Reportáž: Noční servis na Rally Bohemia 2014

Zavítali jsme do zázemí týmu Sýkora Racing na Rally Bohemia 2014 a sledovali, jak probíhá cvrkot kolem závodního Fordu Fiesta R5 při nočním servisu.

Jednačtyřicátý ročník Rally Bohemia, který se konal uplynulý pátek a sobotu, je definitivně u konce. Pokud rally sledujete, jistě vám neuniklo, že soutěži dominovaly Škody Fabie Super 2000, když obsadily celé stupně vítězů, v čele s Janem Kopeckým a Pavlem Dreslerem, Umbertem Scandolou a Guidem D’Amorem na druhém, resp. Seppem Wiegandem a Frankem Christianem na třetím místě.


Vedle sledování rychlostních zkoušek, které se táhly jak v centrem Mladé Boleslavi, tak po asfaltkách v okolí, jsme zamířili do servisního zázemí soukromého týmu Sýkora Racing, jehož posádka Jan Sýkora – Martina Škardová jezdí na Fordu Fiesta R5. Ten z velké části vychází ze sériové Fiesty ST, která byla pro potřeby skupiny modifikována úpravcem M-Sport, především s ohledem na pořizovací cenu a provozní náklady.

Přesto ale není Fiesta R5 žádné ořezávátko. Z motoru 1.6 EcoBoost, který vychází ze sériové jednotky, podobně jako turbodmychadlo nebo chladič, který je produkční, dostali v M-Sportu přes 32milimetrový restriktor výkon kolem 280 koní. Samozřejmostí je také Anti-Lag System potlačující prodlevu turbodmychadla.

Výkon putuje na všechna čtyři kola skrze pětistupňovou sekvenční převodovku Sadev a mechanické samosvorné diferenciály vpředu i vzadu. Kvůli zpřevodování dosáhne Fiesta R5 „jen“ maximální rychlosti 183 km/h, což pro účely rally sportu bohatě stačí, protože existuje jen málo rychlostních zkoušek, kde lze nabrat větší rychlost.

Na podvozku můžeme najít třícestné tlumiče Reiger, samozřejmě plně nastavitelné, stejně jako stabilizátory s možností volby tuhosti, a čtyřpístkové brzdy AP Racing s ventilovaými kotouči, na asfalt o rozměrech 355 x 32 mm, na šotolinu jsou pak určené menší a užší kotouče o rozměru 300 x 28 mm. Podle stejného účelu jsou rozdělené i ráfky kol, na asfaltu se používají v rozměru 8 x 18“, na šotolině potom taktéž menší 7 x 15“.

Uvnitř je potom samozřejmostí ochranný rám, závodní sedačky Sparto ADV-SC, multifunkční displej, centrální ovládací panel s membránovými tlačítky na podlaze, chybět samozřejmě nesmí ani hydraulická ruční brzda s odpojováním zadního diferenciálu či dokonce takový luxus, jako vyhřívané čelní sklo.

Tomu nechybí málo, aby přišlo k úhoně, to ovšem mechanici v servisu nemuseli řešit. Motali jsme se zrovna kolem, když byla na pořadu půlhodinová noční servisní část v Mladé Boleslavi, před dvěma nočními rychlostními zkouškami v obcích Lobeč a Vinec. Na závodním speciálu byla spíše jen rutinní práce – zdvihnout jej do výše, sundat všechna čtyři kola, ochranné kryty na podvozku, zkontrolovat poškození, sem tam nějaké přenastavení…

Zobrazit všechny fotografie

Nesmí se zapomenout ani na instalaci přídavných světel na noční část rally, a ke slovu přijde i kyblík s houbou při očistné kúře. Jedinou složitější operací tak bylo odvzdušňování brzdové soustavy. Jakkoliv by člověk čekal, zvláště na vrcholné úrovni motorsportu, že k tomuto úkonu poslouží nějaký urychlující nástroj, opak je pravdou. V Mezinárodním mistrovství České republiky v rally se brzdy odvzdušňují pěkně postaru, tedy jeden šlape na brzdový pedál a druhý mezitím povoluje a utahuje hadičku.

Půlhodinka utekla jako voda a posádka spěchá na start dalších rychlostních zkoušek. V noci se nic neobvyklého nepřihodilo a první etapu tak Jan Sýkora a Martina Škardová dokončili průběžně pod bednou, na kterou při vší smůle nedosáhli ani v sobotu. Ráno totiž začaly problémy, do druhé etapy kvůli technickým potížím vůbec neodstartovali a ze soutěže museli bohužel odstoupit.

14.7.2014 9:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist