Řidičská oprávnění k řízení motorek: S jakým řidičákem můžete sednout na mašinu?
autoweb.cz > motorkáři > Řidičské oprávnění na motorku: Vše, na co jste se (ne)báli zeptat
Řidičské oprávnění na motorku: Vše, na co jste se (ne)báli zeptat
Protože poslední článek týkající se řidičského oprávnění k řízení motorek vyvolal vlnu otázek, podívám se na jednotlivé dotazy postupně v tomto článku.
Dotaz: Jak je to z hlediska zákona se stroji s poloautomatickou převodovkou a motorem 100 až 125ccm? Stačí sk. B? Páčku spojky nemají, stejně jako skútr. A pokud se jedná o spojku jako takovou, tak tu mají oba (odstředivou).
V TP bývá u poloautomatů uváděna převodovka manuální, někdy automatická, asi dle konkrétního dovozce. Z čeho vychází policista při silniční kontrole, z údajů v malém TP, nebo lze argumentovat absencí spojkové páčky (jak je uvedeno v zákoně)?
JUDr. Beran: Zákon hovoří o automatické převodovce, aniž by blíže definoval, co tím rozumí. U skútrů je to jasné, tam není ani spojka, ani řadička (protože tam je variátor). Pokud ale máte na mysli motorku, která nemá spojku, ale má řadičku, tzn. není plně automatická, tak bych měl obavu, že to definici automatické převodovky nesplní (rozhodující pak ale bude údaj v TP).
To už by pak mohli pomalu argumentovat podobně i ti, kdo mají quickshifter (jakkoli na rozjezd na jedničku je tam spojka potřeba). Automatem lze tedy patrně rozumět jen klasický variátor u skútru.
. . .
Dotaz: Takže když mam béčko a je mi 21, tak mužu jezdit i na tříkolce nad 15 kW? A na tříkolce do 15. kW nemužu, he he? A proč jenom na tříkolce a ne i na štyrkolce? A taky se ty podmínky skupina B a věk 21 daj vyložit dvouma způsobama a správně mužou bejt voba, nebo ale taky jenom jeden: udělat B ve vosumnácti a pak čekat eště tři roky, než se dožiju jednadvaceti, a v den jednadvacátejch narozenin mužu najednou zničehonic řídit tříkolku nad 15 kW?
Včera jsem nemoh, protože včera mi nebylo jednadvacet, neska mužu, protože neska mi je jednadvacet? Anebo se s tou skupinou B muže na tý tříkolce jezdit jedině v případě, že si tu skupinu B udělám až v jednadvaceti? Jak to je?
JUDr. Beran: Ano, když máte skupinu B, tak od 21ti můžete jezdit na tříkolce, co má víc než 15 kW. Tím se samozřejmě rozumí i tříkolky do 15 kW. Ano, když si uděláte B v 18ti, tak musíte čekat do 21ti na řízení tříkolek nad 15 kW.
Herbich: Já pojedu první. Za každou cenu!
Blogy | vydáno 28. 2. 2017
Dotaz: V řidičském průkazu pro skupinu AM, A, B1, B mám u skupiny A1 ve sloupci 12 poznámku: 79(<=50cm3). Jak je to prosím s tou kubaturou?
JUDr. Beran: Pokud máte u skupiny A1 tento tzv. harmonizovaný kód, pak je jím příslušná skupina omezena, a v tomto konkrétním případě objemem, tzn. že můžete řídit motorky skupiny A1, ale pouze do 50 ccm.
. . .
Dotaz: Mám řidičák B a A1 (pozn.50cm3 vydán spolu s B). Opravňuje řídit 125cm3 bez automatu? Jak je to upraveno, když současné znění zákona A1 neřeší do 50cm3.
JUDr. Beran: Neopravňuje řídit 125 cm3 bez automatu. Bez automatu jedině do 50 cm3.
. . .
Dotaz: Dobry den mohu ridit motocykl ctyrkolku piagio quargo se skupinou A1 B nebo musim mit i A
JUDr. Beran: To záleží na technických parametrech té čtyřkolky. Viz předchozí články, kde je to popsáno.
. . .
Dotaz: Zdravím chtěl bych se zeptat jaké řidičské oprávnění je třeba ke řízení čtyřkolky do 15 kW, objemem 300 cm3 a suchou hmotností do 400 kg. děkuji
JUDr. Beran: Takovou lze řídit buď na skupinu A, B nebo B1.
Jste dobrý (či spíše pozorný) řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!
Kvízy | vydáno 8. 8. 2014
tit. foto: Shutterstock.com