autoweb.cz > motorkáři > Řidičské průkazy na motorky ke skupině B – potřetí
Řidičské průkazy na motorky ke skupině B – potřetí
Již ve dvou článcích jsem se vyjadřoval k možnostem řídit motorku na základě řidičského průkazu na skupinu B, nicméně od 19. 1. 2013 budou pravidla v tomto směru upravena, a to následovně:
Novelou 297/2011 Sb. byl do zákona č. 361/2000 Sb. vložen nový §80a, který nově nerozděluje řidičské průkazy podle skupin, ale motorová vozidla podle skupin a těmto skupinám vozidel pak přiřazuje příslušné skupiny řidičských oprávnění nově nadefinované v §81.
Samotná skupina B bude po novele zahrnovat oprávnění k řízení následujících vozidel:
„Do skupiny B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu nepřevyšuje 4 250 kg.“Jak vidno, na rozdíl od původní definice není v této definici zahrnuta žádná motorka (vyloučení vozidel pod písmeny a) až e), které zahrnují právě motorky).
§81 ale stanoví v rámci tzv. rovnocennosti řidičských oprávnění následující:
– řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1
– řidičské oprávnění udělené pro kteroukoli skupinu s výjimkou skupiny T opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny AM.
– řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A.Z těchto pravidel pak plyne, že majitel řidičského oprávnění skupiny B smí nově řídit od 19. 1. 2013 následující motorky:
– motorky skupiny A1 s automatickou převodovkou, tj. motorky o výkonu max. 11 kW a s poměrem výkon/hmotnost max. 0,1 kW na kg a s objemem max. 125 ccm (pokud motorka nesplňuje všechny tyto podmínky, ŘP na skupinu B na ni nestačí, ledaže ji lze podřadit pod jinou skupinu, která je se skupinou B spojena – viz dále)
– motorky skupiny AM, tj. motorky s konstrukční rychlostí max. 45 km/h, a to:
a) dvoukolové se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW,
b) tříkolové se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
c) čtyřkolové o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW.
– od 21ti let tříkolky s výkonem převyšujícím 15 kW.Důležitá jsou i přechodná ustanovení, která stanoví následující:
„Řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin udělená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zůstávají zachována v rozsahu, jaký měla podle zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona; tato řidičská oprávnění opravňují ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona rovněž k řízení motorových vozidel, která jsou do skupin vozidel se shodným označením nově zařazena tímto zákonem, pokud tomu nebrání omezení nebo podmínění řidičského oprávnění.“
Z tohoto ustanovení plyne, že rozsah možností dosavadní skupiny B zůstává zachován (viz moje předcházející články) + platí rozsah podle nových předpisů, pokud jde nad rámec těch původních.