Renault postavil emocionální auto, které odkazuje na historii letectví. Model Rafale má českému zákazníkovi co nabídnout

Francouzská automobilka vstupuje na českým trh s novým modelem Rafale, od kterého si v segmentu D dost slibuje. Projeli jsme ho jako první na českých silnicích.
dsc6259-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: Renault

O Renaultu v poslední době slyšíme ze všech stran, protože jeho modely zaplavují trh v nemalé míře. A dalším takovým přírůstkem, o kterém se určitě bude hojně mluvit je nový model Rafale, jehož název vychází z letadla pojmenovaném Caudron C.430 Rafale. Říkáte si, proč automobilka pojmenovala svůj model zrovna po něčem, co brázdí nebe nad našimi hlavami? Odpověď je jednoduchá: Renault byl průkopníkem​ při vývoji motorů pro automobily, vlaky i letadla. A Louis Renault, okouzlený letectvím a světem amatérských leteckých závodů, proto zakoupil společnost Caudron a založil Caudron-Renault. Et voilá. Záhada objasněna. I z tohoto důvodu si české zastoupení automobilky zvolilo pro představení modelu letecké muzeum v Mladé Boleslavi.

Rafale je při prvním pohledu moc hezky designovaný kousek. Mírně zvýšená karoserie typu liftback ho řadí do kategorie SUV kupé. A celá silueta oplývá výrazným, až dynamickým vzezřením.

Vizuálně velmi povedené

Nejvíce nás při prvotním setkání zaujala maska chladiče, která je tvořena jakýmisi strukturovanými diamanty, chcete-li či malými kosodélníky, trojrozměrně uspořádanými kolem velkého loga uprostřed mřížky. To celé je umístěné na modrém nebo břidlicově šedém pozadí (záleží na verzi), které se v závislosti na úhlu pohledu objevuje nebo mizí v pozadí. Tímto efektem se designéři inspirovali u optického umění z let 70. Nové jsou i světlomety, jak denního, tak hlavního svícení. Opět vycházejí tvarem z kosodélníku a ve vyšším výbavovém stupni mohou být matrixové. I zadní světlomety prošly obměnou a jejich tvar je inspirován zvláštním prvkem z čínského prostředí, a to hrou Tangram, kde je čtverec rozřezán na několik tvarem odlišných dílků.  A pokud si zvolíte červenou nebo modrou barvu karoserie, rozhodně budete vizuálem uchvácení.

Uvnitř nezapomněli ani na břidlici

Údiv vás nepřejde, ani při sednutí do interiéru. Pokud si totiž zvolíte specifikaci esprit Alpine, čekají vás na sedadlech pulzující loga Alpine, měnící se střešní okno (můžete si totiž zvolit jeho propustnost a podle toho se části okna mění v průzračné nebo mléčné sklo) či použitá břidlice v palubce, která skutečně na poklepání má zvuk kamene.

Uvnitř naleznete i Alcantaru na sedadlech, která jsou mimořádně povedená. A když jsem u těch sedadel, všude v automobilu je spousta místa. Především ti na  zadních sedadlech si užívají velkorysého prostoru před nohama i nad hlavou, a do loketní opěrky uprostřed si mohou kromě nápoje, umístit i mobilní telefon „na stojáka“.

Jak už jsem v minulosti u nových modelů Renault kvitovali, je použití googláckých systémů v infotainmentu. Jde především o Google mapy a samozřejmě i jiné aplikaci, ale jejich integrovanost, znamená zrychlení a nulovou potřebu zrcadlit svůj telefon, což je například v období těchto veder venku, velmi úlevné.

Hybrid se jemně vylepšil

Pod kapotou jsme měli šanci vyzkoušet pouze jednu motorizaci, a to plně hybridní benzinový motor E-Tech full hybrid o výkonu 200 koní v kombinaci s multimódovou automatickou převodovkou. Tento agregát známe už z jiných modelů francouzských tvůrců a má svá specifika. Inženýři na ni stoprocentně v průběhu času zapracovali. My jsme si totiž v minulosti na ni trochu stěžovali, hlavně na právě práci oné převodovky, která se neustále rozhodovala, jakou kombinaci převodu při vyšších rychlostech zvolí a občas nás nechala ve štychu ve vyšším zrychlení a tzv. vypadla. Takový markantní pocit z první jízdy jsme si ale neodnesli. Ba naopak to vypadá, že došlo k vyladění oněch přechodů, které jsou výrazně plynulejší a k „nádechu“ v takové míře už nedochází. Ostatně, ono jen stačí netlačit na motor a nechat ho jet plynule. To ale chápeme, že se v případ předjíždění na dálnici dělá těžko. Ale zase s lehkou nohou můžete dosáhnout spotřeby až 4,7 l/100 km, což je šíleně málo na tak velký kus auta.

Rafale stojí na známé platformě CMF-CD, která si vysloužila pár vylepšení – dostala natáčecí zadní nápravu  a též ji věnovali významně vylepšené tlumiče. To je nejvíc patrné na rozbitých okresách (a že jich tu máme nespočet) a při prudších zatáčkách, kde auto hezky drží.

První seznámení s „leteckým“ modelem tak proběhlo celkem v přátelském duchu. Jen nevím, jestli tak přívětiví budete i k ceně, i když  v dnešní době automobilismu je vlastně trochu těžší určit, co je drahé a co ne. V základní výbavě si můžete za 999 000 korun, v esprit Alpine si pak připlatíte na celých 1099 000 Kč. V průběhu roku k nám dorazí ještě plug-in hybridní jednotka a u té počítáte samozřejmě s vyšší cenou.

13.7.2024 11:57| autor: Sabina Sarkisovová | zdroj: Renault

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist