autoweb.cz > Subaru > Subaru Impreza > Subaru Impreza WRX 265
Subaru Impreza WRX 265
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na silnici
Vzpomínáte si na původní Imprezu? Teď máme na mysli tu s označením GT. Prostě klasické Scooby s modrým lakem karoserie, zlatými ráfky a křídlem na kufru. V tomhle autě jste jednoduše byli na našich silnicích jedni z nejrychlejších. Mělo jen sedmnáctipalcové ráfky. A na dnešní poměry měkčí podvozek. Stačilo mu pět rychlostí, dvoulitr s turbem a pohon všech kol. A právě kombinace těchhle správných ingrediencí z něj dělala zabijáka. Protože v reálném světě nejde o maximální rychlost nebo nejvyšší výkon. Ale o reálnou schopnost výkon přenést na silnici. A Impreza GT ho uměla na asfalt poslat v plné míře vždy a všude. Ať jste se ocitli ve vánici, nebo na sluncem rozpáleném asfaltu. Nevadili jí ani vymleté krátery v silnicích nebo písek v zatáčkách. Impreza si s tím uměla vždy bez mrknutí oka poradit. A dnes tu sedíme v autě, které je o dvě vývojové generace dále. A jestli nejste krátkozrací, najdete tady hned několik podstatných změn. Tohle auto nemá kufr. Subaru jednoduše rozhodlo, že Impreza musí být hatchback. Alespoň tedy v Evropě. A když nad tím zapřemýšlíte, dává to smysl. Většina prémiových výrobců v téhle třídě nenabízí auta s kufrem. A je tu ještě jedna změna. Impreza teď už na první pohled vypadá jedinečně. Jedinečně ošklivě. Tak ošklivě, že ji začnete milovat. Ale musíte jí dát čas. Několik dní za jejím volantem to dokáže. Tedy v případě, že nejste ten typ, co v sobotu jde na manikúru a po cestě za nákupem růžového svetru se zastaví ještě u kadeřníka. Pro ty Impreza není.Technika
Subaru je značka individualistů. A každý, kdo si auto se znakem Subaru pořídí, vám dokáže určitě alespoň hodinu vypočítávat všechny jemné nuance důvodů, proč pořídil právě Subaru. A přepracované WRX s posíleným motorem, nabízí těch důvodů pěknou řádku. Je opravdovým návratem ke kořenům původní rychlé Imprezy. Ne, není takovým magnetem na kolemjdoucí, jako STi. Nemá dokonce ani šestku. A chybí tu i ten chytrý elektronicky řízený diferenciál, díky kterému si můžete zvolit, jestli má více výkonu posílat dopředu nebo dozadu. A namísto čtyř koncovek výfuků tu máte jen jednu. Nejsou tady ani ty nádherně nafouknuté blatníky, na které upustí slinu každý, kdo miluje vůni benzínu. A nejsou tu ani ty těsně vás obepínající sedačky. Nemá ani krásné osmnáctipalcové ráfky. Takže může to být ještě horší? Ano, může. Oproti STi tu totiž máte o 35 koní a 60 Nm méně. A tohle všechno dohromady z WRX dělá jedinečnou koupi. Dostanete totiž neskutečně rychlé, nenápadné a přitom na silnicích stále prakticky vše zahanbující auto.Na silnici
Tahle Impreza jezdí jen na sedmnáctipalcových ráfcích. A díky tomu netrpíte kdykoliv vletíte do nějaké té díry, kterou přehlédnete. Tohle ostatně uměla tím nezapomenutelným způsobem právě původní Impreza GT. Když se přiřítíte k zatáčce, můžete si díky poddajnému podvozku pohrát s přenosem váhy a hravě si zavlnit zadkem. Protože WRX nemá betonový podvozek. A takhle si hrát s Imprezou je zábava. Pak zatočíte volantem s akorát tak citlivým řízením, které s vámi celkem v rozumné míře mluví a stačí přidat plyn. Vyskočíte ze zatáčky tak rychle, že nebudete stíhat řadit. I když je tenhle motor slabší, než u stávajícího STI, nezapomeňte, že se svými parametry nebezpečně blíží výkonům STI předchozí generace. A vzhledem k tomu, že nové WRX je o necelých 100 kg lehčí, jeho výsledná dynamika je prakticky srovnatelná. Když jsme vyrazili s Imprezou natáčet video, sněžilo. A tak jsme neodolali a zajeli na místo, kde se nemusíte bát zákeřných, utahujících se zatáček a moralizovat sám sebe kvůli vaší přítomnosti na civilních silnicích. Když si totiž silnou Imprezu někdo pořizuje, kupuje si ji kvůli jedinému. Zábavě. Kdyby snad někdo chtěl WRX z jiného důvodu, měl by o všem znovu minimálně popřemýšlet. Proč? Protože tohle auto je žíznivé. A díky absenci šestky se prostě nehodí na každodenní ježdění po dálnicích. To ale rozhodně neznamená, že s ním jednou za čas nemůžete zajet na hory nebo si užít 1000 kilometrů dlouhou cestu k moři. Jednou za čas vám prostě nebude vadit, že na dálnici se nedostanete pod 11 litrů. A nebude vás ani rozčilovat fakt, že motor při tom točí 3500 otáček kde reaguje na pohyb plynu rychlostí blesku. Na dálnici ho totiž skoro neslyšíte a navíc tu máte i tempomat. Zvuk boxeru s protiběžnými písty sice už není tak jednoznačný, jako tomu bylo dříve, ale v pozadí jeho uhádaný a tolik charismatický projev stejně pořád dobře slyšíte. A tím se velmi odlišuje od jakýchkoliv jiných rychlých čtyřválců.Prostor a výbava
Do dvou a půl tisíc otáček se vlastně zase tak moc neděje. Impreza prostě zrychluje jako s atmosférickým dvaapůllitrovým motorem. Což rozhodně neznamená líně. Kolem tří tisíc se ale oproti předchozímu WRX větší turbodmychadlo dostane do otáček a pak přijde smršť, kterou vám nabídne jen málokterý hatchback. Což je věc silně návyková. Otáčky letí slušným tempem nahoru a váš tep začne nekompromisně zrychlovat v kombinaci s roztahujícím se úsměvem na vašem obličeji. S tímhle autem máte celkem značný problém jezdit klidně a řadit někde u dvou a půl tisíce. Ale nakonec se i to naučíte a budete se zase jen těšit na moment, kdy mu naložíte ve středním pásmu. Někdo možná řekne, že absence šestky je jednoduše v autě roku výroby 2010 velký anachronismus. Podívejte se na to ale takhle. Nemusíte podřazovat a přitom dokážete ze 130 km/h zrychlovat takovým tempem, že zaskočíte kdejakého nepřipraveného řidiče ve výrazně silnějším autě. A neberte mě za slovo, i já tohle vnímám jen za jakousi berličku. Protože po seznámení s touhle Imprezou ji budete chtít bránit vlastním tělem. Když se na WRX podíváte z praktické stránky, pak vám tady Subaru nabízí překvapivě pěkný balíček schopností. Má rozumně velký kufr. Což u auta určeného pro zábavu jistě oceníte. Ne, není nijak obrovský, ale bude většině smrtelníků stačit. Dokonce i na zadních sedačkách se v naprostém komfortu usadí dva dlouháni a nebudou brečet, že musí mít skloněnou hlavu. A sedět budou navíc na pěkně vypadajících a příjemných sedačkách. A ještě povedenější najdete vpředu. Dostali červené logo WRX, které si časem možná vytetujete na rameno, a slušným způsobem vám podrží tělo v zatáčkách ve všech směrech. Nečekejte tady samozřejmě takové drama, které nabízí Recara z Focuse RS. Ale sedačky, které sem namontovalo Subaru, jsou účelné a naprosto dostatečné na to, v jak rychlém autě sedíte. Přes červenobílé budíky se pak díváte na kapličku mezichladiče, který je sympaticky o něco menší, než u brutálního STI. Řadička nevypadá tak sportovně, navíc je poměrně vysoká. Ale je zábava s ní řadit. Musíte tu překonávat trochu sympatického mechanického odporu a přitom řazení s ní je nádherně přesné. A přesnost a zábavnost vlastně prostupuje celým autem.Verdikt
A právě všechna ta preciznost a schopnost vás budou stále šimrat v mozku na těch správných místech. Bude se vám často stávat, že se prostě jen tak seberete a pojedete se projet. Protože tohle auto vás zaplní radostí. Je to divoký hothatch, který díky pohonu všech kol nabízí ultimativní schopnosti, i když ho srovnáte s tím nejlepším ve třídě. Na limitu je mírně nedotáčivé. To ale jen v případě, že s ním pojedete jako se zadokolkou. V momentě, kdy Imprezu pobídnete k trochu ostřejšímu nájezdu do zatáčky, stočí se tím správným směrem a prošlápnutým plynem ji v něm i udržíte. Je to o cviku. Podvozek je schopen zamaskovat všechny problémy našich cest a vy si jen budete říkat, proč si vlastně někdo pořizuje tvrdší pružiny a větší kola, když to jde zásadně proti funkčnosti. A zábavnosti. No a nakonec ještě jedna dobrá zpráva. Tohle auto vás přijde na necelých 900.000 Korun. Tedy o 100.000 méně, než silnější Focus RS, který má poháněná jen přední kola. A o drastických 350.000 Kč méně, než STi. S hlubokým přesvědčením vám říkáme, že jestli jste doteď pokukovali jen po STi a nekoupili si ho jen proto, že je přeci jen hodně drahé, jděte se svézt s WRX. Ve své nové formě vás nadchne svojí všestranností, nenáročností řízení a obrovskou dávkou zábavnosti, kterou rozdává na požádání. S vědomím, že jste ušetřili 350 tisíc korun, asi přestanete řešit, že si na dálnici WRX řekne o litr benzínu více. Navíc jen 95 oktanového. Nebo že jeho maximálka je elektronicky omezena na 209 km/h. V momentě, kdy se před vámi objeví zatáčky, začnete mít ten zvláštní pocit v žaludku. Protože vy víte, co přijde…
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,0 s |
Motor | |
Konstrukce | plochý čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2457 |
Kompresní poměr | 8,4 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 99,5 x 79 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 197 kW / 265 koní při 5200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 343 Nm v 4000 Ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 187,9 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 209 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,4 / 8,1 / 10,4 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4415 |
Šířka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1475 |
Rozvor náprav (mm) | 2620 |
Provozní hmotnost (kg) | 1410 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 898 800 Kč |