autoweb.cz > Subaru > Subaru Legacy > Subaru Legacy 2.0D
Subaru Legacy 2.0D
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Subaru představilo v minulém roce nové Legacy. A to již páté generace. A přichází se zcela novým tvarem karoserie, která je větší nejen navenek, ale i uvnitř. Má i stále ten tolik oceňovaný stálý pohon všech kol. I bohatou výbavu. Ale co především, turbodiesel pod kapotou a to konečně i se šestistupňovou převodovkou.
Ford Mondeo, Honda Accord, Toyota Avensis, Mazda 6 nebo Volkswagen Passat. Ale i o něco menší BMW řady 3 nebo Audi A4. To všechno jsou soupeři pro Subaru Legacy. Jenže až na zmíněné dva poslední z nich nikdo nenabízí pohon všech kol. Natož v základní výbavě. A vzhledem k tomu, co se na začátku tohoto roku dělo i na našich silnicích, možná leckoho napadla myšlenka – jaké by to asi tak bylo řídit auto s poháněnými všemi koly. Protože jízda v rozbředlém sněhu s jen jednou poháněnou nápravou není žádný med. No a Subaru vám nejen na takové podmínky dává velmi konkrétní řešení. A tím jen podtrhuje tu základní vlastnost všech Subaru. Dává vám jistotu za všech okolností. Navíc v karoserii Legacy konečně nabízí i prostor, který se může směle měřit s ostatními. Delší rozvor pomohl Legacy k nadměrnému prostoru pro cestující a samozřejmě to pocítí především ti vzadu. Místo pro nohy vás možná až zaskočí, je prostě nezvykle veliké. Ale Subaru přeci není jen o praktičnosti. Ale i o emocích, ne?Technika
V momentě, kdy se tedy usadíte za volant, asi si řeknete, že to je poměrně příjemné místo k životu. I když na design palubky si možná někteří budou muset chvíli zvykat. Ale to důležité pro řízení, zůstalo stejně dobré. Sedačky nabízí poměrně příjemné boční vedení, tříramenný volant s ovladači tempomatu a rádia je správně veliký a řadicí páka vám bude připomínat tu v STi. Nechybí tu ani vyhřívání sedaček a ve vyšších výbavách i navigace, i když v porovnání s prémiovými modely s trochu jednodušší grafikou. Ale ti, kteří řídí Subaru, takové maličkosti nemají na prvních příčkách priorit. Nejde jim o nablýskaný interiér nebo prvoplánově všechny kolemjdoucí na zadek usazující vzhled karoserie. Ne. Jde jim o schopnosti auta. A s tím související techniku, která se ukrývá pod karoserií. Takže jestli přemýšlíte právě takhle, pak je Legacy kombinující stálý pohon všech kol a moderní turbodiesel se šestistupňovou převodovkou nabídkou, nad kterou byste měli strávit rozhodně nějaký ten čas. Protože pokud pragmatickým pohledem hledáte kvalitního a dlouhodobě bezproblémově fungujícího společníka do pohody i nepohody, Legacy jím bez mrknutí oka bude.
Vždy, když v poslední době usednu za volant Subaru, se příroda zblázní a zasype naše silnice nadměrnou dávkou sněhové nadílky. Jako bych se měl přesvědčit, že ani extrémní podmínky auta téhle značky nedostanou. Legacy v takovém počasí vytáhne kord a jde se všemi těmi nástrahami nelítostným způsobem bojovat. A pouští se do toho s takovou vervou, že řidič zvyklý na pohon jedné nápravy se bude jen nevěřícně dívat na v dáli před ním mizící Subaru. Neřešíte, jestli vaše auto zrovna přes noc zakryla halda sněhu, kterou tu na něj nahodila projíždějící fréza. Prostě vyjedete. Neřešíte, jestli se musíte vydat po zledovatělé silnici do nepříjemně se tvářícího kopce, před kterým ostatní smeknou a vydají se k cíly raději jinou cestou. A když třeba narazíte na zahrabanou dodávku bránící vám v průjezdu? Tak ji jednoduše vytáhnete na nejbližší rovinku. Asi jste si už všimli jedné přírodní zákonitosti. Se zvyšující se nadmořskou výškou se úměrně zvyšuje i výskyt Subaru. A to i u nás. A vlastně se není čemu divit.Na silnici
I nové Legacy se prohrabe vším, co mu umožní výška podvozku. S vypnutou stabilizací se díky pohonu všech kol nebojí ukázat vám i velmi zábavnou stránku své povahy. A rozevlátou záď, kterou díky dlouhému rozvoru dokážete velmi jednoduše kontrolovat. A když se máme na Legacy dívat jen vážně, kdy bude seriozně sloužit v běžných podmínkách? I když byste mohli namítnout, že stálý pohon všech kol bude zbytečně zvyšovat průměrnou spotřebu, tak realita tomu rozhodně neodpovídá. Dvoulitrový turbodiesel, který Subaru tradičně stvořilo s protiběžnými písty, nabízí v kombinaci s přímým vstřikováním Common-rail 150 koní a 350 Nm točivého momentu. A ten tu je k dispozici od 1800 otáček. Jenže jedna věc jsou papírové hodnoty a druhá věc realita. A především průběh točivého momentu je pro některé moderní turbodiesely záležitostí, o které by jejich výrobci raději nemluvili. Ne ovšem tak Subaru. Výkon motoru přichází lineárně zhruba od 1200 otáček až k maximu. Takže s ním rozhodně nebudete mít ani těžký život ve městě v nízkých rychlostech nebo při rozjezdech. I v okolí volnoběhu je totiž enormní silák. Nejlépe se samozřejmě cítí ve středních otáčkách a subjektivně působí rychleji, než motor s papírovým výkonem 150 koní. V momentě, kdy ale budete vyžadovat přeci jen vysloveně dynamickou jízdu, dojde vám, že tu skutečně nenajdete více. Nemá příliš smysl ho vytáčet nad čtyřtisícovou hranici. Ale v čem je tenhle motor v Legacy jedinečný, je kultivovanost. Je tak tichý, jako v málokterém autě. Zvenku tak sice nepůsobí, ale v momentě, kdy zavřete dveře, zmizí někam za tlustou zeď.Prostor a výbava
Přitom zapomeňte na vibrace ve volantu nebo pedálech. I když milujete benzínové motory, tenhle diesel vás vážně bude bavit. A jestli chcete hledat chyby, tak najdete dvě. Jeho ostrý a ne zrovna dvakrát líbivý zvuk při plné akceleraci a puštění plynu při přeřazování. A snad jeho neochota fungovat pod hranicí 1200 otáček, kde se projevuje výrazně dunivým zvukem. Alespoň ale motor nebudete nezdravě podtáčet. Ve všech dalších ohledech je tenhle dvoulitr naprostou špičkou a tím myslíme naprostou. V Legacy je tichý, neobtěžuje svým hlukem ani ve vyšších otáčkách a dokáže velmi slušně rozhýbat i tohle Subaru s pohotovostní hmotností lehce přesahující 1500 kg. A teď to nejlepší. Nerad bych tu dělal závěry bez možnosti přímého srovnání s ostatními. Ale podle palubního počítače je tenhle diesel neskutečně úsporný. Když s ním budete jezdit po městě, nebude problém se dostat k sedmilitrové hranici. Což se ještě nemusí jevit jako nějaký nadstandardní výkon, i když je. Ale v momentě, kdy s ním vyjedete mimo město a po chvíli klidné jízdy na limitech povolených zákonem vás možná zaskočí hodnoty, které uvidíte. Protože tam objevíte čísla začínající čtyřkou. Ano, tohle Legacy bez nějakého zásadního odříkání dokáže jezdit mimo město i do pěti litrů na 100. Když pojedete svižněji, naprosto s přehledem se dostanete na 6 l/100 km. No a na dálnici při dodržování tachometrové stotřicítky čekejte necelých 6,5 litru na sto kilometrů. Se stálým pohonem všech kol a s autem dost velkým na přepravu celé rodiny. Vzpomínáte si, za kolik jezdil malý hybrid od Hondy?Verdikt
Pro zákazníky znalé Subaru asi nebude překážkou, že interiér je po stránce vzhledu jen řekněme průměrem ve třídě. Ale rozhodně je kvalitně zpracován a nevrže. A charismatický zvuk Boxeru zaslechnutelný v určitých otáčkách je už jen detailem odlišujícím ho od ostatních. Což se cení. No a navíc je i díky jeho konstrukci těžiště auta položené zase o něco málo blíže asfaltu.
Pro nové zákazníky by ale mohlo být Legacy lákavé právě díky své až někdy neuvěřitelně nízké spotřebě, praktické a prostorné karoserii, dobré standardní výbavě, ale i bohaté příplatkové. Zapomenout ale nesmíme ani na fakt, že tohle Legacy se hrozně dobře řídí. Volant s vámi komunikuje tak, jako v málokterém autě dané třídy a navíc tu máte ten stálý pohon všech kol. A v momentě, kdy si ho pořídíte, s dalšími najetými kilometry si vás bude Legacy jen více a více omotávat kolem prstu. O to radši budete, že jste se rozhodli právě pro něj a upřednostnili schopnosti nad blyštivostí některých modelů jistých německých značek. Legacy Combi může být vaše v základní výbavě za 855.000 Kč. Což je na auto s takovými schopnostmi slušná nabídka. A tohle vám navíc nabídne i duši.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,6 |
Motor | |
Konstrukce | plochý čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 16,3:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,0 x 86,0 |
Převodovka | šestistupňová mechanická |
Poháněná kola | stálý pohon všech kol |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 Nm při 1800 - 2400 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6/5,3/6,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4775 |
Šířka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1535 |
Rozvor náprav (mm) | 2750 |
Provozní hmotnost (kg) | 1557 |
Zavazadlový prostor (l) | 1726 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 855 000 Kč |