autoweb.cz > Renault > Renault Espace > Renault Espace 2.0 dCi AT
Renault Espace 2.0 dCi AT
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Automatická převodovka; táááákhle hodně místa všude kolem; mraky odkládacích prostor; velká nádrž
STAROSTI
Otazníky nad dlouhodobou spolehlivostí; nelogické ovládání všeho, ale zvyknete si; nepřehledné přístroje
U žádného jiného auta snad ještě nezáleželo na tom, kdy jsem si ho vyzvedával na test – respektive, kdy se do něj posadilo moje kritické pozadí. Vyzvednout si Renault Espace s dieselem a automatem v létě před plánovaným výletem do alpských průsmyků, asi byste tu četli filipiku na všechno dieselové, francouzské a velkoprostorové. Ale tentokrát jsem měl štěstí, že na mě tenhle francouzský autobus vyšel v době vánočních svátků, kdy mě čekalo jen objíždění příbuzenstva a neustálé přežírání, po kterém člověk nemá náladu řezat zatáčky.
Tak se také stalo, že po týdnu testování jsem byl s autem nadmíru spokojený. Ale začátky tak růžové nebyly. Když jsem se prvně do auta posadil, byla už tma a já nemohl najít vůbec nic. Nepřišel jsem na to, kam se strká ta přístupová karta, kde se nastavuje volant, kde se startuje motor, kde se nastavují zrcátka a klimatizace, jak se ovládá předvodovka… Nakonec to dopadlo tak, že jsem si po interiéru svítil mobilem a hledal dotyčně knoflíky.Ergonomicky není interiér modelu Espace zrovna dvakrát přátelský, ale ono to je hodně o zvyku. Všechno je tu jinak, ale po týdnu se člověk přizpůsobí. Klimatizace se ovládá na dveřích řidiče a když chcete vidět, jak rychle asi jedete, musíte koukat někam doprava nad přihrádku spolujezdce. No, těm digitálním centrálním displejům jsem na chuť moc nepřišel. A navíc tady není skoro nic vidět a rozmístění barviček a čísel je dost nepřehledné. Menší Scenic to má tedy lepší. Jsem fanouškem klasických ručiček, kdy mohu přesněji a hned odhadnout, jaká je rychlost auta a motoru.
Tady je to naštěstí tak trochu jedno, protože Renault Espace se nejlépe cítí na dálnici. Nastavte na tempomatu 120 km/h (zajímavé, Renaulty pořád neumí tempomat nastavovat po lichých číslech. Ach, jak neněmecké!) a nechte auto dělat to, co umí. Jede dopředu, ukolébává posádku trošku houpavým, ale jistým podvozkem a nechce po vás, abyste se zabývali trochu nepřesným a neodhadnutelným řízením. Jako dálniční křižník je tohle vskutku báječné auto a překvapuje mne, jak se konstruktérům podařilo eliminovat aerodynamický hluk i přes obří čelní plochu.
Silnou stránkou auta je i dieselový dvoulitr pod kapotou. Má výkon 180 koní a s šestistupňovým automatem si rozumí. Převodovka sice občas zacuká, ale je celkem intuitivní a nechává motor pracovat v ideálních otáčkách mezi 1800 a 3000 ot./min. Naftový dvoulitr neobtěžuje vibracemi, hlukem nebo nepříjemným duněním. Jen pod zátěží se k posádce dostane dýchavičné hučení.Pokud ale chcete tohle auto honit vysokými rychlostmi, budete asi zklamáni. Na nějaké závodění Renault Espace nepostavili, protože každý rozumný Francouz si přece na transkontinentální jízdu pořídí lístek na TGV. To se stabilitou v rychlosti 300 km/h problém nemá. Espace se ale už v rychlostech nad 150 km/h začne potýkat s nevyrovnaností a citlivostí na vítr a velká čelní plocha o sobě začne dávat vědět – hlukem a vysokou spotřebou. Auto si pak klidně řekne o 11 litrů nafty. Udržujte ale klidné tempo a Renault pojede bez problémů za nějakých 8 litrů na 100 km.
Asi nemá moc smyslu tady rozepisovat, že boční vedení sedaček je mizerné a že v první rychleji projeté zatáčce vypadnete ze svého křesla ven. Na sedačkách mě spíše mrzí příliš krátký a francouzsky měkký sedák. Je to lepší než třeba u Citroenu, ale pořád není auto na dlouhé cestě dost pohodlné. Věci nepomáhá ani divně naklopený volant – z auta bolí záda.Děti si ale stěžovat nebudou, ani cestující vzadu. Mají tu spoustu místa a když si do auta necháte dát zábavní audio-vizuální systém, nebudete o svých ratolestech až do Chorvatska vědět. Kufr je pak přímo gigantický a pokud si odpustíte třetí řadu sedaček, nebudete nikdy potřebovat druhé auto nebo přívěsný vozík. Sem se vejdou i dvě ledničky… Můžete vůbec nyní koupit za akčních 774 900 korun někde lépe?
Verdikt
Tak jak tedy? Svou funkci Renault Espace 2.0 dCi plní do posledního, takže mu vlastně nejde nic zásadního vytknout. Dobře, na trhu existují preciznější auta, ale z málokterého budou ostatní cestující tak nadšeni jako právě z modelu Espace. Vy jako majitel ale zřejmě budete řešit i jiné věci, třeba peníze. Co se nákupu vozu týče, není cenovka přehnaná, ale otazníky visí nad dlouhodobou spolehlivostí, protože Renault Espace tradičně patří k nejvíce poruchovým autům na trhu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 324 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 300 mm |
Pneumatiky vpředu | 225/55 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/55 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 132 / 180 v 3750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 360 v 1750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 95,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,3 / 6,1 / 7,2 |
Objem nádrže (l) | 83 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4661 |
Šířka (mm) | 1860 |
Výška (mm) | 1728 |
Rozvor náprav (mm) | 2804 |
Provozní hmotnost (kg) | 1890 |
Celková hmotnost (kg) | 2600 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 291 - 2860 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 634 900 Kč (2.0 16V Turbo) |
Základní cena test. verze | 774 900 Kč (2.0 dCi 180 AT) |