autoweb.cz > BMW > RETRO: Něco pro fajnšmekry – BMW 320si
RETRO: Něco pro fajnšmekry – BMW 320si
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9.6
Pozn. redakce 14. 10. 2011: Pět let je dlouhá doba. Zajímá vás, co se ve světě aut za tu dobu událo? Sledujte naši rubriku Retro na stránkách Autoweb.cz a uvidíte, jak moc se automobilový svět změnil (nebo i nezměnil). A protože se má dnes představit nové BMW řady 3, přinášíme test nejlepší „obyčejné“ trojky generace E90.Původní text z 11. 10. 2006:
Nebýt toho pestrobarevného kabátku, skoro nikdo by nepoznal, že tohle není obyčejné trojkové BMW. Závodní lakování ovšem není žádnou podmínkou, tohle auto můžete mít klidně třeba v tmavě modré… jen se zeptejte v autosalonu společnosti AuTec Group, díky které jsem se s tímhle unikátem mohl chvíli svézt.
V angličtině existuje jedno hezké slovo, které je ovšem docela nepřeložitelné. Termín „Debadging“ je pravým opakem oblíbeného zvyku některých svátečních „tunerů“, kteří si na své BMW 320d nalepí znáček M3. Vypadá to tedy tak, že své silné a výjimečné auto šikovně zamaskujete – tak, že by do něj nikdo neřekl, čeho je schopné. Tenhle zvyk měl možná počátek někde v garáži ilegálních pouličních závodníků, kteří potřebovali na své silné auto nalákat potenciální „ryby“.
Během času si jej ovšem osvojili i lidé, kteří mají rádi silná auta, rádi se s nimi baví, ale nepotřebují, aby jim okolí věnovalo přehnanou pozornost. Sám vím o několika osmiválcových bavorácích, které mají na zadku napsáno 520d. Většina automobilek také svým zákazníkům nabízí možnost „vymazat“ označení modelu z kufru úplně.„Nemyslím ty, kteří mají potřebu vykřikovat, na kolik to včera na dálnici vytáhli…“
BMW řada 3 velká fotogalerie
Bavil jsem se o tom s velkou spoustou lidí a musím konstatovat, že většina jich to vůbec nechápe. Převládá názor, že část potěšení ze silného a výjimečného auta je i obdiv okolí. Jen velmi malá skupinka tiše pokývala hlavou a v očích se jim zračilo porozumění. Možná to byla náhoda, možná ne, ale bez výjimky to byli velmi dobří řidiči – a tím rozhodně nemyslím ty, kteří mají potřebu všude vykřikovat, na kolik to včera na dálnici vytáhli, ale spíš ty, kteří jsou schopní vstát v sobotu v pět ráno, jenom aby si mohli na své oblíbené okresce užít přesnou stopu bez ostatních řidičů. Ty, kteří se snaží nevynechat to minimum příležitostí k projížďce po českých okruzích a pro které je na seznamu letních dovolených vždycky místo pro destinaci začínající na Nord- a končící na –schleife. Prostě Fajnšmekři s velkým F.
„Znáček na kufru tentokrát nelže…“
A přesně pro takovéhle lidi postavila mnichovská automobilka tenhle speciál. Ne, není to „emko“, ale mnozí tvrdí, že je to juniorské emko. Nová M3 bude mít pod kapotou osmiválec, takže co pohání tohohle krasavce? Nějaký velký řadový šestiválec? Kdepak – ten znáček na kufru tentokrát nelže. Tohle je opravdu BMW 320si, takže má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec, ale ta koncovka „si“ je skoro stejně důležitá, jako velké M se dvěma modrými a jedním červeným pruhem.
BMW tenhle model postavilo na oslavu svých úspěchů ve světovém poháru cestovních vozů a je to opravdu znát. Pokud máte ostré oko, všimnete si výraznějšího otvoru v trošičku nižším předním spoileru a může mít i nová odlehčená kola od divize BMW Motorsport – i když ten „můj“ je zrovna neměl. Uvnitř jsou skvělá (a na tomhle adjektivu trvám) semišová sportovní sedadla a nenajdete tu žádnou imitaci dřeva. Všechny doplňky mají hliníkový povrch s jemným vzorkem. Tím veškeré viditelné rozdíly končí.„Hlava motoru je odlévána v dílně, kde odlévají bloky pro monoposty F1“
Alespoň do chvíle, kdy otevřete přední kapotu. Do očí vás jako první uhodí karbonový kryt ventilů, ale není to jen nějaké tunerské pozlátko – celý motor je montovaný ručně. Místo systému Valvetronic, jaký najdete na běžném dvoulitru, má tenhle motor tradiční škrtící klapky a miluje vyšší otáčky. Jeho odezva na plyn je okamžitá a vzrostl i výkon – místo původních 150 koní jich má 173 a to až ve vysokých 7000 otáčkách. Vrtání se zvětšilo o 1 mm, zdvih se snížil o 2 mm a písty běhají v nových vložkách z hliníkové slitiny. Kompresní poměr motoru byl zvýšen z 10,5:1 na 11,0:1, sací i výfukové ventily jsou větší, aby se zlepšil průtok vzduchu motorem. Hlava motoru je odlévána v dílně BMW Landshut, kde se odlévají bloky pro monoposty Formule 1. Zmíněný karbonový kryt ušetří 10 kg a sníží těžiště auta.
Na stovku se 320si dostane za 8,1 s a maximálka je 225 km/h. I přesto, že motor je silně inspirovaný závodními speciály, kombinovaná spotřeba se drží na 8,9 litrech a auto splňuje normu Euro4.
„I při vysloveně neurvalém nájezdu do esíčka se jen mírně zavrtí…“
Už jsem zažil slušnou řádku aut, která dovedou zrychlením připravit člověka o slova a někdy i o dech. Tohle k nim nepatří a nebude k nim patřit ani až bude zajeté – uznejte, že se čtrnácti kilometry na tachometru jsem ho trápit nemohl. Jenže ono tu až tak nejde o motor, ačkoliv jeho sametový chod a točivá nátura (vrchol točivého momentu 200 Nm se posunul z 3600 na 4250 ot./min. a redline najdete v 7300 ot./min.) budou autu velmi slušet.To hlavní jsem totiž ještě neřekl: tohle auto kromě zmíněné oslavy vzniklo i jako homologační speciál pro další kolo světového poháru silničních vozů. Vznikla omezená série 2600 kusů a v minulém čase to píšu proto, že jejich výroba probíhala od března do září letošního roku. Převodovka i podvozek se sice nijak neliší od 320i se sportovním M-paketem, ale nižší těžiště a těch pár kilo dolů je naprosto změnilo. Auto jede jako po kolejích, dokonce i při vysloveně neurvalém nájezdu do utaženého esíčka se auto jen mírně zavrtělo a nejevilo ani sebemenší úmysl ustřelit. Už běžná „trojka“ stojí v kategorii jízdních vlastností jasně na vrcholu své třídy a tahle je ještě o pěkný kus dál. Na jazyk se mi tlačí slovo „dokonalost“, ale schovám si ho, až se s tímhle skvostem projedu trochu víc. Jak alespoň pevně doufám…
Také stabilizační systém se tváří úplně jinak. Nepodařilo se mi zjistit, jestli skutečně došlo k jeho přeladění, nebo jestli za to může jen lehčí auto a dychtivější motor, ale když vám v zatáčce podklouznou zadní kola, elektronika vám nesebere tolik výkonu, jako normálně. Spíš jen přitlumí plyn – otáčky neklesnou, zůstanou na stejné hodnotě a jakmile se kola chytí, okamžitě zase putují vzhůru.„Zkuste se projet tímhle autem a pak najít cokoli srovnatelného…“
Na projetí jsem měl jenom slabé dvě hodinky, což působilo jako perfektní začátečnická droga přímo do žíly. Teď chci víc, mnohem víc. Kdokoli vám bude tvrdit, že řeči o dokonalosti jízdních vlastností BMW jsou pouhé ošoupané klišé, by se měl projet tímhle autem a pak zkusit najít cokoli srovnatelného.
BMW 320si to ale přesto bude mít obtížné. Nikoli v takové Anglii, která dostane z celkových 2600 aut dostane plných 500 kusů. Dá se předpokládat že jsou už rozebrané, nebo brzo budou, protože v Anglii je těch pravých fajnšmekrů spousta a tohle auto bude na jejich otevřených okruzích jako doma. Mám nikoli nepodloženou obavu, že u nás si typický zákazník raději koupí starší M3, nebo cokoli se silnějším motorem. Přesto se k nám pár „es-íček“ dostane (cena byla stanovena na 980 800 Kč) a pokud jsou mé informace správné, několik bude určeno i na pokročilý Fahrer Training společnosti AuTec group. A to, přátelé, zcela jasně určilo trasu, po které se bude ubírat můj následující život: celou zimu budu co chvíli telefonovat do AuTecu a tak dlouho je otravovat, než mě na okruhové dostaveníčko s 320si pozvou. Jiná možnost prostě neexistuje.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,1 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, benzín |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 173 koní v 7000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 200 Nm při 4250 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1350 |
Zavazadlový prostor (l) | 460 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 980 800 Kč |