autoweb.cz > Renault > Renault Mégane > Renault Mégane R.S. Cup (2012)
Renault Mégane R.S. Cup (2012)
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9
RADOSTI
Vedle neskutečné rychlosti v přímce dokáže bavit řidiče a být i použitelný
STAROSTI
Škoda, že se nedělá i v pětidveřové verzi
Dnes aby člověk skutečné sportovní auto orientované na řidiče pohledal. Většinou totiž stejně narazíte na kompromisy, které tu otupují radost z řízení, tu mají za cíl snížit normovanou spotřebu a emise, tu zase musí provést ústupek designu před funkcí. Renault Mégane z divize RenaultSport ale pořád sází na osvědčený recept, který staví na první místo vlastnosti a dynamiku, až pak design a jiné podřadné věci.
Renault Mégane fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Tedy, aspoň to tak vypadá, když sedíte za jeho volantem. To, že se na Mégane R.S. dá i koukat, je takový příjemný bonus. Nejvíce mě ale během toho týdne testování zaujalo, jak dokáže automobilka chrlící po všech směrech průměrná auta s chybami, vytvořit prakticky bezchybný nástroj pro nadšeného řidiče.Možná to bude tím, že se modely R.S. kompletují samostatně a je jim věnována speciální péče. Mají také vlastní nastavení podvozku, motoru a vůbec působí dojmem, že karoserii a znáček Renault nesou jenom proto, že na sobě něco mít musí.
Proto není dobré přistupovat k Méganu R.S. podobně jako třeba k Octavii RS nebo Golfu GTI. Svým způsobem je to spíše něco jako BMW z divize M nebo Mercedes vyladěný u AMG. Oproti masovému modelu se totiž liší natolik, že to není jen „načipovaná“ verze na sníženém rádoby sportovním podvozku.
Ačkoli na Autoweb píšu už déle než čtyři roky (ten čas ale utíká…), svezení ostrým Méganem R.S. mi pořád z různých důvodů unikalo. Vlastně je to jediný ostrý hatchback, u kterého ještě nemám odškrtnutou kolonku „řidil jsem ho“. Letos také nejostřejší Renault na našem trhu prodělal několik úprav, takže rovnou můžu zkoušet ten nejaktuálnější model (a rovnou s příplatkovým podvozkem Cup a samosvorem), který je jen tak mimochodem nejrychlejší předokolkou na Severní smyčce Nürburgringu. Objel ji za osm minut a osm sekund, tedy stejně rychle jako minulé BMW M6…
Jelikož jsem s minulou verzí Mégane R.S. nejezdil, nemohu soudit, jestli je nárůst výkonu o 15 koní a maximální rychlosti o 3 km/h tolik znát. Je ale znát to, jak moc se Renault orientuje na řidiče, protože už dlouho jsem si jízdu v autě tak neužíval jako právě nyní.
Výkon 265 koní možná nestačí na superrychlý Focus RS, ale na obyčejné silnici působí auto podobně rychle a naléhavě. A hlavně mám ten dojem, že Renault nemá takové problémy s trakcí. Sice se na první dvě rychlosti přední kola trochu trápí, ale díky mechanickému samosvoru a podobnému řešení předního zavěšení s oddělenou těhlicí, jakou má Focus RS (Renault s tím přišel dříve než Ford), je trakce na tak silnou předokolku fenomenální. Na trojku na suché silnici už Mégane s přenosem síly vůbec problémy nemá.Ale než začneme bláznit na mé oblíbené okresce, pojďme se podívat do oblasti, kde musí Mégane také fungovat na jedničku – do každodenního provozu. Samozřejmě zaregistrujete tuhý podvozek Cup a těžké řízení, poměrně tvrdou spojku a brzdový pedál, který vyžaduje zvyk, ale brzy si s autem rozumím a jeho chování je v běžném provozu naprosto akceptovatelné. Řídí se mi podobně jako emtrojka s tím rozdílem, že se mi v těchto „ušatých“ sedačkách Recaro trochu lépe sedí. Je tu hodně místa na hlavu a pozice za volantem je oproti jiným Renaultům přímo ukázková. Jen vzadu to s tím místem není žádná sláva a i když se sem vejde dětská sedačka a do kufru kočárek, tohle není zrovna ideální rodinné auto.
No, pětidveřová verze by mohla být zajímavá, ale do toho Renault nenuťme. Dobré je vědět, že motor, ačkoli na plný plyn reaguje z nízkých otáček poměrně neochotně, je velmi použitelný a při popojíždění má dobrou odezvu. Zároveň není přebuzený, takže plyn nefunguje stylem „zapnuto/vypnuto“ a i v koloně je auto dobře ovladatelné a neobtěžující.
Líbí se mi řazení, které je mechanicky ostré a vyžaduje přesnost. Samotné odstupňování rychlostí je v pořádku a všimnete si, že je spíše uzpůsobené okruhovému ježdění a dovádění na silnici než na nějaké dlouhé dálniční přesuny a snižování spotřeby. Na silnici tak budete rádi řadit a ne se jen nechávat tahat na trojku nebo čtyřku od jedné zatáčky ke druhé.
Renault Mégane R.S. sice má velký točivý moment (360 Nm mezi 3000 a 5000 ot./min. pro ty, kteří potřebují ke všemu pravítko a tabulky), ale brzy objevíte, že by byla škoda si s autem nehrát. Motor se rád točí a honit ho k červenému poli otáčkoměru je radost. To nejlepší ze sebe odevzdává od nějakých 3000 ot./min., kdy je skutečně výbušný, má okamžitou reakci a vydává velmi příjemný zvuk – je to vůbec jeden z nejlépe znějících přeplňovaných čtyřválců.
Na volnoběh zní zevnitř dost špatně. Basový projev úplně chybí, takže mi nejvíc připomínal litrový tříválec z Twinga. Vypněte ale stabilizaci, vyšlete ručičku vstříc červenému poli a motor odhalí svou opravdovou tvář. A to jsem ještě ani nepoužil „kouzelné tlačítko“, které se ukrývá někde v útrobách přístrojové desky nalevo dole pod volantem. Tím omezíte (nebo delším přidržením úplně vypnete) stabilizaci a zároveň auto přepnete do ještě ostřejšího režimu. Motor pak reaguje mnohem pohotověji, jako by vůbec turbo neměl a zároveň začne vydávat sice trochu umělé, ale velmi povzbuzující prskání.
Teď lze odhalit skutečný potenciál Méganu R.S. Řízení je dostatečně rychlé, ale ne moc, takže se dá hatchback s jednoduchou vlečenou nápravou vzadu velmi přesně nasměrovat do zatáček a apexy trefuje s přesností snipera. Nemusíte v zatáčkách provádět korekce, stačí podřadit, podržet si trochu plynu a tím udržet motor v tahu a následně přidat. Nedotáčivost je sice přírozeným projevem přehnaného nájezdu do zatáčky nebo příliš horlivého šlapání na plyn s moc natočeným volantem, ale jinak je chování auta velmi předvídatelné a působí důvěryhodně.
Na ubrání plynu v zatáčce Mégane R.S. reaguje okamžitým utažením stopy a lze takto vyprovokovat i poměrně velký přetáčivý smyk, takže musíte předně vědět, co děláte a být připraveni rychle reagovat. Pneumatiky totiž mají silnou přilnavost a když se „kousnou“, dokáže pak auto vytrestat nepozorného řidiče. Rozhodně je potřeba se naučit pracovat s přesunem váhy celého auta mezi oběma nápravami.Řízení je také akorát tak vyvážené, aby nepůsobilo přeposilovaně a odtažitě a zároveň ne moc těžce. Zpětná vazba už dnes není zrovna samozřejmostí ani u takovýchto aut, ale rychlý Mégane dokáže řidiči zprostředkovat přesně ty informace, které potřebuje. A ani nemusíte jet moc rychle, volant s vámi komunikuje i v civilních rychlostech a tempu, které ještě přední pneumatiky nepřetěžuje. U většiny moderních sportovních aut si totiž musíte na upovídané řízení počkat až do chvíle, kdy začnete tlačit na pilu. A to je třeba u nového Porsche 911 v takových rychlostech, že už začnete mít strach.
Přirovnání “jede jako po kolejích” dostává s příplatkovým podvozkem Cup novou úroveň. Řízení je motokárově rychlé, přesné a nabídne na dnešní dobu solidní zpětnou vazbu. Ondřej Lilling
Proto je jízda s Méganem tak příjemná a staromilsky zábavná. Nemusíte jet takovou pilu, abyste si řízení užívali. I díky tomu se dá velmi dobře auto zvládat při ostrém tempu na hranici jeho konstrukčních limitů a limitů pneumatik, protože vždycky budete vědět, co dělá a co od něj můžete čekat. Situace se trochu změní na mokru, kdy musíte začít dávat větší pozor hlavně při práci s plynem, ale to už je úděl skutečného sportovního auta. Přesto se od Méganu nedočkáte žádných zákeřností a když si dáte pozor na stojící vodu nebo vyjeté koleje, nehrozí nic nečekaného.
A za tohle všechno si Renault nechá zaplatit 745 900 korun plus povinných 40 000 korun za podvozek Cup se samosvorem. Ve výbavě už přesto máte poměrně dost věcí, které vám budou zpříjemňovat právě to každodenní popojíždění, což je oblast, ve které by mělo takhle koncipované auto fungovat přinejmenším dostatečně uspokojivě. A na spotřebu paliva se mě, prosím vás, neptejte.
Verdikt
Pro někoho možná bude verze Cup s ostřejším podvozkem moc extrémní, ale pokud to s Méganem RS myslíte vážně a plánujete občas vyrazit na okruh, rozhodně si těch čtyřicet tisíc připlaťte. Tohle sice není nejkultivovanější, nejlevnější nebo nejpoužitelnější ostrý hatchback na trhu, ale rozhodně je nejostřejší a nejzábavnější. Škoda, že takové nejsou všechny Renaulty…
Druhý pohled
Titulek druhý pohled se moc nehodí. Je to spíš .. stejný pohled jinými slovy.
Nad Méganem RS musíte vládnout pevnou rukou, jinak vás při první příležitosti pěkně vypeče. Když ho ale budete držet pořádně pod krkem, dokáže z vašich nadledvinek vyplavit tolik adrenalinu, že musíte po každé jízdě vyždímat tričko. To dělá z vrcholu ostrých Renaultů i vrchol rychlých hot hatchů.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,7 x 93,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední, samosvorný defirenciál |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 340 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 290 mm |
Pneumatiky vpředu | 235/35 R19 |
Pneumatiky vzadu | 235/35 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 195 / 265 v 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 360 v 3000 - 5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 186,2 |
0-100 km/h (s) | 6,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 254 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,3 / 6,5 / 8,2 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4299 |
Šířka (mm) | 1804 |
Výška (mm) | 1423 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1462 |
Celková hmotnost (kg) | 1835 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | ale no tak! |
Zavazadlový prostor (l) | 344 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 324 900 Kč (1.6 16V Expression) |
Základní cena test. verze | 745 900 Kč (2.0 T R.S.) |