičí do světa: „Heeej, jsem prémiovka, všímejte si mě!“ Materiály jsou poctivé, detaily na sebe zbytečně neupozorňují. Za zmínku stojí drobnosti jako vystouplé logo značky v opěrce hlavy či nápis „Est. 1935 Jaguar Coventry“ pod obrazovkou infotainmentu, který připomíná vznik značky.
Startování, ovládání hlasitosti či teploty jsou na klasických tlačítkách, ale klimatizace, vyhřívané sedadlo či čelní sklo je na dotykové plošce. A víte jak to s nimi bývá, upatlají se takřka hned. Na druhou stranu Jaguar přesně proto v jednom z odkladových prostor připravil na tuto příležitost hadřík a gel.
Okolo voliče převodovky je celý prostor z hladce opracovaného kovu. Vypadá hezky a potěší oko, o tom žádná, ale pozdní letní slunce se špatným lomem světla nejednou zostra pocuchaly mojí sítnici…
Sedadla vpředu mají širší boční výplně než původní verze, ale slabší boční vedení mě nakonec netrápilo ani v nekompromisních alpských zatáčkách. Žádnou stížnost jsem navíc nezaznamenal ani ze zadních řad, okupovaných poctivými dospěláky. Ale třeba si jen užívali krásnou prosklenou střechu… Zavazadlový prostor nabízí 601 litrů.
Větší motor na větší trasu
Třílitrové naftové šestiválce byly vždy fantastickými společníky na vícehodinové dálniční toulky. Jsou tiché, spolehlivé, nikdy jim nedochází dech a nejspokojenější bývají hluboko nad hladinou stokilometrové rychlosti. Sám jsem dlouhé roky vůz s takovým motorem vlastnil a byl nadšený pokaždé, když jsem se dokázal se spotřebou dostat pod 6,5 litru. Dieselový agregát tohoto aristokrata zvládl v krajním případě jezdit i za 4,7.
Už z názvu vozu se dá odvodit, že nabízí 300 koňských sil, maximální rychlost se zastaví na 230 km/h a stovky dosáhne tenhle dvoutunový stroj z nuly za 6,4 sekundy. Točivý moment 650 Nm jasně ukazuje, jak velká síla se skrývá pod kapotou. Na svižnosti přidává také mild-hybridní pohon.
Co se u naftových motorů nemění je zvuk. Nejnovější dieslové pohony třeba u mercedesu jsou sice v interiéru takřka neslyšitelné, F-Pace se ale po nastartování prezentuje typickou vznětovou odezvou. Ta je znatelná i ve vyšších otáčkách, ale osobně jsem za to radši. Přijde mi příjemnější slyšet motor a být s ním v určitém „kontaktu“. Jízda mi pak přijde víc pod kontrolou.
Je pravděpodobné, že kdo si tohle SUV pořídí, bude s ním jezdit primárně spíš po městě. Takhle to u těchto karosářských variant je zkrátka běžné. Dopředu říkám, že kdo chce F-Pace na ježdění z Vinohrad do Holešovic, měl by sáhnout spíš po dvoulitru. Ne, že by autu pohyb po městě vadil, ale je z něj cítit, že se stále připravuje na větší zápřah a reaguje trochu zklamaně, když nepřichází.
V zatáčkách skutečně potěšil
Tady asi vidím největší rozdíl mezi testovaným vozem a konkurenčním Mercedesem GLE 350 de, který jsem měl možnost řídit nedávno a který pohání právě naftový dvoulitr, byť za pomoci plug-in hybridu. Německý vůz fungoval skvěle, Britův třílitr byl ale na dálnici bezkonkurenční.
Městskou jízdu jsem tentokrát výrazněji vynechal, naopak jsem zařadil lehký terén, se kterým si v tichosti poradila jak velká kola, tak podvozek a s lehkostí mohutný vůz s osmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol pracuje také s již zmiňovanými horskými zatáčkami. Tady překvapil možná nejvíc, a to se týká i zatáček na okresce.
Nicméně konkurenci má F-Pace celkem silnou, ale nabízí kvalitu i úroveň. A silná konkurence je možná i výhodou pro majitele, protože tohle auto neparkuje na každém rohu a můžete se tak cítit tak trochu výjimečně. Tak, jak by správný majitel vozu Jaguar přece měl.