Subaru Outback 2,5i LPG

Jeden z nejlepších "allroadů" se dočkal faceliftu, kterého si skoro ani nevšimnete. Víc nás zajímal pohon na "alternativní" palivo.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Subaru Outback je dobré auto. Co víc, vždycky to dobré auto bylo. Vzít kombík, dát mu pohon všech kol a trochu napumpovat světlou výšku se může zdát jako poměrně jednoduchý úkol, ale je tu několik zádrhelů. Zaprvé pohon všech kol – ne do každého auta ho dostanete a většinou se musíte spokojit s tzv. automaticky připojitelným systémem se středovou viskózní spojkou. Zadruhé se vám zvýší těžiště, což zrovna neprospívá jízdním vlastnostem. Pomůže přeladit podvozek, ale mnohdy to nestačí.

Subaru má ovšem přesně v těchto oblastech nepopiratelné výhody – symetrický pohon všech kol mají všechny modely Legacy, takže auto je na to přímo stavěné a koncepce plochého motoru snižuje těžiště natolik, že se vývohjářům ani po zvýšení světlosti nemusely na čele tvořit kdovíjaké vrásky.

Legacy, potažmo Outback, jsou sice trochu konzervativní, ale bezesporu velmi elegantní auta. Nekřičí sebevědomě do světa, ale když jim přece jen věnujete druhý pohled, nenajdete na nich žádné stylistické chyby, nebo nevyváženosti.

V tomhle testu ale především půjde o motor. Dvou a půl litrový boxer jsme nedávno testovali v sedanu Legacy, ale tenhle byl importérem upraven na spalování LPG. A to je při dnešních cenách „tradičních“ paliv jistě zajímavá věc.Technika

Na rozdíl od některých automobilek, které stavějí „plynová“ auta rovnou v továrně, je tohle dodatečná přestavba. Nutno ovšem říct, že většina zmíněných továrních aut jezdí na CNG, stalčený zemní plyn, což je výrazně jiná technologie.

Slovo „přestavba“ nevzbuzuje zrovna důvěru, spoustě lidí se vybaví podomácku přebastlené stodvacítky a podobné silniční katastrofy. Tohle je ovšem přestavba z jiného soudku – vzniká přímo u importéra Subaru, používají se zbrusu nová auta a protože je k dispozici požehnání přímo od automobilky a spolu s ním i vyztužená sedla ventilů, není třeba se ničeho bát.

Zvenku byste pohon na plyn vůbec nepoznali, nebýt samozřejmě povinné žluté samolepky na zadním okně. Ventil pro napouštění plynu totiž není ošklivě vpasován do nárazníku, jako u mnoha jiných přestavěných aut, ale je umně skryt pod víčkem pro tankování, hned vedle hrdla benzínové nádrže.

V interiéru je viditelná změna jediná, za řadicí pákou je na středové konzole plastové kulaté tlačítko s několika diodami. Jednoduchým stisknutím volíte pohon na plyn, nebo na benzín (původní nádrž v autě zůstala beze změny), přičemž diody po obvodu vás informují o stavu naplnění plynové nádrže.

Další podstatnou odlišností od obvyklých plyňáků je systém vícebodového vstřikování LPi. V Oubacku se totiž do sacího potrubí dostává plyn ještě kapalné formě, což zvyšuje účinnost spalování. Výkon i točivý moment tedy podle údajů importéra zůstávají naprosto beze změny – tedy 127 kW/173 koní a 227 Nm.Na silnici

O tom, že Outback jezdí vzácně vyváženě a je ho skutečná radost řídit, se zmíním jen pro pořádek. Nakonec, přesně tak by to mělo být. Ovšem, kdyby všechny automobilky přistupovaly k jízdním vlastnostem a ovládání auta tímhle způsobem, neměli bychom my novináři asi co na práci – leda zjišťovat, které auto má lepší výbavu.

Pokud jde o použití plynového pohonu, nemůže to být jednodušší. Přepínání mezi oběma druhy paliva se děje bez zjevného efektu, prostě stisknete tlačítko, ozve se pípnutí a místo centrální modré diody, indikující provoz na plyn, se rozsvítí oranžový piktogram benzínové pumpy. Při opačném směru modrá dioda chvíli bliká, protože plynovému systému přechod chvíli trvá.

To samé blikání očekávejte i při startování, vůz totiž startuje výhradně na benzín – zabraňuje tak poškození palivové pumpy a zanesení palivových vstřiků. Proto si musíte dát pozor, aby v nádrži vždycky nějaký benzín zbyl.

A jak je to tedy s tím výkonem? Zdá se, že zůstal skutečně na stejné úrovni, nějaké zhoršení tahu do kopce jsem nepozoroval. Ovšem když se na to budete soustředit, změnu přece jen postřehnete – motor je při jízdě na plyn trochu váhavější, odezva na plynový pedál rozhodně není tak bezprostřední, jako když vám do válců proudí benzín.

Pokud máte obavu, ze složitého tankování, také vás uklidním. Zaprvé vás v ČR ze zákona musí obsloužit zaměstnanec čerpací stanice, takže to máte bez rizika a bez námahy, zadruhé na tom opravdu nic není. Prostě se na ventil našroubuje adaptér, na ten se nasadí čerpací hadice a pak se na stojanu stiskne tlačítko. Pozor je třeba dávat jen po skončení čerpání, kdy po uvolnění hlavy z adaptéru unikne podchlazený stlačený plyn. Pfft a obláček sice vypadají efektně, ale ruku byste v nich mít nechtěli, přišli byste k pěkným spáleninám. Však taky obsluha většinou nosí rukavice.Prostor a výbava

Standardní Outback je vybavený celkem slušně, zejména ve verzi Comfort, kterou jsme testovali. To už má panoramatické střešní okno, kožené čalounění, elektricky ovládanou sedačku řidiče, dvouzónovou automatickou klimatizaci, audio s měničem na 6 CD a schopností přehrávat mp3 a další obvyklé prvky.

Plynová verze se ovšem v některých věcech liší. Největší problém, týkající se praktického využití, objevíte po otevření zavazadlového prostoru. Plynová nádrž o objemu 61 litrů se totiž usídlila v prostoru pro rezervu a dojezdové kolo je tak přimontované na podlahu kufru. Základní objem zavazadelníku je nikterak slavných 459 litrů a v tomhle případě je jeho využitelnost výrazně snížená.

Importér ovšem nabízí řešení. Podle současných právních předpisů totiž rezervní kolo nemusíte vozit, pokud máte namontovaný systém monitorování tlaku v jednotlivých kolech. Potom vám stačí sada na opravu píchlé pneumatiky. Podle zákona ovšem musí mít řidič displej, zobrazující tlak v kolech v zorném poli.

U Subaru vám systém namontují a protože jeho displej je docela velký a nepříliš vzhledný, namontují ho do odkládací schránky na vrchol středové konzoly. Stačí nechat jeho dvířka otevřená (nebojte, za jízdy neklepou, ani se samovolně nezavírají) a liteře zákona je učiněno zadost. Kromě toho systém při náhlém poklesu tlaku vydá výrazný výstražný tón, takže je to opravdu v pořádku.

K praktickým vlastnostem vozu se bezesporu dá řadit i dojezd, který se při využití obou palivových nádrží vyšplhal na více než 1400 kilometrů – to už je pořádná štreka. Pravda, čerpacích stanic na LPG není zrovna nejvíc, ale při troše snahy při plánování delších cest to není zas takový problém – což se o konkurenčním CNG zatím rozhodně říct nedá.Verdikt

Pokud často jezdíte delší trasy, zejména po dálnici, investice do přestavby na LPG se vám může vyplatit velmi brzy. Litr LPG dnes stojí kolem 15 korun a i když má auto při spalování plynu zhruba o pětinu vyšší spotřebu, úspora je velmi znatelná. Importér navíc v současné době nabízí přestavbu za méně než poloviční cenu – místo 64 800 Kč za ní zaplatíte 29 750 Kč. Pokud o přechodu na plyn uvažujete, způsob jaký zvolilo Subaru se zdá jako jeden z nejsprávnějších. Tovární přestavba je zcela bezproblémová, spolehlivá a navíc se zárukou.

Ještě si neodpusím poznámku o samotném propan-butanu, neboli LPG – tahle zkratka znamená Liquified Petroleum Gas, tedy zkapalněný ropný plyn. Klíčové je zde slovo „ropný“ – propan-butan totiž vzniká při rafinaci ropy jako vedlejší produkt. Nejde tedy o žádnou ekologickou alternativu k benzínu, či naftě – jakmile jednou dojde ropa, nebude ani LPG. Příliš neobstojí ani argument, že jde o využití vedlejšího produktu. To je sice pravda, ale i kdybyste ho nenatankovali do nádrže, využití pro něj by se jistě našlo jinde – rafinérky ho Bohu do oken rozhodně nevypouští. Z ekonomického hlediska ovšem patří LPG bezesporu k výhodnějším alternativám.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,8
Motor
Konstrukcečtyřválec boxer
Palivobenzín/LPG
RozvodSOHC
Plněníatmosférický
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2457
Kompresní poměr10,0:1
Vrtání x zdvih (mm)99,5 x 79,0
Převodovkapětistupňová mechanická
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)127/173 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)227 při 4400 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)199
Spotřeba paliva (l/100 km)11,6/6,9/8,6 l/100 km
Objem nádrže (l)64 (61 LPG)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4730
Šířka (mm)1770
Výška (mm)1545
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1525
Celková hmotnost (kg)1960
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)459
Ceny
Základní cena modelu858 800 Kč
Cena testovaného vozu1 028 550 Kč
28.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist