autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Renault Clio (1990 – 1998)
Renault Clio (1990 – 1998)
RADOSTI
Nízké ceny ojetin, stále široká nabídka vozů, jednoduchá technika.
STAROSTI
Hlučné diesely, zpočátku nepohodlná sedadla, nepraktické otevírání kapoty motoru (dopředu), nevhodné umístění rezervy pod vozem.
Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Malý automobil Renault Clio se představil v roce 1990. Tří a pětidveřový hatchback se těšil velké pozornosti. Té se dostalo i sportovně laděnému modelu Williams, který spatřil světlo světa v roce 1993. Název dostal po týmu formule 1 s nímž Renault spolupracoval. Na jeho vývoji se ale Williams nepodílel, je dílem divize Renault Sport. První série čítala 2500 vozů. Každý z nich byl vybaven štítkem s pořadovým číslem. Druhá série z roku 1994 ani třetí z roku 1995 štítky už nedostala. Navíc byl u těchto vozů snížen hluk motoru.
Na trhu ojetin Clio Williams nepotkáte často. Když ano, poznáte jej podle specifické barvy Sports Blue (modré je i pozadí budíků v interiéru), podvozku sníženého o 35 mm a rozšířených blatníků. Pod kapotou má atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW.
V roce 1994 došlo ke změnám ve výbavách a současně se automobilu dostalo lepších sedadel. O dva roky později prošel faceliftem. V roce 1998 jej vystřídal Renault Clio druhé generace. V bariérovém testu Euro NCAP získal vůz první řady v roce 1997 za ochranu posádky při nárazu pouze dvě hvězdičky z pěti možných.
Pozice na trhu
Po Cliu první generace dnes sáhne jen nenáročný motorista. Nezřídka jde o začínajícího řidiče, hledajícího finančně dostupný automobil. V této souvislosti je nutné zmínit cenu vozu, kterou ve většině případů zvýší ještě ekologická daň plynoucí z normy Euro konkrétního motoru.
Nejlevnější automobily najdete v inzerátech s cenou okolo 15 000 korun. Vůz vyrobený po faceliftu lze pořídit přibližně od 18 000 Kč. Cenové rozdíly jsou malé a šetřit se nevyplatí. Drobný příplatek v podobě třech či čtyř tisíc může znamenat pořízení mnohem zachovalejšího vozu.Zpracování
Hranatá palubní deska nepadne do oka každému. Tvary však koresponduje s designem karoserie. Ostatně i ta je na dnešní dobu tvarově zastaralá. Do roku 1994 byl automobil vybavován méně pohodlnými sedadly, proto je lepší hledat mezi mladšími vozy. Ty mají i upravené a lépe pracující brzdy.
Přístup k zadním sedadlům třídveřové verze není nejlepší, ani mnoho místa zde nehledejte. Na svou dobu ale nebylo Clio v rámci své třídy nijak snísněné. Jako minus lze hodnotit odklápění kapoty dopředu, což znamená obtížnější přístup k pohonné jednotce při běžné údržbě. Ještě hůře vnímáme rezervní kolo umístěné zespodu vozu pod podlahou zavazadelníku. Nejen že je neustále špinavé a jeho disk časem koroduje, ale rez poznamenává i kovovou konstrukci v níž je uloženo. Ta pokud se pravidelně neudržuje snadno zarezne tak, že ji nelze sklopit a rezervu vyjmout. Zavazadelní vozu nabídne objem 265 litrů.
Jízda
Podvozek Clia dobře tlumí nerovnosti a na svou dobu zajistil i solidní jízdní vlastnosti. Na kvalitu jízdy má vliv skutečnost zda je automobil vybaven posilovačem řízení i v jakém stavu je zaření. To totiž neoplývalo přesností ani u nových vozidel, natož u ojetin, kde se na něm podepisuje i opotřebení. Hledání kvaltů tak může připomínat spíše hru na schovánou.
Motorizace
Zatímco zážehové motory prvního Clia jsou vesměs povedené, vznětové znamenají větší riziko. Nezřídka se u nich totiž kroutí či praskají hlavy. To se někdy děje i u zážehové čtrnáctistovky či výkonného dvoulitru.
Nejslabší motor o objemu 1,1 litru neoplývá výkonem a určitě je lepší sáhnout po povedenější dvanáctistovce. Ta je na svůj objem celkem svižná. To platí dvojnásob o výkonných osmnáctistovkách či dvoulitru v provedení Williams. Nejde ale o časté pohonné jednotky.
Zážehové motory: 1.1/35 kW, 1.2i/40 kW, 1.2/43 kW, 1.2i/45 kW, 1.4i/58 kW, 1.7/54 kW, 1.8i/69 a 83 kW, 1.8 16V/99 kW, 2.0 16V/110 kW.
Vznětové motory: 1.9 D/47 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: 1.2/40 kW
Agregát o objemu 1,2 litru a výkonu 40 kW sice není žádný sprinter, méně náročnému řidiči ale stačí. Na trhu je početně zastoupen a proti silnějším dvanáctistovkám se vyznačuje větší úsporností.
Nevhodný: 1.9 D/47 kW
Atmosférický diesel je těžký a tak nadměrně zatěžuje přední nápravu. Její životnost je tak nižší než u benzinových motorizací. Výkonem tento motor neoplývá a navíc jej nezřídka trápí poruchy. Nejvážnější je přitom kroucení či praskání hlavy válců.
Časté závady
Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont k výběru pohonné jednotky říká: „U takto starých vozidel je vždy rozhodující stav daného kusu. Motory Clia první generace často trápí úniky oleje. Ten nezřídka uniká i z převodovek. Proto automobil na zvedáku důkladně prohlédněte. U osmnáctistovek a silného dvoulitru pozor na zvýšenou spotřebu oleje.“ Mnoho vozů trápí průnik vody do interiéru přes vadná těsnění dveří či opotřebená ložiska kol. Přední náprava je nezřídka vytlučená. Setkat se lze s vůlemi v čepech i silentblocích ramen. Ty mohou být značně opotřebeny i u zadní nápravy.
„Některé automobily se mohou potýkat s vadným palivovým čerpadlem,“ pokračuje Žilina. Jasně největším nepřítelem je ale koroze, která zdatně požírá nejen výfukový systém, ale i karoserii a podvozek. „Starší agregáty mohou mít špatný rozdělovač, objevuje se také problém s korozí kabelů startéru. Ten je pak nefunkční,“ pokračuje ve výčtu poruch zástupce Auto Diskont. Velkou nepříjemnost může způsobit i prasklé lanko spojky. Proto jej doporučujeme vyměnit v rámci prvního servisu po pořízení ojetiny.
Milan Jirouš