Reportáž: Navštívili jsme úžasné British Motor Museum

Británie platí za zemi s opravdu silnou motoristickou tradicí, není tedy žádným překvapení, že místní muzea nabídnou jedny z těch nejlepších sbírek i pro ty nejzapálenější motoristické příznivce.
navstivili-jsme-british-motor-museum-1-1100x618.jpgCelá galerie 7 Zdroj: British Motor Museum

Česká automobilová muzea na tom nejsou vůbec špatně, s těmi anglickými se však mohou srovnávat jen stěží. Spojené Království platí tak trochu za motoristickou Mekku – v ostrovním království dodnes funguje více než padesátka menších i větších automobilek a historicky se v zemi zrodilo více než pět stovek značek.

Vzniklo zde mnoho ikonických vozů, od malého Mini Cooperu, přes snad nejkrásnější sporťák všech dob Jaguar E-Type, až po legendárního rychlostního rekordmana analogového věku, McLaren F1, jehož 386,7 km/h zůstalo nepokořených po dlouhých 12 let. Snad celá země je motorismu nakloněna, petrolheadství prorůstá všemi společenskými vrstvami a pravděpodobně nikde na světě nevlastní tak velké procento populace nějakou tu okruhovou hračku – ostatně co do počtu okruhů a okruhových dnů se může s Británií srovnávat jen málokdo.

Motorismus je prostě v Anglii zakořeněný opravdu hluboce a je to samozřejmě poznat i na tamních motoristických muzeích nabízejících nesčetná množství exponátů, v mnoha případech opravdu unikátních. Během svého krátkého výletu po Anglii jsem měl možnost navštívit hned dvě vyhlášená místní muzea – tím prvním bylo British Motor Muzeum v Gaydonu, které se chlubí sbírkou více než 300 klasických britských vozů z kolekcí British Motor Industry Heritage Trust a Jaguar Heritage Trust.

K vidění je na ploše muzea průřez snad kompletní automobilovou výrobou napříč dějinami. Jsou zde sekce věnující se běžným rodinným vozům, ale také autobusům a nákladním vozům, anebo naopak vozům sportovním a závodním. Vývoj automobilů naskrz dějinami krásně reprezentuje kus „silnice“ Time Road táhnoucí se po obvodu samotného muzea. Jednotlivé úseky cesty demonstrují nejen samotné vozy, ale také povrch, který v té době na cestách převládal – od kamenitých cest konce 19. století až po moderní hladké asfaltové dálnice.

Nádherná je i sbírka sportovních a závodních strojů, která nabídne k prohlédnutí třeba prototyp Jaguar XJR-9 určený pro Le Mans, brutální Jaguar XJ-C V12, předchůdce slavného Lotusu 7 – spartánský Lotus Mark IV, zběsilý MG XPower SV či Jensen FF, první osobní vůz vybavený pohonem všech kol a mechanickým systémem ABS. Rovněž je zde k prohlédnutí napůl rozříznutý MG MGB GT, který přímo vybízí k prozkoumání útrob motoru a převodovky. O kousíček dále se pak nachází vozy MG pro pozemní rychlostní rekordy – třeba takový MG EX 181, který v roce 1959 překonal rychlost 410 km/h, přičemž mu k tomu stačil kompresorem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru produkující 300 koní.

Kapitolou samou o sobě jsou filmové vozy. Návštěvníci si mohou prohlédnou DeLorean DMC-12 z Návratu do budoucnosti, domlácený Land Rover z bondovky Skyfall, šestikolovou růžovou limuzínu FAB 1 z nepříliš známého filmu Thunderbirds nebo třeba futuristický taxík Land Rover, brázdící ulice Megacity 1 ve filmu Soudce Dredd se Silvestrem Stallonem v hlavní roli. Venku pak stojí Shaguar – Jaguar XK8, který se objevil ve filmech o Austinu Powersovi.

Sympatické je, že mnohé vozy v muzeu mají patinu, kterou se restaurátoři nesnaží potlačit. Mnohdy je tomu naopak a vozy které prošly renovací do takové míry, že jejich stav předčí ten originální, jsou zpřístupněny k osahání a nasednutí.

V samotném muzeu se dá strávit celý den, dispozici je ale navíc obrovský depozit vozů v budově vedle. Mnoho vozů v něm je prvním či posledním vozem, jenž v dané sérii sjel z výrobní linky. V horním patře depozitu se navíc nachází balkon, ze kterého lze sledovat práce v restaurátorské dílně. A to ještě ani zdaleka není vše. Ve spodním patře se krom již zmíněné dílny totiž nachází expozice vozů Jaguar.

A jelikož je British Motor Musezm správcem historické kolekce vozů Jaguar, nechybí zde ani exklusivní kousky jako F-Type Project 7 nebo XE SV Project 8. Ještě o kus vzácnější jsou ale historické klasiky jako D-Type a XJ13 či prototypy včetně inovativního C-X75. Osobně jsem byl ale nejvíc nadšen z Jaguaru XJ220, který v krátkém období před příchodem McLarenu F1 platil s maximální rychlostí 350 km/h za hodinu za nejrychlejší vůz planety. V muzeu byl vystaven jak finální produkční vůz, tak i jeho prototyp obdařený nikoliv přeplňovaným motorem V6, ale atmosférickou jednotkou V12.

Mimochodem napadlo by vás, že první benzínová sekačka spatřila světlo světa již v roce 1898? V British Motor Museum si můžete prohlédnout i takové exponáty.

14.11.2019 12:15| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist