autoweb.cz > Renault > Renault Clio > Renault Clio RS Gordini
Renault Clio RS Gordini
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
RADOSTI
Živý a silný motor; precizní ovládání; limitovaná edice
STAROSTI
Na dálnici nepoužitelný; nikterak výjimečný; levné detaily
Renault oživil slavné jméno Gordini. Jenže každý, kdo čekal, že se za ním bude skrývat lepší a propracovanější technika jako kdysi, bude pravděpodobně zklamán. „Nové“ Gordini je totiž jen o designu a exkluzivitě, bude vyrobeno omezené množství kusů.Jenže vadí to? Je chybou, že nové Gordini není model vypiplaný k dokonalosti? Dnešní situace na trhu automobilkám, kterým jde především o zisk, něco podobného stavět nedovoluje. Jen si vzpomeňte, jak si Ford s první generací Focusu RS zadělal na problém a vedení nechtělo nový model Focus RS vůbec schválit. Renault určitě nechtěl podobnou chybu udělat a zřejmě správně odhadl, že velká část zákazníků Gordini půjde hlavně po jménu, designu a výjimečnosti – nikoli po lepších výkonech.
A vůbec, jde na obyčejném Cliu RS něco zásadního zlepšit? Pokud si pamatujeme na naši poslední zkušenost, jedná se o jedno z nejlepších malých aut. Postavte ho vedle obyčejného Clia a rozdíl je propastný, jako by se jednalo o auta od různých výrobců.Co je nového a exkluzivního?
Vlastně, nic zásadního. Sice dostanete speciální barvu určenou pouze pro modely Gordini, dva „rychlé pruhy“, které měl už legendární Renault 8 Gordini a aspoň na oko se lépe tvářící interiér. Samozřejmostí je pak plaketa s pořadovým číslem a jménem limitované edice umístěná trochu ledabyle na středovém tunelu, mimo zorné pole. Obvykle se takové detaily dávají někam doprostřed, aby byly všem na očích. A co mě naprosto dostalo, byla parodie na nití prošívanou kůži na palubce, což je ve skutečnosti jen umělou nití prošívaná umělá hmota… Ale jinak je interiér docela v pořádku.
Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Technika
Renault Clio RS má pod kapotou starý dobrý atmosférický motor. Co z toho vyplývá? Že se musíte snažit, abyste z něj dostali to nejlepší. Projev motoru je velmi mechanický a cítíte z něj odhodlání. Moderní přeplňované jednotky už podobně dramaticky nepůsobí, pokud se tedy nebavíme o poněkud maniakálním Focusu RS500…
Na podvozku a brzdách se ale nic nemění, takže Clio RS Gordini je vlastně jen převlečené Clio RS. Otázkou zůstává, zda to pak dává smysl, protože vozy Gordini vždycky byly o nějakých novinkách pod kapotou. V tomto směru bychom přivítali když už ne nové nastavení podvozku, tak třeba účinnější brzdy nebo aspoň výkonnější motor.Jízda a měření
Do Clia RS Gordini jsme vkládali velké naděje. Přeci jen je to malé mrštné auto s docela nízkou hmotností (oficiální údaj zní 1240 kg) a přesně takovým náš krátký testovací okruh sedí. Výsledný čas 33,69 sekundy je velmi dobrý a Clio RS Gordini poráží jak Škodu Fabii RS (34,40 s), tak například Citroen DS3 1.6 THP (34,79 s). Zajímavé je, že čas Clia RS je na setinu shodný s časem Porsche Cayenne S.
Renault Clio RS Gordini je i docela rychlé v přímce. Akorát nás trochu zklamalo ve zrychlení z 0 na 100 km/h, kdy výrobce slibuje čas 6,9 sekundy. Naměřili jsme nejlepší čas 8,2 sekundy. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h za 4,11 sekundy není špatné a na auto s atmosférickým motorem, který to nejlepší odevzdává o několik tisíc otáček výš, vlastně docela dobré.
Výborné jsou brzdy. Nejen, že i při dovádění na okruhu docela dost vydržely, ale brzdná dráha ze 100 km/h s délkou 35,94 metru a čas potřebný k zastavení 2,74 sekundy jsou výsledky hodné skutečně sportovního auta.
Je sympatické, že v Cliu RS nenajdete žádná tlačítka „Sport“. Auto je zkrátka ostré pořád. Motor má okamžitou reakci a pokud ho držíte nad 4000 ot./min., budete si připadat jak v malém speciálu pro rally. Všechno prostupuje takový příjemně vysoký hluk, který se zesiluje, jak motor pospíchá k omezovači těsně před 8000 ot./min., kdy se ještě ozve varovný bzučák, že musíte řadit. Pokud se jdete projet jen tak pro radost, je všudypřítomný řev a lomoz velmi žádoucí.
Horší je to ale na dálnici, které se chtě nechtě nevyhnete, pokud si Clio RS koupíte jako auto na každý den – s čímž se dá u načančané edice Gordini tak trochu počítat. Při rychlosti 130 km/h motor točí přes 4000 ot./min. a monotónní skučení motoru vám poleze na nervy. A edice Gordini, která si právě hraje na něco exkluzivnějšího a luxusnějšího, to nezachrání. Buď se smiřte s rychlostí kolem 110 km/h, nebo jeďte po okresce, což vás stejně bude bavit více.S rozbitou silnicí si Renault Clio RS Gordini poradí. Podvozek je nastaven velmi dobře a kola stíhají kopírovat povrch vozovky, neodskakují. Jen zřídka uslyšíte tupou ránu a auto vůbec působí kvalitnějším dojmem, nikde nic neklepe a neskřípe.
Kolik to stojí?
Základní cena za limitovanou edici Renault Clio RS Gordini je 619 900 korun. Dostanete ale plnou výbavu včetně automatické klimatizace, elektricky sklopných zrcátek, vyhřívaných sedaček, něco, čemu se říká „R.S. sportovní displej“, přípojku pro externí zdroj hudby a podporu Bluetooth. Za toto se musí u standardního Clia RS připlácet, stejně jako za střešní spoiler.
Clio RS Gordini si už můžete dovybavit pouze podvozkem Cup (15 200 korun) a červenými brzdovými třmeny (1600 korun). Jenže když už dáváte okruhový podvozek na auto s podobnými ambicemi, nemělo by spíše podobné rozmazlující serepetičky v podobě kůže a automatických klimatizací postrádat? No, to nechám na vašem posouzení.Za své peníze dostanete auto s opravdovými schopnostmi a relativně rozumnými provozními náklady. Spotřeba se totiž dá i při častém dovádění udržet pod 11 litry na 100 km a při klidné jízdě se dostanete na 8 l/100 km. Také předpokládáme, že modely Gordini z limitované edice nebudou ztrácet na ceně tak rychle jako ostatní Renaulty.
Verdikt
Renault Clio RS je pořád skvělé auto, které řidiče neustále baví. Jenže nějak nemůžu pochopit, v čem má být výjimečné jméno Gordini, když krom bohatší výbavy nepřináší žádné technické vylepšení. A o tom přece vždycky vozy Gordini byly. Já osobně tedy dávám přednost běžnému modelu RS bez těch pouťových a zbytečných detailů a ušetřené peníze raději utratím za podvozek Cup a okruhové pneumatiky. Ale jestli si tolik potrpíte na výjimečnosti, rozmlouvat vám to nebudu.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 25°C |
0-100 km/h (s) | 8,2 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 4,11 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 2,74 |
100-0 km/h (m) | 35,94 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 10,4 l |
Čas na kolo (s) | 33,69 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, torzní příčka |
Brzdy vpředu | ventilované kotoučové, 312 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 300 mm |
Pneumatiky vpředu | 215/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147,5 / 203 v 7100 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 215 v 5400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 163,7 |
0-100 km/h (s) | 6,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,3 / 6,4 / 8,2 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4017 |
Šířka (mm) | 2025 (vč. zrcátek) |
Výška (mm) | 1484 |
Rozvor náprav (mm) | 2585 |
Provozní hmotnost (kg) | 1240 |
Celková hmotnost (kg) | 1690 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 184 900 Kč |
Základní cena test. verze | 619 900 Kč |