Reportáž: Na American Classic Cars 2016

Ostravské výstaviště Černá Louka letos opět hostí výstavu, která potěší oko každého příznivce klasických vozů americké provenience. Již pátý ročník American Classic Cars opět nabízí možnost prohlédnout si na padesát historických vozů.

Pozornost si rozhodně zaslouží nejstarší exemplář výstavy – Hupmobile Model 20 z roku 1911. Tento vůz vznikal v době, kdy se s motorismem teprve experimentovalo a tak je na něm mnoho věcí jinak. Například nebyl vybaven elektrickým okruhem – tedy krom samotných svíček, jejichž chod obstarávalo dynamo. Na pohodlí startéru tak mohli majitelé zapomenout, uvedení motoru do chodu vyžadovalo poctivou ruční práci s klikou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

O pohon se staral čtyřválcový motor s objemem 1,8l a výkonem 17 koní, doplněný dvoustupňovou manuální převodovkou se zpátečkou. Osvětlení pro noční použití obstarávaly hlavní acetylenové lampy v kombinaci s pomocnými petrolejovými a zadní pozičkou – rovněž petrolejovou. Všechny lampy bylo nutno rozsvítit ručně, v kapse řidiče tak nesměly chybět zápalky. Přihrádku vůz neměl. Tak jako dnes na podlaze řidiče přivítaly tři pedály – spojka, brzda a plyn, který však byl umístěn ve středu. Až na tuto výjimku se auto v základu ovládá stejně jako dnešní vozy – tehdejší současníci měli totiž mnohdy ovládání naprosto odlišné.

Kupříkladu Ford Model T byl sice rovněž vybaven třemi pedály, ale jejich funkce byla naprosto odlišná. Sešlápnutím toho levého došlo k zařazení pomalého převodu, prostřední se používal zpětný chod a pravým se ovládala motorová brzda. Plyn samotný se potom ovládal páčkou na sloupku řízení. Zpět ale k vystaveným vozům. Nejstarší Hupmobile doplňují dva vozy Franklin a jeden Chevrolet z dvacátých let, dále je na výstavě k vidění například Hudson Hornet, originální hot rod Ford Custom, Chevrolet Impala SS, či růžový Cadillac Fleetwood, stejný jakým jezdíval sám Elvis.

A když už jsme u Krále, v jeho tehdejší sbírce byste našli také Stutz Blackhawk – ručně vyráběné kupé ze začátku sedmdesátých let, které se designem odkazovalo k počátku let šedesátých a spíš než technicky se vyjímalo spíše luxusním pozlátkem. A to doslova – palubní deska auta je totiž osazena pozlacenými detaily.

Narazit můžete také na Dodge Polara, který podle pamětníků vlastnil Jan Werich, či na Ford Super De Luxe z roku 1946 s rovněž zajímavou minulostí – jeho prvním majitelem byl velvyslanec ČSSR v Jihoafrické Republice, který si vůz po skončení zahraniční mise zakoupil a nechal si jej dovézt do Česka. Později jej odkoupil motoristický novinář Miloš Skořepa, který s autem projel celou Evropu a ze svých cest pak sepsal několik knih.

Zachovalý vůz má najeto opravdu úctyhodných 850 tisíc kilometrů. Pokud máte zájem si vozy sami prohlédnout, máte k tomu šanci do konce srpna – expozice končí 31.8., do tohoto dne je přístupna veřejnosti denně od 10 do 18 hodin.

19.8.2016 11:17| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist