autoweb.cz > formule 1 > Red Bull provedl netradiční pit-stop Formule 1. V letadle a ve stavu beztíže
Red Bull provedl netradiční pit-stop Formule 1. V letadle a ve stavu beztíže
Věděli jste, že během VC Brazílie si tým Red Bull připsal nový světový rekord, když zastávku v boxech zvládl v neuvěřitelném čase 1,82 sekundy? Celkem fofr, ale u Red Bullu nic divného. Vlastně v této disciplíně soupeří jen sami se sebou a svůj čas neustále vylepšují. Když se pak šéf mechaniků vyjádřil v tom smyslu, že na další pit stop budou mít dvacet sekund, sklidil posměch a nechápavé výrazy. Jenomže pak dodal, že těch 20 sekund stráví ve stavu beztíže.
Zní to možná zvláštně, ale je to Red Bull. Tam je možné vše. Celá parta se vydala do Střediska přípravy kosmonautů J. A. Gagarina v Hvězdném městečku a vzali s sebou i formuli RB1 z roku 2005. Následně se jak tým, tak monopost nalodili do Iljušinu Il-76 MDK, který s nimi pod úhlem 45 stupňů vystoupal do výšky 10 000 metrů. Následně začal balistickým obloukem pod stejným úhlem klesat, což na 22 sekund na palubě vyvolalo stav beztíže.
Během této doby měl tým mechaniků čas na výměnu kol u formule a povedlo se! „První let byl hodně zvláštní“, říká mechanik Paul Knight. „Na to tě nic nemůže připravit, takže nám naši instruktoři z Roscosmu řekli, ať po celou dobu sedíme, abychom se aklimatizovali. Při stoupání pod tak ostrým úhlem nenajdeš moc věcí, které by sis mohl užít – tělo má při dvojnásobné gravitaci dvojnásobnou váhu, takže máš problém se vůbec pohnout. A pak se všechno otočí do volného pádu!“
Kromě leteckého personálu a mechaniků si fascinující zážitek zažíval i štáb v čele s režisérem Andreasem Brunsem. „Abych zjistil, jak funguje stav beztíže, vyrazil jsem se svými synovci na pouť a tam na horské dráhy. Upřímně, po několika jízdách se nám pěkně zvedl kufr a já osobně jsem se z toho dostával celý den. Za nejlepší přístup jsem při natáčení nakonec zvolil být co nejvíce zaneprázdněný a prostě na nulovou gravitaci nemyslet.“
„Letěli jsme sedmkrát a parabolu jsme zažili osmdesátkrát, potřebovali jsme 25 záběrů,“ vysvětluje. „První let byl testovací, zbylých 70 parabol už se točilo. Všechno jsme velmi opatrně naplánovali, ale stav beztíže nás i tak zvládl hodně překvapit, tudíž jsme v několikaminutových prodlevách mezi parabolami museli velmi rychle řešit nejrůznější problémy.“