autoweb.cz > Škoda > Škoda Superb > Řidili jsme novou Škodu Superb v liftbacku. Líbí se nám stabilita a nejsilnější motorizace
Řidili jsme novou Škodu Superb v liftbacku. Líbí se nám stabilita a nejsilnější motorizace
Hned v úvodu se pojďme nezabývat onou koncernovou podobností, respektive stejností s modelem Passat. Je to zbytečné, protože vím, kde je pravda. Pojďme se zaměřit na fakt, že limuzínová varianta Superbu vážně sluší.
Zopakujme si, co už víme. Superb má novou výraznou masku chladiče s rámečkem v odstínu Dark Chrome. Stejnou povrchovou úpravu má i logo Škoda na kapotě, lišty na předním nárazníku a nápis Škoda na pátých dveřích. Změnila se přední i zadní světla. Ta přední obsahují dva moduly – první ledkový pro potkávací a dálková světla a poté vnitřní s 36 jednotlivými světelnými segmenty. Kromě toho, že to dobře funguje, i vizuální stránka není k zahození. Zadní světla oproti tomu jsou taková zvláštní – sice hezky úzce vymyšlená, ale taková divoká. A to nám k Superbu moc nesedí.
Zlepšila se aerodynamika
Co naopak jsme při testech velmi kvitovali je zlepšení aerodynamické účinnosti Aneb Součinitel odporu vzduchu je cₓ 0,23. Na první pohled vám to vůbec nic neřekne. Na ten pocitový ale vězte, že všechny ty úpravy v podobě zkoseného čelního skla, optimálnější křivky linie střechy a vylepšeného designu pátých dveří způsobily to, že Superb umí z kopce dolů nebo za autem perfektně plachtit, využívá svou energii pro dynamičtější a pocitově stabilnější jízdu a je prostě v tom pohybu a stabilitě na silnici velmi sofistikovaný.
Další výhodou je i větší prostor. Limuzínový Superb totiž povyrostl o 43 milimetrů, což v praxi znamená o 20 litrů větší kufr než měla předchozí generace. My jsme do něj umisťovali pouze malá zavazadla, ale i při lehčím pohledu jsme viděli, kolik prostoru a jak moc místa kolem nám tam zbývá.
A ještě dodatek k oné vizuální stránce. Chápeme, že český zákazník, a to jak přímý, tak fleetový, sáhne spíše po neutrální barvě, ale vřele doporučujeme se zaměřit na jednu konkrétní možnost, a to tzv. žlutou s názvem Ice Tea. Ta barva je úplně neskutečná a dává Superbu velmi svěží nádech.
Rodinné, nebo byznysové?
Fakt, že Škodováci umí interiéry je nepopiratelný. Jasně, možná vám chvíli budou cukat oči z vystupujících a překrývajících se prvků, ale postupem času si všechno tak hezky sedne a vy tam najdete zalíbení. A jak to tak bývá, můžete se uvnitř pokochat buď textilním materiálem nebo kombinací dřeva a luxusnějších dalších prvků. Záleží na tom, jakou specifikaci si zvolíte. Každá má něco do sebe – ta textilnější je spíš pro pohodovější povahy s přesahem rodinného charakteru, ta koženější, která je hlavně u L&K výbavy je pro movitější, a hlavně elegantnější zákazníky.
Aby Superb získal víc místa ve středovém tunelu, přesunul se volič automatické převodovky do páčky pod volantem. Nebudeme vám lhát, úplně jsme s tím kamarádi nebyli. Je to ale o zvyku. Všechno ale kompenzuje středový multifunkční panel s třemi otočnými, a zároveň dotykovými ovladači. Tohle je extrémní trefa do černého. Každý z těchto ovladačů obsahuje digitální barevný displej o průměru 32 mm. Dva po stranách, kde je jeden určený pro řidiče a druhý pro spolujezdce, umožňuje nastavovat teplotu v interiéru, vyhřívání nebo ventilaci sedadel. Na displeji se zobrazuje aktuální funkce každého ovladače a funkci lze měnit jeho stisknutím. Prostřední multifunkční ovladač nabízí konfiguraci až 4 funkcí: hlasitost infotainmentu, intenzitu ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizaci, jízdní režimy a přiblížení nebo oddálení navigační mapy. Za dlouho dobu je tento prvek něčím významným a přelomovým v auto-moto průmyslu. Dává smysl a je hezky designovaný. Díky bohu za ty dary.
Škoda Kamiq a Scala
Co jsme vyzkoušeli za motorizace
Na paškál jsme si vzali rovnou ty 3 za nás nejzajímavější motorizace. Na cestu z Prahy do Karlových Varů po okreskách jsme si vybrali 2litrovou naftu s výkonem 142 kW a s pohonem všech kol. Cesta to byla věru poklidná a pohodlná, Superb neměl s ničím problém a při předjíždění si liboval a kupodivu nepřenášel žádný hluk do interiéru. Dostali jsem se s ním na spotřebu 6,8 litru, což věru není vůbec špatné. Na testovací jízdu na vrchol Klínovce jsme si ale vybrali benzinový motor 1,5 TSI, který je tu poprvé vybaven mild‑hybridní technologií s uzavřeným systémem. Jeho součástí je 48V řemenem poháněný startér‑generátor a 48V lithium‑iontová baterie. Výhodou je, že energie získaná při rekuperaci, která částečně nahrazuje brzdění, může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit modelu Superb plachtit se zcela vypnutým motorem. A to jsme přesně využívali hlavně při sjezdu z hor. „Jednapětka“ je nejpříjemnější v tu chvíli, kdy po ní nechcete žádnou divočinu a nešlapete ji po krku. Když se s ní naučíte pracovat, odvděčí se vám klidem a pohodou.
Na závěrečnou cestu zpět do Prahy jsme si vzali benzinový 2litr ve čtyřkolce. Za nás nejživější varianta, která propojuje dobře funkcionality obou předchozích. Žere výrazně víc, protože máte pocit, že ji musíte nenechat v klidu a pak se zní stává trhač všeho možného. Zábavnější motorizaci rozhodně neseženete.
No a pak je tu ten adaptivní podvozek, který je specifikace L&K v základu, ale můžete si za něj připlatit i sólo, a to se určitě vyplatí a je to must. Ze Superbu se pak totiž stává nepřekonatelný koráb.
Česká automobilka se nemá za co stydět. Liftbacková verze je příjemně naladěná, sofistikovaná a za nás centralizovanější než kombíková varianta. A jízda v zatáčkách je sama o sobě velkou zábavou. Těšíme se, až limuzínový Superb vytáhneme na týdenní testování, protože ta radost, se kterou Škodovka dělá nová auta, se přenáší rychle za volant a je silně návyková.