autoweb.cz > Smart > Smart Fortwo > Smart ForTwo mhd
Smart ForTwo mhd
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
Mnoho lidí mě poslední dobou nařklo, že jsem zpátečník a zcela asociálně pohrdám jakoukoli snahou o snižování emisí a všemožnými ekologickými vylepšeními, které automobilky postupně zavádí do výroby.
To není pravda. Jenomže se o automobilový průmysl docela zajímám a tudíž není tak snadné oklamat mě nálepkou „supergreen zero emission ultraeco line“. Snaze o snižování spotřeby a emisí fandím, protože to zároveň znamená zlepšování efektivity motoru, nelíbí se mi ale snaha některých automobilek vytáhnout z lidí pod vlajkou boje za ekologii peníze za věci, které by měly být samozřejmou součástí vývoje a zdokonalování pohonných jednotek.
Fabia Greenline, Passat Bluemotion a podobné pokusy mne tedy nechávají vcelku chladným. Hybridní pohon v Lexusech už je o něčem jiném, myšlenka využití energie, která se v běžném autě pouze brzděním přemění na teplo, je krok správným směrem. Škoda, že je výroba celého ústrojí zatím velmi drahá a až neúnosně neekonomická.
Smart ForTwo velká fotogalerie
Kromě rekuperace kinetické energie ovšem hybridy řeší další výrazný problém – neefektivní provoz v nejnižších otáčkách/rychlostech. Spalovací motor se prostě vypne a auto se rozjíždí na elektřinu. A teď si odmyslete drahé a výrobně neekologické akumulátory a zbyde vám část techniky, kterou používá tenhle Smart.
Technika
Pod víkem zavazadlového prostoru pracuje litrový tříválec odvozený z motoru značky Mitsubishi, ale místo klasického startéru a alternátoru je spojený s řemenem poháněným kombinovaným startérem-generátorem. V momentě, kdy motor není potřeba, automaticky zhasíná – tedy v momentě, kdy zastavujete na semaforech. Jakmile sundáte nohu z pedálu brzdy, tříválec zase automaticky naskočí a jedete dál.
Celý systém se dá pochopitelně vypnout (zeleným tlačítkem ECO), protože neustálé zhasínání a naskakování v rychle poskakující koloně, nebo uprostřed rušné velké křižovatky může řidiče trochu znervózňovat.
Motor má výkon 71 koně a především dostatečně nízko položený vrchol točivého momentu, takže se s ním v městském provozu rozhodně neztratíte. Spojený je s pětistupnovou robotizovanou manuální převodovkou a pohání zadní kola.
Na silnici
Ve městě vám výkon motoru bude stačit naprosto bohatě, na okreskách je to také v pohodě, a když přimhouříte oči, můžete se vydat i na dálnici. Smart udrží dálniční limit i v plném obsazení a v kopci, jenom musíte občas podřadit na čtyřku a smířit se s vyšší hlučností.
Řazení vyžaduje trochu cviku. Automatizovaná převodovka (nikoli automatická, nemá měnič točivého momentu, ale klasickou spojku, kterou ovládá hydraulika) je sice znatelně lepší, než v prvních Smartech, ale pořád ještě uděláte nejlépe, když se smíříte s tím, že stupně budete volit sami a přitom se naučíte trochu manipulovat plynovým pedálem. Pokud totiž necháte volič v poloze automatu, řazení vás často překvapí nepříjemným zacloumáním a úbytkem akcelerace v nejméně vhodném momentě. Nejlepší, co můžete udělat je, že se naučíte přizpůsobit uvolněnému tempu, které Smartu vyhovuje nejlépe.
Smart druhé generace má podstatně delší rozvor i celkovou délku, než jeho předchůdce. Ta tam je výhoda v parkování kolmo k chodníku (pokud neparkujete v americe, kde jsou místa k parkování podstatně širší než u nás), nicméně manévrovatelnost pořád zůstává na excelentní úrovni – tedy, pokud máte silné ruce, protože řízení postrádá posilovač a v nízkých rychlostech je to docela makačka. Volant není teleskopický, takže vyšší postavy ho budou mít „na dlouhé ruce“, což manévrování ještě ztěžuje.
Pokud jde o jízdní komfort, musíte vzít na vědomí, že tohle je přece jen krátké auto a taky docela tuhé, takže o poskakování na rozbitém asfaltu není nouze a ve vyšších rychlostech je patrná jistá nervozita.
„Hybridní“ pohon funguje bezchybně, navíc se dá i vypnout, pokud není zhasínání motoru zrovna vhodné. Spotřeba v hustém provozu skutečně znatelně klesá a kromě toho si můžete užívat výrazně zlepšené akustické pohody.
Prostor a výbava
Smart ForTwo a prostor, to zdánlivě nejde dohromady. Stačí si ale uvědomit, že ze statistického hlediska většina aut vozí na zadních sedačkách jenom vzduch a Smart začne dávat smysl. Protože konstruktéři nemuseli brát ohled na zadní cestující, ti přední se nemusí nijak zvlášť omezovat. Z ergonomického hlediska mrzí jen pevný volant, díky kterému si vyšší řidič nemůže najít pohodlnou pozici. Pokud se přisunete blízko k volantu, bude vám vadit police před koleny, v opačném případě zas bude volant moc daleko.
V kufru je konečně docela dost místa, plus velmi praktická zavírací schránka ve výklopných dveřích. V testovacím autě byl ale na ukázku vestavěn jakýsi policový systém, který by možná přišel vhod drobnému podnikateli, který by Smart používal například jako servisní vozidlo. Z hlediska běžného uživatele, který potřebuje spíše univerzální využití, je to ale peklo. Do takto upraveného kufru nenacpete žádnou větší tašku a kromě toho není vnitřkem vůbec vidět dozadu. O plechovém rachocení a značně ztíženém přístupu k motoru ani nemluvě.
Verdikt
Verdikt tohoto testu je třeba rozdělit na dvě části. Zaprvé je třeba zjistit, jestli má vůbec smysl Smart jako takový. Přinese vám styl a pozornost okolí, ale nechá si za to patřičně zaplatit. Nejlevnější stojí 241 tisíc, testovací auto s veškerou výbavou stojí už 325 tisíc. Za to si koupíte slušně vybavené a kvalitní čtyřmístné supermini.
Z toho důvodu mi Smart přijde nejlepší jako firemní auto. Na ulici ho totiž díky výraznému vzhledu opravdu nepřehlédnete, takže stačí opatřit ho reklamními polepy a je to. A ve služebních autech jezdí více než dva lidé ještě méně často, než v soukromých.
Druhá důležitá otázka je, jestli se vyplatí zajímat o verzi Micro Hybrid Drive. Vzhledem k tomu, že rozdíl v ceně je necelých dvacet tisíc, není co řešit. Ve městě, které je doménou Smartu, ušetříte slušných pár litrů a kromě toho budete mít na semaforech v autě hrobové ticho.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 13,3 |
Motor | |
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vzadu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Převodovka | pětistupňová manuální robotizovaná |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 52/71 v 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 92 při 4500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 145 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9/3,9/4,3 |
Objem nádrže (l) | 33 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 2695 |
Šířka (mm) | 1559 |
Výška (mm) | 1542 |
Rozvor náprav (mm) | 1867 |
Provozní hmotnost (kg) | 750 |
Celková hmotnost (kg) | 1020 |
Zavazadlový prostor (l) | 220/360 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 241 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 325 000 Kč |