Renault Laguna (2000 – 2007)

Druhá generace Renaultu Laguna je mezi stejně starými vozy své třídy snad nejlevnější ojetinou vůbec. Důvodem je četný výskyt poruch i design, který každého neosloví.

RADOSTI
Podle vyjádření výrobce všechny motory plní normu Euro 3 či 4 (nepodléhají ekologické dani), komfortní odpružení, bezpečnost, úsporné diesely 1.9 dCi.

STAROSTI
Vysoká poruchovost, kontroverzní design, řízení bez zpětné vazby, menší odolnost čalounění vůči opotřebení.

Když byla v roce 2000 na podzimním pařížském autosalonu představena druhá generace Renaultu Laguna, mnozí ztratili hlas. Velice moderně pojatá karoserie totiž působila, jako kdyby na výstavišti přistálo UFO. Motoristé se okamžitě rozdělili na dva tábory – jedněm se automobil líbil, druzí mu často do dnes nemohou přijít na jméno.

Každopádně počátkem roku 2001 vyrazil Renault Laguna druhé řady k prvním zákazníkům. Do prodeje šel nejen liftback, ale také kombi pod označením Grandtour.

V roce 2005 prošel model modernizací, změnila se nabídka motorů a proběhl drobný facelift. Vozidlo dostalo například novou masku a do jejího středu se přestěhoval znak automobilky z kapoty motoru, kde byl doposud. V této podobě se automobil vyráběl další dva roky, poté byl nahrazen Lagunou třetí generace.

Renault Laguna fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Laguna fotogalerie

Bariérovým testem Euro NCAP prošla Laguna II dvakrát. Poprvé v roce 2001, podruhé v roce 2003. V obou případech dostala za ochranu posádky při nárazu pět hvězdiček z pěti možných. Opakovaný test v roce 2003 ji však vynesl jeden bod navíc (celkem 34).

Pozice na trhu
Lagunu favorizuje nízká cena. Mnohdy si ji pořizují mladí motoristé, kteří za nevelkou částku získají relativně nový a moderní vůz. Výhodou je slušná nabídka ojetin.

Je jedno, zda zatoužíte po liftbacku, nebo kombi. Nejlevnější vozy se nabízejí za částky od 60 000 Kč. Najdete mezi nimi vozy jak se zážehovými, tak se vznětovými motory. Mnohdy se jedná o auta s velmi zajímavou výbavou.

Zpracování
Stejně jako design, také interiér působí hodně moderně. To se mnohdy nesetkává s pozitivními reakcemi motoristů. Kvalita dílenského zpracování se v průběhu výroby zlepšila. Výtku lze mít k čalounění interiéru, které je méně odolné vůči opotřebení.

Středový panel palubní desky má dvířka ukrývající autorádio, nechybí ani držák nápoje. Místo klasických klíčků přišel výrobce se startovací kartou. Ta se podle výbavy buďto musí zasouvat do palubní desky, nebo může zůstat v kapse řidiče (startuje se tlačítkem na palubní desce). Každopádně je častou příčinou technických problémů.

Nabídka prostoru pro posádku je dobrá, ne každému ale budou vyhovovat měkká sedadla. Zavazadelník liftbacku nabídne v základním uspořádání objem 430 litrů, což určitě většině motoristů stačí. Kombi přepraví náklad o objemu 475 litrů (měřeno po roletku zavazadelníku).

Jízda
Měkčí podvozek zajišťuje dobré tlumení nerovností, ani jízda po městské dlažbě není nepohodlná. S automobilem se dobře zdolávají dlouhé trasy, na klikaté okresky a nějakou sportovní jízdu ale stavěný není. Pochválit nemůžeme řízení bez zpětné vazby. Naopak velice kladně hodnotíme výkonné brzdy – pro renaulty typické.

Motorizace
Většina řidičů hledá Lagunu s turbodieselem pod kapotou, protože v těchto agregátech vidí nízkou spotřebu a tedy i levnější provoz. Spolehlivější jsou ale menší zážehové pohonné jednotky o objemu 1,6 a 1,8 litru. Větší benzinové motory postihují problémy častěji než šestnácti či osmnáctistovky. Přirozeně mají i vyšší spotřebu.

Diesely se do druhé generace Renaultu Laguna montovaly o třech objemech: 1,9 litru, 2,0 a 2,2 litru. Za nejspolehlivější jsou i přes některé potíže (turba, někdy vstřiky) považovány devatenáctistovky.

Zážehové motory:
1.6 16V/79, 1.6 16V/82 kW, 1.8 16V/88 a 89 kW, 2.0 16V/99 kW, 2.0 16V IDE/103 kW, 2.0 T/120 kW, 2.0 T/125 kW, 2.0 T/150 kW, 3.0 V6/152 kW.

Vznětové motory: 1.9 dCi/74 kW, 1.9 dCi/77, 78 kW, 1.9 dCi/88 kW, 1.9 dCi/96 kW, 1.9 dCi/105 kW, 2.0 dCi/110 kW, 2.2 dCi/99 kW, 2.2 dCi/102 kW, 2.2 dCi/110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.8 16V
Tento benzinový agregát má dostatečný výkon i dobrou pověst plynoucí ze spolehlivosti. Pro zájemce o zážehovou jednotku tedy představuje dobrou volbu.

Dobrá volba: 1.9 dCi/88 kW
Turbodiesely jsou méně spolehlivé, ale v případě jednotek 1.9 dCi není situace tak zlá. Zejména agregát 1.9 dCi/88 kW můžeme v tomto směru doporučit. Jako jediný se totiž montoval se šestistupňovou převodovkou, což znamená nižší spotřebu i hlučnost ve vyšších rychlostech při jízdě po dálnici. Stejně jako jiné vznětové jednotky v Laguně II, se ale i tento motor nezřídka potýká s poruchami turba.

Nevhodný: 2.0 16V/103 kW
Dvoulitr IDE s přímým vstřikováním je znám větší hlučností. Navíc u něj hrozí zakarbonování, protože je citlivější na kvalitu paliva.

Nevhodný: 2.2 dCi
Turbodiesel 2.2 dCi vyniká výborným zátahem, ale nepotěší vyšší spotřebou. Navíc je náchylnější k poruchám. Proto jej nelze doporučit.

Časté závady
Lagunu druhé generace najdete v tabulkách spolehlivosti na chvostu žebříčku. Nezřídka se potýká se závadami elektroniky, známé jsou například potíže se čtečkami startovacích karet či vadnými detektory tlaku v pneumatikách. Objevují se také vůle v čepech přední nápravy nebo v uložení předních ramen. Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje ale i na možné komplikace se zadní nápravou: „Některé vozy mají nadměrně opotřebené silentbloky ramen zadní nápravy, což nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti. Pak nezbývá nic jiného, než přistoupit k jejich výměně.“

Mnoho vozidel má výfuk napadený silnou korozí, výjimkou není opotřebovaná spojka a objevují se také potíže s přijímačem dálkového centrálního zamykání. „Nezřídka se můžete setkat s rezonujícími tepelnými štíty výfuku, větší problém ale představuje nefunkční podsvícení ovládání klimatizace,“ pokračuje ve výčtu možných poruch Vaněček. Podle zástupce AAA AUTO jsou vozy vyrobené po modernizaci o něco spolehlivější a proto doporučuje vybírat spíše mezi mladšími ročníky.

Milan Jirouš

16.1.2011 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist