autoweb.cz > Renault > Renault Mégane > Renault Mégane Coupé 1.2 TCe
Renault Mégane Coupé 1.2 TCe
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 4
Celkové hodnocení 6.8
RADOSTI
Slušná dynamika a spotřeba; hezký interiér; rozumná cena
STAROSTI
Průměrná kultivovanost; laciné detaily; občas cukající motor
Pokud se díváte do nabídky automobilky Renault, pravděpodobně (jestliže nepatříte k velmi malé části automobilových etuziastů) hledáte něco, co vám poskytne nejvíc užitku za co možná nejméně peněz. A proto se mi nezdá, že by zrovna třídveřové kupé s benzínovým motorem bylo často vyhledávaným artiklem.
Jenže někteří nepotřebují velký kufr, stačí jim dvě sedačky a i když trochu hledí na náklady, přeci jen se chtějí v autě hezky projet. Právě pro ty by mohl být třídveřový Mégane ambiciózně nazývaný jako kupé, který je navíc k dispozici se „sportovním“ paketem GT Line za 36 900 korun.Sportovní znamená, že dostanete docela slušné sedačky s mnohem lepším bočním vedením a především tvrdším sedákem, než je ve francouzských autech zvykem, takže vás z nich už po deseti minutách nebolí záda. Jenom asi až po hodině… Pak jsou tu detaily jako hliníkové pedály, kliky dveří a kryty zpětných zrcátek v šedé barvě, jinak barevný přední nárazník, zadní „difuzor“ (kus tvarovaného plastu bez aerodynamického významu) a hlavně snížený podvozek. Zkrátka, „sportovnost“ kolem dokola.
Renault Mégane fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Ale vypadá to celkem dobře (i když je to zase celé v bílé) a také to docela dobře jezdí. Snížený podvozek sice na rozbité silnici najde velmi brzy své hranice a i když má auto o poznání rychlejší reakce než běžný model na standardním podvozku, nejsem si jist, jestli je daň sníženého jízdního komfortu akceptovatelná.
Ne snad, že by Renault mlátil a otřásal se na každé malé nerovnosti jako třeba Alfa Romeo, spíše jen to kvůli přeplňované dvanáctistovce o výkonu 115 koní není zas tak rychlé auto, abyste vyloženě sportovní podvozek potřebovali. Také vám v rychlosti moc nepomůže poněkud umělé elektrické řízení bez pořádné odezvy a neochotná zadní náprava – nedotáčivost je denním chlebem, i když po ubrání plynu by auto rádo utahovalo stopu, jenže to by muselo mít vypínatelnou stabilizaci a ne tohle eurounijní zařízení, které se po 50 km/h zase zapne.Zkrátka, do skutečného sportovního auta Renaultu Mégane Coupé 1.2 TCe GT Line chybí ještě hodně, ale jak už jsem řekl, nejezdí se s ním úplně špatně a dynamika malého motoru také není zlá. Na dálnici výkon stačí a i když si s otáčkami nerozumí tolik co stará šestnáctistovka, točivý moment má velmi slušný a z nízkých otáček je tahle jednotka ochotnější.
Díky šestistupňové převodovce také pracuje v nižších otáčkách, pokud jedete někam daleko po dálnici, takže se můžete těšit na rozumnou spotřebu. Ta dosahuje nějakých 7,5 litru na 100 km, aniž byste se drželi zkrátka s plynovým pedálem. Takže jediné, co mám bude na dlouhých cestách vadit, je poměrně výrazný hluk ze zadní části vozu, jako byste měli pootevřený kufr, a také mizerný výhled dozadu. Ale zvyknete si.
Motoru by vlastně nebylo co vytknout, ale občas reaguje divně a nelineárně. Stávalo se mi skoro pořád, že po prudším přidání plynu se jako by zakuckal a autem to malinko zaškubalo, jako když se vám „uchlastal“ karburátor u starých motorek nebo aut. To někdo natankoval vodu nebo nízkooktanový speciál? Nevím, ale u moderního auta mě tohle rozhodně překvapilo.
Jestli ale uvažujete o tom, že budete častom jezdit po městě a vozit více lidí a nákladu, z hlediska praktičnosti není třídveřový Mégane Coupé úplně dobrá volba. Dozadu se špatně leze, není tam moc místa a navíc vás budou štvát dlouhé dveře s rámem, které jsou navíc velmi tlusté, takže budete mít v úzkých mezerách problém s nastupováním. I hrana kufru je dost vysoko a i když je objem v pořádku, na stěhování to není.Renault Mégane Coupé 1.2 TCe pořídite ve výbavě Dynamique za 377 900 korun, o rovných třicet tisíc dráž, než kolik byste dali za šestnáctistovku. Z hlediska výkonů a dojmu z rychlosti si jsou oba motory velmi podobné, snad jen starší atmosférická jednotka dokáže zprostředkovat více toho řidičského nadšení. Šestnáctistovka slibuje o 4 desetinky lepší zrychlení na stovku a i sprint na hranici 1000 m zvládne podle Renaultu rychleji.
S přeplňovaným motorem se ale zase příjemněji jezdí (je tišší) a na delších cestách rozumnou rychlostí, kdy ho moc nepřetěžujete, dokáže být skutečně úsporný. Mimo město a dálnice dokáže tenhle malý motor jezdit za nějakých 6 litrů celkem s přehledem a když rezignujete na předjíždění a častou akceleraci, skutečně ukazuje palubní počítač i hodnoty začínající pětkou. Z dlouhodobého hlediska ale počítejte raději s hodnotou přibližně 7,5 litru. Naše auto ukazovalo na konci testování hodnotu 7,8 litru na 100 km.
Verdikt
Nedá se říci, že by byla dvanáctistovka s turbem lepší než atmosférická šestnáctistovka. Je prostě jiná a nabízí trochu jiné zážitky. Také vyvstává otázka, kolik toho složitý malinký motor vydrží… Jinak je Mégane Coupé 1.2 TCe nikoli bezchybné, ale slušné auto, které sice neuspokojí někoho, kdo se chce za volantem bavit, ale jestli chcete jen ne úplně obvyklé auto za rozumné peníze, není důvod Renault nezvolit. Já bych si ale raději počkal na třídveřovou Kiu Cee’d.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1198 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72,2 x 73,2 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 280 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 260 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/50 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/50 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 85 / 115 v 4500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 190 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 89,8 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 / 4,6 / 5,3 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4312 |
Šířka (mm) | 1804 |
Výška (mm) | 1423 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1280 |
Celková hmotnost (kg) | 1774 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 640 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 344 - 991 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 324 900 Kč (1.6 16V Expression) |
Základní cena test. verze | 377 900 Kč (1.2 TCe Dynamique) |