autoweb.cz > legislativa > řidičský průkaz > výměna řidičského průkazu > výměna řidičského průkazu brno > Renault Espace 1997-2002
Renault Espace 1997-2002
Dobře si pamatuji, jak jsem se na jedné z prvních větších porevolučních automobilových akcí ocitnul uvnitř zbrusu nového Renaultu Espace a jak mě ohromil prostor a univerzálnost vnitřního uspořádání. Vždyť se ze sedaček daly udělat odkládací stolečky! Tenkrát to pro mě bylo pomalu lepší, než Transformers.
Šlo o druhou generaci modelu Espace, ale ta už je dnes dost stará a na pokraji sil, takže se raději soustředíme na generaci třetí. Ta se při pohledu zvenčí zas tolik nelišila (najisto jí ovšem poznáte například podle žábrovaných vstupů vzduchu před zpětnými zrcátky), zato uvnitř byla ještě praktičtější a komfortnější.
Espace vynikal schopností přesvědčit své cestující, že nejedou v autě, ale v mobilním obýváku. Všude koberce, pohodlná křesla, spoustu úložných prostorů, zkrátka nádhera.
Vyráběl se ve dvou variantách, ta o 272 mm delší se jmenovala Grand Espace a v sedmimístném obsazení v ní zbývalo ještě slušných 520 litrů na zavazadla. Ovšem i „krátký“ Espace jste mohli mít se sedmi sedačkami, jen v kufru jste museli být o poznání skromnější (275 l).
Na první pohled vypadá Espace jako velmi lákavé rodinné auto, jenže bohužel stále zůstává pravdou, že jde o starší Renault – a to z hlediska spolehlivosti není zrovna nejlepší vizitka. Na nekvalitních českých cestách trpěl podvozek, takže pokud je nadměrně hlučný, připravte se na výměnu táhel příčných stabilizátorů. Pokud je bouchání opravdu nepříjemné, raději se poohlédněte po jiném voze – budou totiž zničené silentbloky přední nápravy, které se velmi špatně mění. Odchází ovšem až zhruba po 200 000 km.
A to nejsou jediné silentbloky, které mohou dělat potíže. Pokud sebou auto při manipulaci s plynovým pedálem trhá a řadicí páka se přitom škube, znamená to opotřebené silentbloky motoru, zejména ten spodní. Horní je kapalinový, takže jeho poruchu poznáte snadno – nesmí téct.
Co se týče motorů, vyplatí se dávat pozor zejména na rozvody. U nejrozšířenějších naftových motorů by se řemen i s napínacími kladkami měl měnit každých 80 tisíc km. Při té příležitosti neškodí vyměnit rovnou i kladky a řemen pohánějící pomocné agregáty, protože se může vytahat, spadnout a zamotat se do rozvodového. V tu chvíli je neštěstí na světě, překážka v rozvodech může způsobit rozsáhlé škody uvnitř motoru. Pokud si tedy nejste jistí, kolik má váš „nový“ Espace skutečně najeto, raději zajeďte do značkového servisu a nechte si řemeny vyměnit – i když to bude stát zhruba 20 tisíc.
Pozor také na turbodmychadlo – pokud je zaolejované, z výfuku se modrobíle kouří a místo obvyklého svistu slyšíte při akceleraci nepříjemné pískání, raději takové auto nekupujte. Repasované turbo přijde na minimálně 17 tisíc Kč. U jednotek s označením 2.2 dT, které byly v prodeji po faceliftu v roce 2000, odchází těsnění pod hlavou, poznáte to podle úniku oleje.
Naopak benzínové motory jsou v podstatě bezproblémovou variantou, jenže se jich zdaleka neprodalo tolik jako naftových verzí a spoustu potenciálních zákazníků i dnes odradí vyšší spotřeba.
Potenciálně drahé jsou také drobné kolize, protože vnější panely karoserie jsou převážně z plastu. Nějaké vyklepávání a vyvařování tedy nepřichází v úvahu – je třeba objednat nové panely a nechat je (opět ve značkovém servisu) nalepit speciálním lepidlem.
CHARAKTERISTIKA MODELU
PARAMETRY
Karosérie: velkoprostorový automobil. Motory: zážehové řadové čtyřválce 2,0i 8V (83,5 kW), 2,0116V (103 kW), zážehové vidlicové šestiválce 3.0i 12V (123 kW), 3,0i 24V (140 kW) či vznětové řadové čtyřválce 1,9 dTi (72 kW), 2,2, dT (83 kW), 2.2 dCi 16V (95 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4517x1810x1690 mm. Rozvor: 2702 a 2874 (Grand Espace) mm. Zavazadlový prostor: 275 a 520 (Grand Espace) litrů. Palivová nádrž: 80 litrů Oficiální prodej v ČR: ano.
PLUSY
útulný vnitřní prostor, pružný a úsporný motor 1,9 Tdi, solidní jízdní vlastnosti, bohaté prosklení, většinou bohatá výbava, variabilita vnitřku, stále atraktivní dynamický design
MINUSY
hlučnost a omezený výkon motoru 1,9 dTi, poněkud malé sedačky, boční dveře nejsou posuvné, drahé opravy, vysoké servisní náklady, drahé náhradní díly
HISTORIE
1984: Představení modelu první generace.
1991: Představení modelu druhé generace.
1997: Příchod modelu třetí generace. Motory 2,0i 8V, 3,0i V6 12V, 2,2 dT.
1998: Příchod prodloužené a standardně sedmimístné verze Grand Espace.
1999: Nové zážehové motory – 2,0i 16V a 3,0i V6 24V.
2000: Decentní modernizace modelu. Nový motor 1,9 dTi. 2001: Nový motor 2,2 dCi ve dvou výkonových verzích.
2002: Nahrazení čtvrtou generací.
ČASTÉ ZÁVADY
vadné vstřikovače Common Rail (motory dCi od roku 2001) • vadné těsnění pod hlavou (motor 2,2 dT do roku 2000) • vůle v táhlech příčného stabilizátoru • vůle v silentblocích motoru a přední nápravnice • vadné těsnění dveří • vadný ukazatel stavu paliva • prasklý rozvodový řemen se závažnými následky na motoru • spadlý řemen pohonu pomocných agregátů (spadne do rozvodového, takže následky jsou stejné) • vadná turbodmychadla.
DOPORUČENO
2.0i 8V (83,5 kW)
Zážehový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva. Důvod: Motor poskytuje Renaultu Espace s celkovou hmotností 2250 kg dostatečnou dynamiku. Hlavně však netrpí žádnými nečekanými závadami a bude sloužit asi věčně. Jen vodní čerpadlo je u něj třeba přibližně po 200 tisících km vyměnit.
NEBRAT!
2.2 dT (83 kW)
Vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, nepřímé vstřikování paliva. Důvod: Pohonná jednotka, konstrukčně pocházející z dob Renaultu 21, je dnes už zastaralá a dosti poruchová. Ničím výjimečným nejsou selhávající těsnění pod hlavou, prasklé samotné hlavy, úniky oleje či opotřebená turbodmychadla.
autoweb.cz