Renault Twingo Gordini

Pokud dokážete překonat problematickou image, pořídíte dobré auto. Nečekejte však kompromisy ve prospěch pohodlí.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Rychlé, zábavně praštěné auto, které ví co chce. A navíc praktické. Nemá přímou konkurenci.

STAROSTI
Image odradí řidiče, kteří by si ho měli koupit v zájmu nás všech. Pokud chcete pohodlné auto, utíkejte pryč.Nejmenší auta mají světu co dát, dnes víc než před pár lety. Jsou obyčejná a výjimečná zároveň, fascinující svou jednoduchostí a smyslem pro účel, který se dávno stal vzácným. Renault Twingo Gordini je mizerný v úplně jiných ohledech než Panda 100HP, přesto je ve své šílenosti právě tak zábavný. Rychlé Twingo nezná módní snahu trefit se do vkusu všem od punkerů po důchodce. Chcete sportovní model? Jistě. Praktický, se čtyřmi velkými sedadly? Jistě. Pohodlný, příjemný, poddajný…? Tak to máte smůlu.

A smůlu máte také pokud sháníte vhodný doplňek své drsné image. Na silnici Twingo hraje vyrovnanou partii s těmi nejlepšími, ale na parkovišti vám dobrou službu neudělá. K nebezpečným úvahám mě navedl sám Renault. V Itálii si nechal zakázat reklamu, která prezentuje malé Twingo jako auto „pro holky“ a nebojí se menšinové sexuální orientace (viz vlevo, jiné dvě zdezde, plus další videa aut). A pokud mají v image svého minihatchbacku jasno Francouzi, proč bych se měl bát já? Za jeden víkend s Twingem Gordini jsem potkal několik potenciálních zákaznic, kterým Twingo přišlo „roztomilé“, a nejméně dva potenciální zákazníky, kteří ty samé vizuální kvality hodnotili méne pozitivně.To je vážný problém. Twinga od RenaultSportu, na rozdíl od slabších verzí, míří na začínající nadšence. Ne výhradně, ale spíš na mužskou část populace. Život mladých pouličních závodníků by byl o tolik lepší, kdyby řídili Twingo RS namísto polomrtvého Punta s křídlem, jenže oni si malý Renault nikdy nepořídí. Necítili by se dobře v autě, kde krásná blondýna na pravém sedadle vypadá jako nejlepší kamarádka řidiče. A Gordini v bledě modré s bílými pruhy je na tom vůbec nejhůř. Barva, která udělá dojem na Renaultu 8 s šotolinou odletující od zadních kol, nemusí být takové terno na šik nákupní tašce.

Má to svá pozitiva. Pokud dokážete maskování ostrého Twinga prohlédnout, bude z vás dobrý řidič naštvaného hatchbacku. Oceníte jeho schopnost komunikovat, budit důvěru, dávat jistotu. Twingo Gordini nabízí pramálo po stránce interiéru a přímý kontakt s živým kovem pomáhá spolit řidiče a stroj. Pozice za volantem není prvotřídní, ale dobrá jistě ano a výrazně tvarovaná sedadla rychle řeknou vašim zádům co přesně se s autem děje. Namísto mrtvého městského řízení, které je v segmentu A standardem, má Twingo volant skutečně spojený s předními koly. Většinu času je možné i tímto kanálem zjistit co se děje s přední nápravou.Ten skutečný trik je mnohem jednodušší: řidič sedí pár desítek centimetrů od kol a vše se odehrává v jeho těsné blízkosti. Výlsedné dojmy jsou proto silnější. V Twingu Gordini pojedete podle předpisů. Už devadesát kilometrů v hodině bude dost, abyste se nenudili, a sto třicet po dálnici pravidelně zkusí málokdo. Užijete si dokonce i ve městě, v padesáti na kruhovém objezdu.

Své by k tomu mohla povědět také převodovka. Má jen pět rychlostí, poskládaných pořádně nakrátko. Auto překročí tři tisíce otáček ještě před magickou stovkou a pár kusů plastu mezi vámi a motorem nemá proti vibracím šanci. Renault Twingo tak působí správně zběsile, byť na Pandu 100HP stále nemá. Neústupný podvozek pošle do karoserie každý přejetý kamínek a tvrdá sedadla se o zážitky ráda podělí také s vašimi zády. Twingo Gordini není úplně nepohodlné, proti uskákané konkurenci od Fiatu přímo žehlí silnici, ale poddajností svou posádku hýčkat nebude. Přesně tak to má být.


Účelové pojetí Twinga Gordini potvrzuje, že jeho cílovou skupinou jsou řidiči do pětadvaceti let věku. Těm by měla bezpečně stačit také atmosférická šestnáctistovka pod kapotou. 133 koní nikoho do asfaltu nezadupe, ale s 1024 kilogramy pohotovostní hmotnosti si poradí hravě. Pro nezkušeného řidiče bude výkon stále víc než dostatečný.

Praktičnosti má Renault dost. Není autem pro rodinu a Francouzi nikdy netvrdili opak. Ale dostat místo pro čtyři dospělé na půdorys 3,6 krát 1,7 metru je velký úspěch. Ostatní výrobci samozřejmě investovali do vlastních modelů stejné intelektuální úsilí a dosáhli podobných výsledků. Twingo však má posuvné zadní sedačky, takže vás nechá vybrat mezi místem na nohy a na batohy. V krizi můžete vždy sklopit jedno ze zadních sedadel a vydat se na dovolenou ve třech. Dost možná tyto přednosti jednoduše nevyužijete, ale je milé, když vaše auto něco takového umí.Sedm předchozích odstavců perfektně vystihuje nejen Twingo Gordini za 399 900 korun. Sedí také na Twingo RS levnější o padesát tisíc. Vzhledem k výše řečenému se těžko hledají důvody, proč připlatit patnáct procent za bledě modrý lak a pár doplňků, když navíc RS dostanete v celé řadě vhodnějších barev. Pokud nutně potřebujete podvozek Cup, který má Gordini v základu, s Twingem RS pořád ušetříte 35 tisíc korun. Další příplatkové vymoženosti jako automatická klimatizace, rádio s Bluetooth, nebo metalíza vyženou cenu téměř na úroveň bledě modrého stroje, stále vám však zbyde užitečných 7700 Korun českých. Tolik tedy stojí jediná skutečná výsada Gordini, která je nižším verzím zapovězena: kožená sedadla. Jestli na nich trváte, budete jezdit v modré.

Verdikt
Renault Twingo Gordini je zatraceně dobré auto. Nabízí přinejmenším stejnou užitnou hodnotu jako konkurence, přestože se 133 koni je daleko silnější než kterýkoli ze soupeřů (Panda 100HP už se nevyrábí). Třída těch nejmenších není místem, kde byste hledali kvalitu, přesto Twingo za nejlepšími konkurenty zaostává. U rychlých verzí to v podstatě nevadí. Pozice za volantem je na poměry třídy výborná a malá lehká karoserie dělá pro komunikaci s řidičem víc než by dokázalo to nejlepší řízení. Skutečným problémem Twinga Gordini je vlastní sourozenec. Fajnšmekrům jen to nejlepší, ale pokud to s řízením myslíte vážně, Twingo RS vám bude stačit.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)98 / 133 v 6750 ot./min.
Točivý moment (Nm)160 v 4400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)129,9
0-100 km/h (s)8,7
Nejvyšší rychlost (km/h)201
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8 / 5,6 / 6,7
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3607
Šířka (mm)1688
Výška (mm)1460
Rozvor náprav (mm)2368
Provozní hmotnost (kg)1024
Celková hmotnost (kg)1470
Zavazadlový prostor (l)165 / 285 - 959
Ceny
Základní cena modelu399 900 Kč
Základní cena test. verze399 900 Kč
22.12.2010 5:59| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist