autoweb.cz > Toyota > Toyota Avensis > Toyota Avensis D-4D 125
Toyota Avensis D-4D 125
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Naneštěstí pro nás chudé a průměrně vybavené v životě obvykle neplatí, že méně je skutečně více. Vést spokojený život s plným kontem a dlouhým penisem je zkrátka a dobře mnohem snazší.
Samozřejmě se najdou výjimky. Méně voličů strany zelených například znamená vyrovnanější a tolerantnější společnost. Skromné digitální fotoaparáty se šestimegapixelovým rozlišením nešumí – na rozdíl od všech těch osmi a desetimegových ultra infra super zoomů – jako stará gramofonová deska. A Toyota Avensis s nejslabší verzí motoru D-4D je bez debat tou nejlepší v nabídce.
Avensis není ani natolik nový nebo zajímavý, abychom si ho dnes podrobněji představovali. Určitě jste o něm četli nebo slyšeli skoro všechno. V polovině loňského roku však prodělal lehounký optický facelift, v jehož rámci se počet naftových motorizací rozšířil na tři.
Při pohledu do tabulky s technickými údaji zjistíme, že dva turbodiesely mají shodný zdvihový objem, vrtání, zdvih a další parametry. Samozřejmě je to tím, že jde o dvě odlišně naladěné verze stejného mechanického základu.
Není všechno zlato…
Papírově i cenově stojí nejvýš D-4D 2,2 l 180 se sériově montovaným filtrem pevných částic. Výkonem 177 koní a točivým momentem 400 Nm překonává i nejnovější vývojový stupeň Volkswagenova dvoulitru TDI, který najdete v Octavii RS. Svízel je v tom, jak motor těchto na pohled oslnivých parametrů dosahuje. Do devatenácti set otáček je úplně mrtvý, takže na dálnici je často nutné podřazovat na pětku, přestože řídíte nejsilnější čtyřválcový diesel široko daleko. Za hranicí 3600 ot./min. výkon opadá stejně náhle, jako o šestnáct set otáček dřív nastoupil, při zrychlování a na volnoběh motor nepříjemně rachtá a reálná spotřeba okolo osmi litrů příkře kontrastuje s udávanými 6,1 l/100 km.
Potom zde máme slabší verzi téhož motoru. 150 koní a 310 Nm už nevyvolává takový úžas, ale na silnici překvapeně zjistíte, že díky lepšímu průběhu točivého momentu vám tento motor přijde v běžných situacích silnější než papírový favorit. Ruku v ruce s tím jde méně hluku i vibrací a nižší spotřeba.
No, a pak zbývá ten třetí vzadu. S o dvě deci menším objemem, všedním výkonem 125 koní a vetchým točivým momentem 300 Nm se skromně krčí v temném koutě showroomu a trpělivě čeká na zákazníka ne dost bohatého na to, aby si mohl dovolit některého z obdařenějších příbuzných. Vždyť je o 180 000 Kč levnější než D-4D 150. Cenový odstup od vlajkové motorizace D-4D 180 je dokonce šokujících 290 000!
Do Paříže bez tankování
Kupovat auta podle čísel je hloupost, jakkoliv rádi to lidé dělají (a automobilky na tom stavějí svůj marketing). V minulosti jsem jezdil i se zbývajícími dvěma dieselovými avensisy a vím naprosto jistě, že tento je nejlepší ze všech.
V „městských“ otáčkách kultivovaně reaguje na plyn, má příjemně pohotovou odezvu a po zvukové stránce je zdaleka nejvytříbenější z celé trojice. Průběh točivého momentu navíc nepřipomíná výškový profil úseku Karussell-Höhe Acht-Eschbach na Nürburgringu, takže se vám prakticky nestane, abyste s plynem zatlačeným do podlahy dlouhé půlsekundy čekali na natlakování turba.
Toyota velmi moudře nešla levnější cestou pětistupňové převodovky a rozhodla se dopřát i majitelům nejslabšího naftového Avensisu pohodlí šesté rychlosti. Vliv tohoto rozhodnutí na hluk a spotřebu při dálničním cestování je snad zřejmý.
Á propos spotřeba. Vůbec nejlepší vlastností Avensisu D-4D 125 je, že jezdí zadarmo. Chvílemi jsem měl dokonce pocit, že nafta v nádrži přibývá. Posuďte sami: týdenní testování s vysokým podílem městského provozu a několika svižnými projížďkami v kopcovitém terénu vyústil v průměrnou spotřebu 5,6 l/100 km. Při dodržování předpisů lze dokonce i na dálnici jet asi za pět litrů.
Nebo ještě jinak. Ukazatel stavu palivové nádrže ukazoval přesnou polovinu, když počitadlo ujetých kilometrů zobrazovalo hodnotu 520. Tisíc kilometrů na jednu nádrž je v případě tohoto Avensisu snadno dosažitelná skutečnost, nikoliv vybájený teoretický parametr.
Spolehlivost v základní výbavě
Dobrá, co tu máme dál? Překvapivě schopné řízení s hydraulickým posilovačem, přátelský podvozek, který na sériových šestnáctkách poskytuje velmi příjemnou kvalitu jízdy, bohatý příděl místa pro nohy na zadních sedadlech…. Už základní výbava Terra za 659 900 Kč nabízí většinu potřebných věcí včetně manuální klimatizace a použitelné audio aparatury. Jen plechová šestnáctipalcová kola volají po náhradě z lehkých slitin.
Proslulou spolehlivost Toyoty máte v ceně – stejně jako nezajímavý exteriér a nudný interiér, jež jsou pro tuto automobilku skoro stejně typické jako první místa v žebříčcích TÜV či J.D. Power.
Takže si to zrekapitulujeme. Za méně peněz dostanete tišší a kultivovanější motor se snáze dostupným výkonem a zanedbatelnou spotřebou. Většina majitelů to však nikdy nezjistí. Nedozvědí se, že (relativní) nedostatek financí jim dopomohl k lepšímu autu. Kéž by to fungovalo stejně i s tím, ehm, ostatním…
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Toyota Avensis D-4D 125 Terra sedan |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,6 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválcový turbodiesel common-rail |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125 koní v 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 300 Nm v 2000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1/4,6/5,5 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1435 |
Zavazadlový prostor (l) | 520 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 659 900 Kč |