autoweb.cz > Toyota > Toyota Yaris > Toyota Yaris 1.3: Revoluce není vždy nezbytná
Toyota Yaris 1.3: Revoluce není vždy nezbytná
Až do skončení jeho výroby se jeho roční prodeje neustále zvyšovaly a když předával pomyslné žezlo svému zaoblenějšímu nástupci, byl Yaris každou čtvrtou Toyotou, prodanou v Evropě.
Na koncepci vozu tedy nebyl důvod cokoli měnit. Jenže v tomto segmentu se v posledních měsících objevil nový trend a Toyota nemohla zůstat pozadu. Lze to pozorovat na všech důležitějších rivalech, třeba na Fiatu Punto, nebo Renaultu Clio – všichni zvětšují. Zvětšil se tedy i Yaris. Přidaných jedenáct centimetrů na délku se sice nezdá zrovna mnoho, ale u takhle malého auta je to až dost, zejména když vezmeme v úvahu, že se o celých devět centimetrů prodloužil rozvor. Už zvenčí si na první pohled všimnete, že záď nekončí tak strmě, jako u předchozí generace, ale největší rozdíl je patrný okamžitě po usednutí do vozu.
Každý potřebuje prostor…
Přibylo tam spousta místa a dá se bez přehánění tvrdit, že čtyřem cestujícím bez problémů poslouží i pro delší cesty. Se svými bezmála dvěma metry mi nedělá problém sednout si „za sebe“, na čemž má mimo jiné zásluhu i chytře řešené zadní sedadlo. Lavice dělená v poměru 40/60 se dá samozřejmě sklopit a jak dnes bývá zvykem, vytvoří rovnou podlahu ve výšce podlahy zavazadlového prostoru. Výsledný objem podle automobilky aspiruje na rekord třídy. Kromě toho se ale obě sedačky dají posunout o 15 centimetrů vpřed (to když vzadu nesedí nikdo, případně je tam potomek v dětské sedačce), čímž přidáte prostor zavazadelníku. Navíc se jejich opěradla dají sklopit o deset stupňů vzad, což uvítají vyšší cestující, kteří by jinak mohli mít potíže s místem nad hlavou.
Toyota Yaris fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Z celého interiéru vyzařuje dojem solidnosti. Materiály jsou kvalitní, dobře slícované a mají příjemné textury. Nezměnil se ani hlavní poznávací znak Yarisu, digitální 3D displej umístěný uprostřed palubní desky. Té jinak dominuje výrazná středová konzola se svisle umístěnými ovladači ventilace, případně klimatizace. Zvýrazňují ji dva svislé pásy světlého plastu, stejné najdete i na loketních opěrkách ve dveřích, které se táhnou po celé délce auta a příjemně odlehčují a prosvětlují interiér.
Menší problém jsem měl s displejem. Jeho jas se dá měnit ve dvou stupních, ale ovládání bych bez návodu nenašel. Stačí přidržet tlačítko nulování denního počítadla kilometrů, ale zároveň musíte mít přepnuto na cekové ujeté kilometry… je to sice jednoduché, ale při jízdě po noční dálnici bych uvítal obvyklejší (i když výrobně pochopitelně nákladnější) samostatný ovladač.
Celkově ale interiér působí vzdušným a kvalitním dojmem a při delších cestách, ani při nějakém stání v koloně by vás na něm nemělo nic iritovat.
Důležité je umět kombinovat
Pod kapotou testovaného modelu vrněl čtyřválec o objemu 1,3 litru, s technikou proměnného časování ventilů VVTi. Osobně ho považuju za nejlepší volbu, pokud vyloženě netrváte na naftě. Je dostatečně silný, ale zároveň i docela kultivovaný. Yaris je navíc velmi dobře odhlučněný, takže vás ani při dálničních rychlostech neobtěžuje nadměrný hluk. Jízdní komfort, ale i stabilita v zatáčkách se dají bez obav srovnávat i s vozy z vyšší kategorie, což by u minulého modelu bylo jen bláhové snění.
Trochu horší už byla volba převodovky. Testované auto mělo poloautomat pojmenovaný MMT. Jde vlastně o mechanickou převodovku s elektrohydraulicky ovládanou spojkou. Můžete jí nechat v automatickém režimu, nebo řadit sami, pohybem řadicí páky vpřed a vzad. Přestože jde teoreticky o stejnou převodovku, kterou můžete najít v supersportech Ferrari, nebo třeba v desetiválcovém BMW M5, tady její funkce mírně pokulhává. Řazení je celkem pomalé, ale to by ještě tak nevadilo. Horší je, že převodovka řadí nečekaně a trochu zmateně. Pokud chcete docílit opravdu plynulé jízdy, musíte si řadit ručně a naučit se při řazení zároveň mírně ubírat plyn. MMT se dá doporučit pouze v případě, že se opravdu nemáte rádi se spojkou a přítomnost třetího pedálu vás v autě vyloženě irituje. V opačném případě raději ušetřete dvacet tisíc a zvolte manuální pětikvalt. Funguje perfektně, spotřeba je nižší a zrychlení i maximální rychlost lepší.
Přestože jízdní vlastnosti jsou v porovnání s předchozím modelem o pěkný kus dál, některé neduhy z předchozího modelu zůstaly. Při ostřejším rozjezdu z křižovatky občas Yarisu schází trakce a když se pokusíte vyšší rychlostí projet sérii ostřejších zatáček, vůz má tendenci se rozhoupat. Kdo by ale s Yarisem závodil?
Bez výtky prošly brzdy, jsou dostatečně silné, nevadnou a dají se poměrně slušně dávkovat, takže vzbuzují potřebnou sebedůvěru.
Nový Yaris je opravdu nový od základu, ale zároveň nepřináší žádnou převratnou novinku. To si ale vůbec nestěžuju. Proč měnit něco, co je výborné? Stačí doladit nedostatky a zvýraznit přednosti. Minulého Yarise jsem doporučil dvěma svým známým. S tímhle bych to klidně udělal znovu.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Toyota Yaris 1.3: Revoluce není vždy nezbytná |
---|---|
0-100 km/h (s) | 13,1 |
Motor | |
Konstrukce | čtyřválec, 1296 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 1296 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 87 koní v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 122 Nm při 4200 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 165 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,1/5,3/6,3 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1035 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 389 900 Kč |