autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Passat > Volkswagen Passat 1,9 TDI Blue Motion
Volkswagen Passat 1,9 TDI Blue Motion
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
Představovat Volkswagen Passat by mělo asi stejný smysl, jako snažit se vysvětlit, jak zhruba vypadá Mona Lisa. Passat u nás patří k dlouhodobě velmi oblíbeným vozům své třídy a určitěé skupiny zákazníků na něj naprosto nedají dopustit.
Nad tímto kultem se také nemá smysl příliš pozastavovat. Je třeba se zkrátka smířit s tím, že existují lidé, co VW Passat považují za bezkonkurenčně nejlepší auto, které by si kdy mohli koupit. Jedním z důvodů je i fakt, že Passat minulé (tedy páté) generace udělal v roce 1996 ve své třídě obrovský skok. Najednou tu bylo auto, které se dílenskou kvalitou vyrovnalo daleko dražším prémiovým sedanům a přitom si ho mohl dovolit kdekdo. Design byl německy studený, ale také bez výstřelků, které by pobuřovali meinstreamové a konzervativní zákazníky.
Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Je fakt, že nový Passat také není nijak extrémně vyzývavý, i když masivní chromová maska se jistě dokáže tvářit docela odvážně. Některé tvary si vypůjčil od většího Phaetonu a celkově jsem se při bližším pohledu občas přistihl při myšlence, že tak vyvážený design by si zasloužilo víc aut.
Jenže tu je problém – bližší pohled tomuhle autu věnuje málokdo. Passat už není žádnou novinkou, trochu se okoukal a když ho oblečete do trochu obyčejné tmavomodré barvy a posadíte na malá plechová kola s poklicemi, splyne s davem jako nic. Věřte mi, jednou jsem ho na parkovišti hledal docela dlouho.Technika
Tohle ovšem není obyčejný Passat – znáčky Blue Motion na masce a víku kufru naznačují, že před námi stojí jeden z produktů moderní zelené vlny. Tenhle Passat byl speciálně upravený k co nejnižší spotřebě a co největší ohleduplnosti k životnímu prostředí.
Samozřejmostí je filtr pevných částic. Nejen díky jemu se podařilo snížit tolik sledované emise CO2 na 136 gramů na kilometr – to je hodnota, která se blíží některým hybridním modelům a patří bezesporu k nejlepším ve třídě. Jaké jsou tedy další způsoby, které Volkswagen k tomuto úspěchu použil?
Pokud čekáte, že na vás vychrlím několik odstavců odborných termínů, popisujících nejmodernější technické vychytávky, nemusíte se vůbec obávat. Ve Wolfsburgu totiž zvolili cestu co nejjednodušších úprav, žádné systémy start-stop, nebo automaticky odpojované alternátory nečekejte. Základním pohonem se stala ostřílená jednotka 1.9 TDI PD. Ano, skutečně mluvíme o letitém turbodieselu se systémem čerpadlo-tryska, který zejména ve světle nových koncernových common-railových dvoulitrů vypadá jako něco z doby bronzové.
Spojený je s pětistupňovou manuální převodovkou, u které automobilka prodloužila třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. To přispívá ke snížení spotřeby zejména při vyšších rychlostech a právě při nich se nejvíce projeví také jemné aerodynamické změny na karoserii. Nejvýraznější je snížení celého vozu – přední náprava šla do kolen o 15 mm, zadní o osm.
Poslední změnou jsou pneumatiky – Passat Blue Motion obouvá gumy Continental se sníženým valivým odporem. Bohužel jsem neměl možnost je otestovat, protože testovací auto bylo pořád ještě obuto na zimu, nicméně trochu se obávám, že ruku v ruce se sníženým valivým odporem půjde i snížená přilnavost. Nemohu to tvrdit jistě a určitě se to pokusíme otestovat naživo.Na silnici
Passat není z dynamického hlediska špatné auto. Na podvozek Mondea sice v mých očích rozhodně nemá, ale jezdí velmi slušně – bez váhání prohlásím, že výrazně lépe, než v minulé genaraci, na čemž má pochopitelně velkou zásluhu víceprvková zadní náprava.
Kamenem úrazu je už zmíněný archaický motor. Ne, není to zdaleka takový rachot, jako třeba ve tříválcové Fabii, kterou jsem testoval nedávno, odhlučnění Passatu je přece jen na výrazně lepší úrovni. Přesto ale při každém výraznějším sešlápnutí plynu dovnitř proniká dunění a klapot, který v moderním autě působí vážně nepatřičně.
Z docela pochopitelných důvodů to není ani žádný rychlík. Prodloužené převodové stupně nejsou dobré pro akceleraci (třeba při předjíždění), výkon 105 koní ve 4000 otáčkách a 250 Nm při 1900 ot./min. prostě nejsou ničím extra zvláštním.
Jestli vás ale zajímá, zda všechny ty poměrně jednoduché triky zabraly na snížení spotřeby, odpověď je ano. Nejvíce to pochopitelně poznáte při dlouhých cestách po dálnici. Pokud jedete piánko (a tohle auto k tomu skutečně vybízí vší silou) a držíte se do tachometrových 140 km/h, na palubním počítači se nerozsvítí větší cifra, než 4,5 l/100 km. Prodloužená pětka totiž v takové rychlosti udrží motor na 2500 otáčkách. A když jsem zkoušel jet skutečně „na spotřebu“ a ploužil se jen mírně nad stovkou, dokonce i na docela kopcovitém úseku D5 Praha-Beroun jsem se dostal pod čtyřlitrovou hranici.
Takže to tedy funguje? V podstatě ano, jenže nic není tak jednoduché, což se dozvíte v následujících částech testu.Prostor a výbava
Pokud jde o vnitřní velikost, nemůžu si na nic stěžovat ani já, což je záruka, že běžně velký člověk bude mít komfortu dost a dost. Kufr je obrovský, na zadních sedadlech spousta místa.
Musím ale říct, že už jsem dlouho nejel tak chudě vybaveným autem. Jistě, jsem odporně zhýčkaný motoristický novinář a protože automobilky většinu testovacích novinářských vozů našlapou plnou výbavou, jsem zcela odtržený od reality, ve které si lidé kupují i auta v základní výbavě.
Nelze ovšem popřít, že designéři interiérů počítají při svých návrzích s „plnou palbou“ (ono to nakonec ani jinak nejde) a jakmile některá tlačítka a displeje odeberete a nahradíte prázdnými plochami, vnitřek pak vypadá poněkud chudě.
Ne, že by mi v tomhle autě něco výrazně chybělo (snad kromě loketní opěrky), ale to bylo především tím, že jsem seděl za volantem. Po přesednutí do zadní řady bych asi začal postrádat elektrické ovládání oken a především výdechy ventilace. Nikdo ovšem neříká, že si Passat Blue Motion nemůžete objednat ve vyšší výbavě.Verdikt
Jak už jsem psal, tohle auto umí opravdu jezdit s extrémně nízkou spotřebou – firma udává kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km. Má to ale háček – tenhle motor je sice hlučný a nekultivovaný, ale nízkou spotřebou se mohl pyšnit už před lety, tedy dávno před tím, než někdo začal o nějakém Blue Motionu vůbec přemýšlet. Když se podíváte do tabulky k běžnému „neekologickému“ Passatu 1.9 TDI Trend (tedy stejný motor a stejná výbava), zjistíte, že jeho normovaná spotřeba je o pouhých sedm deci na sto kilometrů vyšší. To je při dnešních cenách úspora nějakých 23 Kč na 100 km.
Jenže za Passat Blue Motion dáte Volkswagenu o 30 300 Kč více, než za ekvivalent bez „ekologických“ odznáčků, takže se vám tyhle náklady vrátí po ujetí více než 144 tisíc kilometrů. A to už většina prvních majitelů své auto dávno prodá. Nemluvě o tom, že budete potřebovat měnit i penumatiky, ale „ekologické“ Continentaly také nejsou nejlevnější.
Ať o tom přemýšlím z jakékoli strany, Blue Motion mi přijde jako dobrý nápad, jenže trochu pokažený marketingem. Proč je o tolik dražší, když se to majitelům téměř nemá šanci vrátit? Volkswagen zjevně spoléhá na to, že dnešní doba až hysterické politické korektnosti a vynuceného, řádně zkresleného „ekologického sebeuvědomění“ dokáže vyrobit dost zákazníků, kteří si budou ochotni připlatit pár desítek tisíc za to, že budou na přídi a zádi znáček, řadící je k „těm hodným“, zeleně smýšlejícím motoristům. Možná je to ode mě naivní, ale zdá se mi, že prodlouženou převodovku, která zajisté přispívá ke snížení spotřeby zdaleka největší měrou, by mohly mít (s výjimkou exkluzivních a silných sportovních verzí) všechny běžné Passaty. Nízkoodporové gumy by mohly být v příplatkové výbavě, stejně jako aerodynamické změny. Jenže doba prostě přeje módním značkám, takže se takovýchto Blue Motionů, Green Lineů a dalších verzí s „ekopřirážkou“ se jen tak nezbavíme.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1896 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5x95,5 |
Převodovka | pětistupňová mechanická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77/105 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 Nm při 1900 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 193 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,7/4,2/5,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4765 |
Šířka (mm) | 1820 |
Výška (mm) | 1472 |
Rozvor náprav (mm) | 2709 |
Provozní hmotnost (kg) | 1422 |
Celková hmotnost (kg) | 2030 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 740 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 485 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 776 700 Kč |
Cena testovaného vozu | 776 700 Kč |