Regulace nebere konce. V Paříži chtějí razantně zdražit parkování pro majitele aut typu Škoda Kodiaq, Enyaq iV nebo Superb

Regulace automobilů ve městech je fenoménem posledních let. Třeba v Paříži zavedli nízkoemisní zóny a plošnou třicítku, ale pořád to nestačí. Teď tamní úřady vyráží do údajného boje proti SUV, kterým chtějí razantně zdražit parkování. Toto opatření se ale ve finále dotkne úplně všech větších aut bez ohledu na kategorii a druh pohonu. Tedy pokud bude skutečně realizováno.
20230707_090009-1100x618.jpg Zdroj: Sabina Sarkisovová

Ačkoliv čeští občané často nadávají úplně na všechno včetně osobní automobilové dopravy, faktem je, že Česká republika je v tomto směru stále relativně svobodná. Nejsou tu žádné daně na nákup aut se spalovacím motorem, dotace pro elektromobily jsou spíše výjimečné a ani se zákazy vjezdů automobilů do měst to není tak horké. Ačkoliv pražský magistrát tyhle tendence má a čas od času se s nimi pochlubí na veřejnosti. Třeba taková Paříž, tam je to ale docela jiná písnička. Už nějakou dobu tam platí plošná třicítka, existují tam nízkoemisní zóny a nově úřady vytáhly do boje proti SUV, protože údajně příliš znečišťují prostředí, zabírají příliš mnoho místa a nejsou kompatibilní s městskými centry. O záměru informují Automotive News.

Nepůjde o velikost ale o hmotnost

Zajímavé na této novince je ale především to, jak úřady chtějí rozlišit, které auto ještě je SUV a které už ne. Ani odpůrci brojící proti SUV totiž neumí přesně říci, co jim ještě vadí a co už je v pořádku. Velké samozřejmě může být také kdejaké kombi nebo sedany. Chystané opatření tak nakonec ve finále nebude ani tak o SUV, jako o hmotnosti. Úřady totiž navrhují, aby se zdražilo parkování všem autům se spalovacím motorem, která váží více než 1,6 tuny a elektromobilům s hmotností přes dvě tuny.

Tohle opatření tak dopadne na větší SUV typu Škoda Kodiaq, připlatí si také majitelé větších sedanů typu BMW řady 5 nebo Škoda Superb a mezi elektromobily se bude týkat všech větších modelů, jako je třeba Tesla Model X, do limitu se nevejdou ani některé verze Hyundai Ioniq 6 nebo Škoda Enyaq iV. Systém by měl fungovat tak, že při kontrolách parkování bude pomocí skenerů načtena registrační značka a z registru vozů se následně zjistí, jakou hmotnost dané auto má a kolik má tudíž platit za parkování.

Co když je to o vedení?

Paříž se pod vedení Anne Hidalgové dlouhodobě snaží řidiče omezovat a redukovat počet aut ve městě. Činí tak pomocí různých omezení, rozšiřují se pruhy pro cyklisty a postupně je zakazován vjezd dieselových vozů do Paříže.

O tom, zda nakonec dojde k navrhovanému opatření, by ale měli rozhodnout samotní občané. Pařížští úředníci totiž chtějí postupovat stejně jako v případě zákazu jízdy elektrických koloběžek, který byl odhlasován v rámci referenda. To, které se bude týkat zdražování parkování pro SUV, respektive pro všechna větší auta bez ohledu na druh pohonu a kategorii, je naplánováno na 4. února příštího roku.

Úředníci by si ovšem měli uvědomit, že rostoucí hmotnost vozů není tak docela výrazem přebytečného luxusu, ale souvisí to s bezpečnostní, kterou po výrobcích zase vyžadují jiné úřady.

12.12.2023 7:20| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Automotive News Europe

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist