autoweb.cz > Renault > Renault Scénic > Renault Grand Scénic 1.5 Energy dCi 110 EDC: Delší je lepší
Renault Grand Scénic 1.5 Energy dCi 110 EDC: Delší je lepší
Radosti
- Praktický interiér s užitečnými schránkami a doplňky
- Úsporný a kultivovaný motor
- Dobrá ovladatelnost, nezáludné jízdní vlastnosti
Starosti
- Stop Start by si mohl lépe rozumět s automatem
- Rychlé ostré nerovnosti na vozovce
Zírám do zavazadlového prostoru a říkám si: „Sakra, ta věc je skoro stejně velká, jako Espace…“ Odhad trochu mate, když sklopíte všechna sedadla, máte k dispozici 1737 litrů, kdežto Espace nabídne 2035 litrů. Nicméně obojí je použitelné pro účely, ke kterým je tento typ auta stvořen – být velkým rodinným dopravníkem. Stejně jako krátký Scénic i verze Grand zaujme líbivými tvary, stoupajícím „pasem“ ve spodní linii oken a dvacetipalcovými ráfky, obutými do relativně úzkých gum o rozměrech 195/55 R20. Těch se mimochodem nemusíte bát, Renault se dohodl s výrobci pneumatik, takže jejich cena bude srovnatelná s běžnými rozměry.
Interiér
Uvnitř na vás nečeká nic komplikovaného – máme zde nyní už typickou na výšku postavenou obrazovku multimediálního systému R-Link 2, ve které můžete listovat ze strany na stranu jako na tabletu. K ovládání navigace a rádia se dostanete ihned, můžete si oba prvky nechat zobrazit na jedné „dlaždici.“ Vše je v češtině, včetně hlasových povelů, a pokud si nejste jisti, před sebou máte výklopný průhledový displej, který kromě rychlosti zobrazí i aktuální rychlostní omezení i navigační pokyny. Digitální přístrojový štít má hezky ostrou a přehlednou grafiku, můžete přepínat mezi různými vizuálně odlišnými motivy v závislosti na zvoleném jízdním režimu nebo dle chuti. Stejně jako krátkého Scénicu zde máme posuvnou loketní opěrku s obří schránkou, v jejíž zadní části najdete USB přípojky pro napájení tabletů a dalších zařízení. Kufr má příjemně hranatý tvar a bez sklápění čehokoliv sem uložíte dětský kočárek i s velkou korbou. Mimořádně příjemná je pak možnost složit jednotlivé sedačky druhé i třetí řady stiskem jednoho z tlačítek v zavazadlovém prostoru. Třetí řada je pochopitelně vhodná spíše pro menší děti nebo dospělé, které fakt nemáte rádi. V zadních dveřích pak najdete praktické výsuvné roletky proti slunci – kéž by je mělo každé rodinné auto.
Pohon
Čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,5 litru není na žádné závodění, ale auto i s nákladem s rezervou utáhne. Je příjemně utlumený a dobře si rozumí se sedmistupňovým automatem. Snad jen kdyby bylo sladění převodovky se systémem stop start o něco lépe dotažené – občas lehce zaspí a na zlomek sekundy prostě čekáte. K deklarované průměrné spotřebě čtyř litrů na sto se sice přiblížíte jen stěží, ale hodnoty mezi pěti a šesti a půl litry nejsou problém, i když se nesoustředíte.
Ovladatelnost
Standardní Scénic se na silnici chová téměř jako normální osobák, u Grandu jsou geny MPV znát více. Lehce se houpe i naklání, ale to není problém, protože vás nijak nevybízí k dynamické nebo nedej bože sportovní jízdě. Snadno se s ním manévruje díky vyšší pozici za volantem i parkovacím senzorům v rozsahu 360 stupňů, nechybí systém automatického parkování, který funguje velmi dobře a s automatem i uživatelsky příjemně. Na ostrých rychlých nerovnostech se od podvozku sem tam ozve žuchnutí, ale jízdní komfort je ve většině situací na extrémně slušné úrovni.
Verdikt
Vezměme to po čistě logické a praktické stránce. Espace nabídne více technologií a o něco větší zavazadlový prostor, ale v základu stojí 799 900 korun. Krátký Scénic není příliš vhodný, pokud taháte kočárek a krá… Tedy, věci pro menší děti. Oproti němu připlatíte za Grand Scénic padesát tisíc a získáte spoustu praktičnosti navíc. Jízdní vlastnosti jsou sice více MPVčkové a méně autové, ale i tak si na cestách nebudete zoufat. S takto praktickým interiérem je Grand Scénic skvělý parťák pro rodinu a auto, které vám snad nikdy nepřijde příliš malé. Delší je prostě lepší.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Převodovka | sedmistupňová, dvouspojková, automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 81/110 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 260 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 12,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 183 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,0 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4634 |
Šířka (mm) | 1866 |
Rozvor náprav (mm) | 2804 |
Provozní hmotnost (kg) | 1615 |
Zavazadlový prostor (l) | 1737 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 499 900 Kč |
Základní cena test. verze | 609 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 654 900 Kč |