autoweb.cz > Volvo > Volvo XC90 > Volvo XC90 D5 Ocean Race
Volvo XC90 D5 Ocean Race
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Některá auta stárnou rychleji, některá pomaleji. Věřili byste, že Volvo XC90 už brázdí silnice od roku 2002? Jistě, před pár lety prodělal facelift, ale na vnějším designu se toho moc nezměnilo. Ono to totiž nebylo potřeba. Dokonce i vedle moderních soupeřů působí pořád svěže a celkem moderně.
Především ale platí, že je to dobré auto. Už v době svého uvedení na trh se vyšvihlo na vrchol kategorie rodinných SUV a velmi dobře si vede dodnes. Bylo to například jedno z prvních aut, které opravdu uvezly sedm pasažérů. Ani nastupování do třetí řady nedělalo velké problémy, takže se XC90 brzo stala oblíbenou volbou velkých rodin – i když většinou na západ od našich hranic.
Problém byl s vobou správného motoru, diesel byl na tak velké auto příliš váhavý a benzínové verze zase velmi žravé. Nakonec, při takové hmotnosti se není čemu divit. Aby Volvo ještě podpořilo konkurenceschopnost svého největšího modelu, připravila speciální verzi a ne jen tak ledajakou.
Není to ani tak v přidané výbavě, jako spíš v imagi. Edice Volvo Ocean Race se nechala inspirovat jedním z nejtěžších jachtařských závodů, ve kterém desetičlenné posádky na jachtách objedou celý svět. Ujedou 37 tisíc námočních mil (tedy zhruba 68,5 tisíce kilometrů) a trvá jim to celých devět měsíců. Právě jen po tu dobu bude v prodeji tahle speciální verze.Technika
Testovací kus byl vybaven pětiválcovým dieselovým motorem D5, který je po faceliftu mírně silnější – díky většímu turbodmychadlu, více vstřikovacím tryskám a větším spalovacím komorám má 185 koní a 400 Nm. Také je to nadále jen jediný naftový motor, který si k XC90 můžete koupit, což je poměrně rozumná volba – menší a slabší diesely prostě velké SUV neutáhly. S poměrně dobrým motorem je ovšem spojena automatická převodovka, která zrovna nejlepší není – na ní už jou roky znát.
Zatímco pětiválec o objemu 2,4 litru má dost síly aby v zatáčkách potrápil stabilizační a trakční systém a při rozjezdu ze semaforů už vás za sebou nebudou nechávat zdatnější kurýři na jízdních kolech, převodovka mu při dynamičtější jízdě nestačí a trochu ho stahuje ke dnu.Na silnici
Potíž je v tom, že výkon motoru obstarává především turbo. Jeho poměrně nízký objem má v nižších otáčkách problém auto rozjet, musíte počkat, až se turbodychadlo roztočí, což se stane někde v 1700 otáčkách. Pokud vám automatická převodovka zařadí moc brzo, ztratíte pružnost. Často to ale neudělá, spíš se čas od času zachová trochu zmateně. Na druhou stranu, zákazníkům to zjevně příliš nevadí, protože většina XC90 se prodá s automatem, manuální převodovku si koupí jen hrstka lidí.
Změny se dočkal také pohon všech kol, jehož středová spojka Haldex spíná pohotověji, takže se na kluzkém povrchu nemusíte obávat. Na suchém asfaltu pak oceníte povedený podvozek, auto se v zatáčkách příliš nenaklání, není přehnaně tvrdé a ani přes rozbitý asfalt výrazně neposkakuje. Alespoň pokud ho srovnáte s některými jinými dvoutunovými SUV.
Volvo mě vzhledem ke svému vyššímu věku příjemně překvapilo i dobrým odhlučněním dieselového motoru, který při ustálené jízdě prakticky nezaslechnete.Prostor a výbava
Tahle verze je pochopitelně zajímavá především svou zajímavou výbavou. Kromě několika malých log a nápisů Volvo Ocean Race (a jednoho pořádně velkého na roletě zavazadlového prostoru), tu najdete další zajímavé a praktické věci. Koberečky mají například okované rohy, což při častém vyndavání a čištění určitě prodlouží jejich životnost. Jenom při tom dávejte pozor, ať si neodřete lak – v tomto případě speciální modrý odstín Ocean Blue.
Uvnitř najdete kožené čalounění sedaček, které je obšívané vzorem, jinak používaným na plachtoví. Palubní deska je obložená broušeným hliníkem a kolem oken najdete leštěný rámeček, který autu dodá eleganci. Nový je i design litých kol, jeho návrháři se prý nechali inspirovat tvarem a dynamikou mořských vln…
Jinak jde o běžné Volvo XC90, takže čekejte prostorný a vzdušný interiér, nejvyšší možnou péči o vaší bezpečnost, včetně spousty elektronických hlídačů a v našem případě i vynikající hudební soustavu DynAudio.
I přes pohledný hliníkový facelift ovšem palubní deska nezapře své roky – právě v interiéru je těch šest let znát nejvíce. Některé plasty už nesnesou srovnání s dnešními soupeři a středová konzola působí tak trochu chudě… i když to může být jen můj pocit.Verdikt
Volvo XC90 zvládá jednu důležitou věc – dokáže působit zároveň luxusním a reprezentativním dojmem a přitom nebýt příliš arogantní a nestrhávat na sebe pozornost. Pro hodně lidí je to velmi důležitá vlastnost.
Ve většině disciplín se umisťuje tak nějak v průměru třídy a to je na šestileté auto pozoruhodný výkon. Je praktické, pohodlné, bezpečné a stylové. Edice Ocean Race možná osloví pár lidí, otázka zda jí doporučit je ale trochu ošemetná. Jak známo, příplatková výbava se při zpětném prodeji většinou už nikdy nevrátí. Testované auto stálo 1 318 000 Kč, rozhodování je tedy na vás.
Příští generaci XC90 bychom měli poznat do dvou let. Bude kulatější a designéři jistě použijí nové a výraznější prvky, jak je známe z nového modelu XC60, ale základní tvar se nezmění – proč spravovat něco, co funguje? Do té doby bude současná XC90 bojovat dál. Repertoár výzbroje nemá špatný.
Honza Koubek