autoweb.cz > Renault > Renault Twingo > Renault Twingo 0.9 Energy TCe 90 (2015)
Renault Twingo 0.9 Energy TCe 90 (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 6
Praktičnost 7
X-Factor 5
Celkové hodnocení 6.4
Radosti
Velký rejd a manévrovatelnost ve městě; hravý a kvalitně působící interiér
Starosti
Utlumené reakce a výkon motoru; nervózní podvozek; odkládací prostory
Renault Twingo jsme ve velkém redakčním testu již měli, a to ve slabší variantě s atmosférickým litrovým motorem 1.0 SCe o výkonu 70 koní. Test prošel celkem obstojně, ačkoliv jsme si postěžovali především na nedostatek výkonu a utlumené reakce motoru. Co na tom dokáže změnit silnější motor 0.9 Energy TCe přeplňovaný turbodmychadlem, který nabízí o 20 koní víc?
Interiér
Začněme však obligátně interiérem. Vnitřek Twinga potěší geometricky strohým, avšak pestrým a hravým designem. Doplňují jej materiály, které svou nízkou cenu sice na omak prozradí, na pohled se však zdařile maskují. Což je na tuto kategorii vozů úspěch. Horší je to s uspořádáním vnitřního prostoru. Prostoru pro posádku a její věci tu je dostatek, vpředu se sedí pohodlně, i když vysoko, vzadu přežijí i dospělí lidé a 188 litrů v kufru pojme i větší nákup, ovšem odložit si tu telefon nebo kelímek s nápojem prostě není kam.
Box před řadicí pákou je sice velký, ale nepraktický a právě pod sebou schovává držáky na pití. Látkovou schránku před spolujezdcem musíte pokaždé vyndat, abyste ji otevřeli. A tak dále… Tím ale nedokonalosti v praktičnosti nekončí. Víko zavazadlového prostoru se otevírá tlačítkem u SPZ, ačkoliv výřez ve víku přímo vybízí k uchopení, opětovné zavření kufru za madlo vyžaduje velkou sílu, takže si stejně vždy ušpiníte ruku o víko. A pod přední kapotou chybí odkládací prostor úplně.
Pohon a spotřeba
Turbodmychadlo, 90 koní a 135 Nm slibují na takhle malé auto celkem slušnou dynamiku, leč pravda opět leží, stejně jako v případě atmosférické jednotky, na druhé straně. Motoru jeho výkon nevěříte nejen díky vlažnému tempu, které vozidlu udává, ale především kvůli ospalému způsobu, jakým reaguje na jakýkoliv povel plynovým pedálem. Rozjezdy, meziplyny nebo jen pouhé přidání s roztočeným motorem a zařazenou nízkou rychlostí narušuje několikasekundová prodleva mezi vysláním požadavku a jeho vykonáním.
Bohužel se letargická dynamika nikterak neodráží na spotřebě paliva. Papírové hodnoty 4,9 litru ve městě, 3,9 litru mimo město a 4,3 litru kombinovaně vypadají působivě, nicméně sedm litrů, za které jsem se průměrně pohyboval po městě a téměř šest litrů při konstantní stovce (a to jsem se vyloženě snažil šetřit a jezdil v ještě přidušenějším ekologickém režimu) nelze považovat za adekvátní.
Ovladatelnost
Přitom z hlediska ovladatelnosti na tom Renault Twingo není vůbec špatně. Hned po usednutí na vás zapůsobí dobře padnoucí volant, příjemné řízení s úchvatným rejdem, který vás otočí na pověstném pětníku, celkem přesné řazení s vynikající hlavicí z Mégane R.S. Trophy a slušně rozmístěné pedály. Podvozek se díky téměř ideálnímu rozložení hmotnosti 45:55 chová stabilně a vyváženě, veškeré pokusy o zábavu však mnohdy zcela zbytečně rychle zhatí paranoidní stabilizace.
Vzhledem k zaměření vozu to každý rozumný člověk Twingu odpustí, i když nadšení řidiči si postesknou. Stabilizaci však nedokáži prominout její zásahy třeba i ve chvíli, kdy jen rychleji přejedete přes retardér. Potom vždy trvá dlouhé sekundy, než řídicí jednotka opět pustí na zadní kola plný výkon. Tato vlastnost rozhodně není příjemná, když se na mokrých kolejích snažíte rychle uniknout z křižovatky před řítící se tramvají. Kdyby byl podvozek alespoň pohodlný… jenže jízdní komfort na rozbité silnici také značně pokulhává. S ostrými nerovnostmi si neví moc rady, celé auto se rozhodí a nepříjemně rozvibruje, přitom na poměry malých aut veskrze dlouhý rozvor slibuje mnohem přesvědčivější chování.
Verdikt
Odpověď na otázku v perexu již možná tušíte, Renault Twingo je tak trochu promarněnou příležitostí, leč skutečnost, že to nebude zábavná levná zadokolka, se dala tak nějak očekávat. Twingo mne ovšem nenadchlo ani svým primárním zaměřením, totiž být malým, svižným a příjemným vozítkem do města.
Koncernová nebo kolínská trojčata prostě v každém ohledu fungují o kousek lépe. A to neříkám jen z pozice nadšeného řidiče, ale i běžného uživatele. Přitom by jen stačilo zlepšit utlumené reakce motoru, mírně přeladit podvozek a přenastavit stabilizaci. A pro nadšence rovnou nabídnout i její vypínání…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vzadu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 898 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | náprava De Dion |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 185/50 R16 |
Pneumatiky vzadu | 185/50 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 / 90 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 135 v 2500 |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 165 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9 / 3,9 / 4,3 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3595 |
Šířka (mm) | 1646 |
Výška (mm) | 1554 |
Rozvor náprav (mm) | 2492 |
Provozní hmotnost (kg) | 1018 |
Celková hmotnost (kg) | 1382 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 188 / 219 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 214 900,- (1.0 SCe 70 k Life) |
Základní cena test. verze | 287 900,- (0.9 Energy TCe 90 k Intens) |