autoweb.cz > Rizika nehody v zahraničí
Rizika nehody v zahraničí
V čem je nehoda v zahraničí riskantnější? Především v tom, že v každé zemi platí trochu jiná pravidla a zvyklosti, nemůžeme se obrátit o pomoc na známé a možná se s ostatními účastníky nehody nebudeme schopni ani dorozumět. Proto je dobré připravit se na možná rizika předem. Především neuškodí mít při sobě čísla na policii té země, kterou budete projíždět. V Německu se volá 110, v Rakousku 133, v Itálii 113. Ve státech EU je také možné použít jednotné evropské číslo tísňového volání, což je 112.
Kdy volat policii?
Důležité je vědět, ve které zemi je povinné volat policii a k jakým nehodám. Povinné to zpravidla bývá vždy, když dojde k usmrcení nebo zranění osob. Ale i když dojde jen ke škodě na majetku, nemusí být od věci policii na místo nehody přizvat.
Pokud policie přijede a o nehodě sepíše protokol, je to pro vás jistější a případné formality s pojišťovnou vyřídíte snadněji. Než však protokol podepíšete, je třeba si ho pořádně přečíst. Nepodepisujte nikdy nic, čemu nerozumíte. Pokud s protokolem nesouhlasíte, tak to do něj musíte napsat, klidně třeba česky.V případě, že se k nehodě nepodaří policii přivolat, je nezbytné s dalšími účastníky nehody sepsat společný Evropský záznam o dopravní nehodě. Tato povinnost platí od 1. 1. 2009 a vyplněný formulář je třeba předat pojistiteli. Formulář je pro všechny státy stejný a jeho výhoda spočívá v tom, že do něj musejí být zaneseny všechny potřebné údaje pro likvidaci pojistné události. Máme tedy jistotu, že jsme na nic podstatného nezapomněli.
Není povinné vozit sebou na cesty do zahraničí formulář Evropského záznamu o dopravní nehodě, ale pojišťovny to většinou doporučují. Neškodí, pokud si následky nehody sami nafotíte nebo natočíte a případně zajistíte nějaké svědky. Můžete si i zaznamenat takzvaný VIN vozidel účastníků nehody. Jde o unikátní 17-místný alfanumerický identifikační znak, který bezpečně rozliší vozidlo. Mimo jiné se podle něj dá i zjistit, zda nebylo auto odcizeno.
Asistenční služby raději doporučené
Když se stane, že je vaše auto nehodou poškozeno natolik, že je nepojízdné, nezbude než vyhledat pomoc asistenční služby. Základní asistenční služby jsou už dnes součástí povinného ručení či havarijního pojištění většiny pojišťoven. Máte-li je ve své pojistné smlouvě také, měli byste se obrátit na asistenční službu doporučenou pojišťovnou. Čísla telefonu jsou zpravidla na asistenční kartě nebo v tzv. asistenčním sešitě, případně na nálepce ve vozidle.„Pokud jste nehodu zavinili, je vaší povinností bez zbytečného odkladu pojistnou událost oznámit své pojišťovně a uvést všechny podstatné informace. Hned jak je to možné, předložit i všechny doklady nutné pro likvidaci pojistné události,“ říká Pavel Hašek, manažer likvidace pojistných událostí DIRECT Pojišťovny.
Kde uplatnit svůj nárok?
Jste-li naopak tím, kdo byl poškozen, pak byste se měli s uplatněním nároku na náhradu škody obrátit na pojišťovnu viníka nehody, resp. na jeho škodního zástupce v České republice. Přiložit musíte samozřejmě také veškerou potřebnou dokumentaci. „Pokud si nejste jisti, kdo zastupuje viníka nehody v ČR, můžete kontaktovat Českou kancelář pojistitelů, resp. na jejich webových stránkách vyhledat kontakt na škodního zástupce viníka, který vaši škodu zlikviduje, “ dodává Pavel Hašek.
Může se stát, že vám škodu na motorovém vozidle způsobí nepojištěný řidič nebo řidič, který odmítne identifikaci nebo dokonce z místa nehody ujede. Pak je třeba se obrátit na garanční fond nebo kompenzační orgán země, kde k nehodě došlo, a tam by měli poradit, co v nastalé situaci dělat a jak uplatnit své nároky. Minimálně však musíte poskytnout informace kde a jak k nehodě došlo a cokoli dalšího, co pomůže identifikovat motorové vozidlo a viníka – fotky, video, svědectví a podobně.
Partnerem rubriky je pojišťovna Direct.