autoweb.cz > výbava auta > klimatizace > přídavná klimatizace do auta > Škoda Superb 1.8 TSI
Škoda Superb 1.8 TSI
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Zřejmě se nemusím příliš rozepisovat o pověsti, jakou si vybudovala první generace Škody Superb… a nebo vlastně raději ano. Jsem si totiž docela jistý, že na tuto otázku by se mi mohlo dostat dvou diametrálně odlišných odpovědí a přitom by je dotazovaní bránili přímo sveřepě.
Jedni vám totiž řeknou, že je to úplně bomba super skvělá kárka, nic na ní nemá, protože je to prostě limuzína, je v ní spousta místa a je pohodlná a navíc je to prostě škodovka, takže není co řešit. Druzí naopak odpoví, že je to prodloužený starý Passat, který se kroutí, je úplně k ničemu, koupí si ho jen magor, nebo taxikář a navíc je to prostě škodovka, takže není co řešit.
Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Pokud jde o mě, musím přiznat, že se kloním spíš ke druhému táboru, ale nikoli bezvýhradně. Starý Superb je opravdu prodloužený Passat předminulé generace, opravdu se kroutí a místo uvnitř je soustředěné výhradně na zadní sedačky, takže pokud jezdíte většinou ve dvou, poslouží vám Octavia naprosto stejně. Na druhou stranu je obdivuhodné, co Škodovka se starým podvozkem dokázala – jeho naladění bylo ke konci výroby dotaženo až na samé fyzikální limity poněkud primitivní zadní nápravy. Ani bych proti tomu autu vlastně nic neměl, ale naprosto mi ho znechutila první zmíněná skupina, která ho naprosto bezhlavě vynášela až do nebe. A také ti, kteří se rozčilovali, proč v něm nejezdí prezident. Co je jako lepšího na Audi A8? Odpověď je jednoduchá: všechno.
Ve srovnání se špičkovými limuzínami Audi, BMW, Mercedesu, Lexusu a podobně, byl Superb o třídu níž. A platí to i o tomhle zbrusu novém. Jenže to v žádném případě neznamená, že by to bylo špatné auto.Technika
Architektura vozu je opět založena na Volkswagenu Passat, ovšem tentokrát už jde o současnou generaci. Nejde ovšem o čistě převzatou platformu, koncern VW už si totiž na tyhle věci nehraje. Nové modely mají tzv. modulární design, takže v podvozku nového Superbu najdete „moduly“ i z Octavie, resp. Volkswagenu Golf.
V porovnání s minulou generací Superb ještě povyrostl. Ještě aby ne – vždyť i současná generace Fordu Mondeo je delší, než minulý Superb. Rozvor druhé generace se ovšem naopak o něco zkrátil, což je jistě dobře z pohledu jízdních vlastností.
Výsledkem je impozantně velké auto, které však při delším pohledu neskryje své výrazné převisy karoserie. Důvodem jsou mimo jiné i nová bezpečnostní pravidla, už to však není podélné uložený motor, jako u první generace. Nový Superb má motor napříč, stejně jako současný Passat.
Z poměrně široké nabídky pohonných jednotek jsem si k prvnímu testování vybral prostřední benzínový motor, přeplňovanou osmnáctistovku. Je to mimořádně povedený motor, jak už jsem se přesvědčil v několika jiných koncernových autech, takže jsem byl zvědavý, jak si povede v nové největší Škodovce.
Pochopitelně se dá očekávat, že většina zákazníků bude volit dieselové motory, mezi nimiž budou (alespoň v Čechách a alespoň zpočátku) zřejmě nadále kralovat zastaralé jednotky TDI PD. Nejsilnější common-railové verze jsou sice už v prodeji, ale dovolím si odhadnout, že jejich masivnějšímu rozšíření zabrání – kromě nekritické oblíbenosti původních motorů PumpeDüse – vyšší cena.Na silnici
Benzínový motor má ve srovnání s prozatím nejmodernějším turbodieselem o deset koní méně a pochopitelně ztrácí i v oblasti točivého momentu. Přesto ale mluvíme o přeplňovaném motoru a rozhodně nemůžu říct, že by Superbu s benzínovou osmnáctistovkou chyběl zátah. Ne, nepřekvapí vás mohutnými vlnami akcelerace, ale jezdí se s ním velmi příjemně.
Absolvoval jsem s ním denní dojíždění z Berouna do Prahy i několikasetkilometrovou cestu po dálnici a jen velmi zřídka jsem si přál mít pod pravou nohou více výkonu (většinou při předjíždění ve vyšších rychlostech v dálničních kopcích). Pochopitelně nemůžete čekat, že s autem při podobném stylu jízdy dosáhnete stejné spotřeby jako s turbodieselem, ale na konci testování mi palubní počítač ukazoval 10,5 litru, což rozhodně není špatná hodnota. Při přísně předpisové jízdě po dálnici dokonce není problém dostat se pod devítilitrovou hranici.
Zatímco některé z pohonných jednotek si nový Superb bez větších změn převzal od svého předchůdce, podvozek je úplně jiná písnička. Předně už se auto v zatáčkách nekroutí, hlavně ale došel výrazného zlepšení jízdní komfort. Na rozbitých silnicích se nový Superb chová ještě lépe, než ten starý, polyká výmoly se stoickým klidem a dodává pasažérům pocit skutečné prémiovosti.
Pochopitelně to není auto na nějakou sportovní jízdu – měkčí odpružení má za následek nedotáčivost, pokud přeženete nájezdovou rychlost. Všechno je to ale v mezích slušnosti a stačí zvolit klidnější a rozvážnější styl jízdy (jaký se nakonec k takovému autu hodí) a budete mít pocit, jako když do sebe zapadnou správná kolečka. V tu chvíli bude mít Superb dostatek přilnavosti, řízení (ačkoli s nevalnou zpětnou vazbou) bude příjemně vyvážené a karoserie se nebude kymácet ani příliš naklánět.Prostor a výbava
Pokud jste v minulém Superbu měli na zadních sedačkách pocit, že sedíte v limuzíně, v tom novém je to ještě o něco lepší. Zvětšil se ale také prostor vpředu, ačkoli ve srovnání se současnou Octavií žádný velký rozdíl nepocítíte. Pořád platí, že největší užitek z velikosti Superbu budou mít cestující na zadních sedačkách, ale už to zdaleka není tak, že by Ti přední na jejich úkor strádali.
Zvedla se také úroveň dílenského zpracování, které snese srovnání s jakýmkoli Volkswagenem. Obrovský krok kupředu udělalo zpracování obrazovky navigačního a zábavního systému, který už nevypadá jako z minulého století. Vysoké rozlišení a grafika tak trochu ve stylu elektroniky Apple přispívají k velmi hodnotnému vzhledu.
Ve výbavě Elegance nechybí spousta užitečných věcí, jako třeba automatická dvouzónová klimatizace, ale za navigaci a třeba i nové adaptivní bi-xenony si přece jenom pořád musíte připlatit. I tak se dá říct, že se s tímto stupňem výbavy dá celkem pohodlně žít, i když – mám-li mluvit za sebe, ten navigační a zábavní systém s dotykovou obrazovkou a interním pevným diskem je natolik pěkná hračka, že bych asi odolával těžko – i přes nemalou cenovku.
Pochopitelně nesmím zapomenout na inovativní víko zavazadlového prostoru. Škodovka novému systému říká TwinDoor a jde o druhou sadu pantů s elektronickou blokací. Při bežném používání fungují panty pod zadním oknem a otevírá se pouze víko kufru, jako u klasického sedanu. Když ale potřebujete naložit něco objemnějšího, stačí stisknout vedlejší tlačítko, panty pod oknem se zablokují a vy otevřete víko i se zadním oknem, jako u liftbacku. Nejlepší na tom je, že kolem zadního okna není zvenčí viditelný žádný přídavný rám, takže záď nepůsobí nijak přeplácaně.
Spousta lidí vám bude tvrdit, že to s praktičností tohoto systému nebude tak žhavé a že Škodovce šlo jen o to, aby se mohla blýsknout nějakou neobvyklou novinkou. Do jisté míry to může být pravda, jenže já už mnohokrát zažil tu otravu, když člověk musí opakovaně otevírat těžkou zadní sekci liftbacku a také už se mi párkrát stalo, že jsem nedostal potřebný náklad do kufru jen kvůli malému nakládacímu otvoru… takže bych to tak zle neviděl.Verdikt
Vůbec nejsympatičtější na novém Superbu mi je fakt, že se nesnaží hrát si na špičkovou limuzínu (přestože ani sekundu nepochybuji, že ho tak mnozí budou nadále brát). Je to prostě velký, kvalitní sedan, který nastupuje proti Fordu Mondeo, Volkswagenu Passat a také přicházejícímu Opelu Insignia. Nebude mít rozhodně lehkou konkurenci, ale bez zaváhání mohu potvrdit, že je na ní dobře připraven.
Ne, nebude porážet schopné soupeře na hlavu, ale má dostatek drobných vychytávek a příjemností, aby si na svou stranu přilákal značný počet zákazníků – a teď nemluvím jen o domácím trhu. Na českých silnicích už se to novými Superby začíná hemžit – neuplyne den, abych v Praze nepotkal aspoň dva. Tentokrát už se nestane, že bych nechápavě kroutil hlavou, jako u předchozího modelu. Naopak, týden strávený za volantem nové verze mohu označit za velmi příjemný, přestože nebyl nabitý kdovíjak akčními řidičskými zážitky.
Ještě nám zbývá zamyslet se nad cenou. Testovaný vůz i se všemi příplatky atakoval hranici 930 tisíc korun… není to rozhodně nízká cena, ale všechna ta výbava zkrátka něco stojí.
Pokud jste ochotní se smířit s chudší výbavou a slabým motorem, Superb může být váš už za 600 tisíc. A pokud máte raději naftu… počkejte si pár týdnů, protože verzi s moderním dvoulitrem TDI CR už mám zamluvenou k testování.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,6 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Kompresní poměr | 9,6:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 84,2 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 118/160 v 5000 - 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 při 1500 - 4200 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,4/6,0/7,6 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4838 |
Šířka (mm) | 1817 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2761 |
Provozní hmotnost (kg) | 1454 |
Celková hmotnost (kg) | 2074 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 565/1670 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 679 900 |
Cena testovaného vozu | 829 650 |