Renault Clio (1990 – 1998)

Nástupce Renaultu 5 se dnes řadí mezi nejlacinější ojetiny. I proto se s ním setkáte spíše v soukromé inzerci než v autobazarech, kde dávají přednost mladším vozům.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, stále široká nabídka vozů, jednoduchá technika.

STAROSTI
Hlučné diesely, zpočátku nepohodlná sedadla, nepraktické otevírání kapoty motoru (dopředu), nevhodné umístění rezervy pod vozem.

Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Clio fotogalerie

Malý automobil Renault Clio se představil v roce 1990. Tří a pětidveřový hatchback se těšil velké pozornosti. Té se dostalo i sportovně laděnému modelu Williams, který spatřil světlo světa v roce 1993. Název dostal po týmu formule 1 s nímž Renault spolupracoval. Na jeho vývoji se ale Williams nepodílel, je dílem divize Renault Sport. První série čítala 2500 vozů. Každý z nich byl vybaven štítkem s pořadovým číslem. Druhá série z roku 1994 ani třetí z roku 1995 štítky už nedostala. Navíc byl u těchto vozů snížen hluk motoru.
Na trhu ojetin Clio Williams nepotkáte často. Když ano, poznáte jej podle specifické barvy Sports Blue (modré je i pozadí budíků v interiéru), podvozku sníženého o 35 mm a rozšířených blatníků. Pod kapotou má atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW.
V roce 1994 došlo ke změnám ve výbavách a současně se automobilu dostalo lepších sedadel. O dva roky později prošel faceliftem. V roce 1998 jej vystřídal Renault Clio druhé generace. V bariérovém testu Euro NCAP získal vůz první řady v roce 1997 za ochranu posádky při nárazu pouze dvě hvězdičky z pěti možných.

Pozice na trhu

Po Cliu první generace dnes sáhne jen nenáročný motorista. Nezřídka jde o začínajícího řidiče, hledajícího finančně dostupný automobil. V této souvislosti je nutné zmínit cenu vozu, kterou ve většině případů zvýší ještě ekologická daň plynoucí z normy Euro konkrétního motoru.
Nejlevnější automobily najdete v inzerátech s cenou okolo 15 000 korun. Vůz vyrobený po faceliftu lze pořídit přibližně od 18 000 Kč. Cenové rozdíly jsou malé a šetřit se nevyplatí. Drobný příplatek v podobě třech či čtyř tisíc může znamenat pořízení mnohem zachovalejšího vozu.Zpracování
Hranatá palubní deska nepadne do oka každému. Tvary však koresponduje s designem karoserie. Ostatně i ta je na dnešní dobu tvarově zastaralá. Do roku 1994 byl automobil vybavován méně pohodlnými sedadly, proto je lepší hledat mezi mladšími vozy. Ty mají i upravené a lépe pracující brzdy.
Přístup k zadním sedadlům třídveřové verze není nejlepší, ani mnoho místa zde nehledejte. Na svou dobu ale nebylo Clio v rámci své třídy nijak snísněné. Jako minus lze hodnotit odklápění kapoty dopředu, což znamená obtížnější přístup k pohonné jednotce při běžné údržbě. Ještě hůře vnímáme rezervní kolo umístěné zespodu vozu pod podlahou zavazadelníku. Nejen že je neustále špinavé a jeho disk časem koroduje, ale rez poznamenává i kovovou konstrukci v níž je uloženo. Ta pokud se pravidelně neudržuje snadno zarezne tak, že ji nelze sklopit a rezervu vyjmout. Zavazadelní vozu nabídne objem 265 litrů.

Jízda


Podvozek Clia dobře tlumí nerovnosti a na svou dobu zajistil i solidní jízdní vlastnosti. Na kvalitu jízdy má vliv skutečnost zda je automobil vybaven posilovačem řízení i v jakém stavu je zaření. To totiž neoplývalo přesností ani u nových vozidel, natož u ojetin, kde se na něm podepisuje i opotřebení. Hledání kvaltů tak může připomínat spíše hru na schovánou.

Motorizace


Zatímco zážehové motory prvního Clia jsou vesměs povedené, vznětové znamenají větší riziko. Nezřídka se u nich totiž kroutí či praskají hlavy. To se někdy děje i u zážehové čtrnáctistovky či výkonného dvoulitru.
Nejslabší motor o objemu 1,1 litru neoplývá výkonem a určitě je lepší sáhnout po povedenější dvanáctistovce. Ta je na svůj objem celkem svižná. To platí dvojnásob o výkonných osmnáctistovkách či dvoulitru v provedení Williams. Nejde ale o časté pohonné jednotky.

Zážehové motory: 1.1/35 kW, 1.2i/40 kW, 1.2/43 kW, 1.2i/45 kW, 1.4i/58 kW, 1.7/54 kW, 1.8i/69 a 83 kW, 1.8 16V/99 kW, 2.0 16V/110 kW.
Vznětové motory: 1.9 D/47 kW.

NEJ motory


Dobrá volba: 1.2/40 kW
Agregát o objemu 1,2 litru a výkonu 40 kW sice není žádný sprinter, méně náročnému řidiči ale stačí. Na trhu je početně zastoupen a proti silnějším dvanáctistovkám se vyznačuje větší úsporností.

Nevhodný: 1.9 D/47 kW
Atmosférický diesel je těžký a tak nadměrně zatěžuje přední nápravu. Její životnost je tak nižší než u benzinových motorizací. Výkonem tento motor neoplývá a navíc jej nezřídka trápí poruchy. Nejvážnější je přitom kroucení či praskání hlavy válců.

Časté závady


Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont k výběru pohonné jednotky říká: „U takto starých vozidel je vždy rozhodující stav daného kusu. Motory Clia první generace často trápí úniky oleje. Ten nezřídka uniká i z převodovek. Proto automobil na zvedáku důkladně prohlédněte. U osmnáctistovek a silného dvoulitru pozor na zvýšenou spotřebu oleje.“ Mnoho vozů trápí průnik vody do interiéru přes vadná těsnění dveří či opotřebená ložiska kol. Přední náprava je nezřídka vytlučená. Setkat se lze s vůlemi v čepech i silentblocích ramen. Ty mohou být značně opotřebeny i u zadní nápravy.
„Některé automobily se mohou potýkat s vadným palivovým čerpadlem,“ pokračuje Žilina. Jasně největším nepřítelem je ale koroze, která zdatně požírá nejen výfukový systém, ale i karoserii a podvozek. „Starší agregáty mohou mít špatný rozdělovač, objevuje se také problém s korozí kabelů startéru. Ten je pak nefunkční,“ pokračuje ve výčtu poruch zástupce Auto Diskont. Velkou nepříjemnost může způsobit i prasklé lanko spojky. Proto jej doporučujeme vyměnit v rámci prvního servisu po pořízení ojetiny.

Milan Jirouš

19.11.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist