Škoda Roomster Scout 1.6 16V

Má „terénní“ Roomster právo na existenci, když svůj drsný vzhled nemůže opřít o pohon všech kol?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Auta s akčně znějícími „outdoorovými“ názvy a dobrodružným zjevem nejsou nic nového pod sluncem. Včleňte do názvu svého nejnovějšího produktu něco jako outback, cross, track, popřípadě písmeno X a hned na něm ulpí odlesk dálkových pouštních maratonů a expedic do neznáma. (Tím nemyslíme nově otevřený hypermarket…)

Donedávna bylo nemyslitelné, aby tyto „adventure“ typy vyrazily do boje o zákazníky bez pohonu všech čtyř kol. Ale pak si někdo uvědomil, že lidé nejezdí auty tohoto ražení proto, že občas zavítají mimo zpevněné silnice. Jednoduše se jim líbí – podvědomě doufají, že na ně přejde něco z chlapáckého vzhledu, dobrodružné povahy a všestranných schopností těchto aut. Jsou taková, jací bychom chtěli být my – zarostlí, trochu zpocení (ale ne tak, aby to páchlo!), se šátkem okolo krku, mačetou v ruce a nějakým hrozně nebezpečným zaměstnáním v Africe nebo tam někde.

Je to efekt, který se mezi motorkáři trefně popisuje jako „KTM bahno ve spreji“. Nač se lopotit v nehostinném terénu, když si můžete pořídit dobrodružné vzezření mnohem pohodlnější cestou?Technika

Škoda Roomster Scout je dokonalou ukázkou tohoto nového trendu. Ač sdílí příjmení s větší Octavií Scout, na rozdíl od ní má pohon předních kol. Dokonce nedostal ani delší zdvihy odpružení – je to prostě Roomster s černým oplastováním spodku karoserie. Od standardního Romsteru se Scout liší ještě novým vzorem litých kol, zatmavenými okny od B-sloupku dál…a to je tak všechno.

U designu se obvykle příliš nepozastavujeme, ale v tomto případě si neodpustíme jeden postřeh: „utilitární“ černé doplňky a jemně rozšířené blatníky Roomsteru neobyčejně lichotí. Jeho proporce najednou dostávají význam, jaký jsme u standardního modelu od začátku postrádali.

Nabídka motorů pro Scout samozřejmě kopíruje tu, kterou znáte z běžného Roomsteru (a koneckonců i z Fabie): tříválce 1.2 HTP1.4 TDI, plus čtyřválce 1.4 16V, 1.6 16V a 1.9 TDI. Jejich výkony sahají od 69 do 105 koňských sil. Náš Scout dorazil k testu s benzínovým motorem 1.6 16V. Ten na nás v minulosti neudělal bůhvíjaký dojem, takže jsme si od něj mnoho neslibovali…Na silnici

…což byla chyba. Nevíme, jestli Škoda Auto od naší poslední projížďky s Roomsterem 1.6 16V změnila software řídicí jednotky, nebo jsme tenkrát prostě měli smůlu na špatně zajetý kus, ale tento motor byl jako vyměněný. Pochopitelně nezapře svůj šestnáctiventilový charakter: když chcete uhánět, musíte ručičce otáčkoměru zajistit trvalé bydliště v pravé polovině ciferníku. Díky noblesním manýrům motoru na opačném konci stupnice ale není problém jezdit po městě na pětku.

V nejvyšších otáčkách chybí čtyřválci zápal, který by vás přiměl otálet s řazením nahoru co nejdéle, ale na oplátku nabízí opravdu nádherně rychlou reakci na plyn: ani ty nejmenší změny polohy pedálu nezůstanou bez okamžité a – což je zrovna tak důležité – precizní odezvy.

Také převodovka je podivuhodně přesná, byť z hlediska mechanického citu působí odcizeně. A problém není ani s odstupňováním: pokud se bojíte, že pouhých pět stupňů znamená hodně hluku a vysokou spotřebu na dálnici, buďte klidní.

O klid nepřijdete ani na dálničním sjezdu a později, když se silnice začne úžit a kroutit. Roomster má paradoxně delší rozvor náprav než Octavia, kterou v Česku považujeme za „velké“ auto (2617 vs. 2578 mm). Díky tomu jezdí Roomster po českém asfaltu komfortněji než třeba Fabia, jejíž odpružení se nikdy zcela neuklidní. V úplně prázdném autě je nicméně znát, že zadní náprava je dimenzovaná na velké zatížení a při pomalé jízdě na hodně hrbolatém povrchu trochu poskakuje.

Ne snad, že by to byl problém: Scout nescout, Roomster se velmi málo naklání, nenechá se rozkolébat ani těmi nezáludnějšími horizonty a má, jako většina moderních škodovek a volkswagenů, velice přesné řízení. Třebaže není zábavným autem v tom smyslu jako třeba Ford Focus, jeho pochopení pro vaši zálibu v exaktním vykrajování apexů je obdivuhodné. Vedle všech ostatních aut podobného ražení hraje Roomster Scout na silnici úplně jinou ligu.

Mimo asfalt je namístě obezřetnost – už jsme si vysvětlili, že na Roomsteru Scout je terénní jenom ten název a vzhled. Nicméně s příplatkovou ochranou podvozku můžete po polních cestách upalovat beze strachu z poškození odletujícími kamínky. Ale pozor na ta hezká kola!

Spotřeba zřídkakdy klesne pod osm litrů, ale málokdy překoná devítilitrovou hranici – v tomto ohledu Roomster přesně zapadl do našich očekávání.Prostor a výbava

Samozřejmě čekáte, že tady Roomster Scout ukořistí nejvíce bodů – a máte pravdu. Zadní sedadla systému Varioflex můžete jednotlivě naklápět, sklápět opěradlo na sedák, překlopit celé sedadlo dopředu – nebo ho úplně vyjmout. Obě krajní sedadla se navíc dají posouvat, zatímco užší prostřední sedák poslouží jako loketní opěrka a odkládací stoleček.

Možnost úplné demontáže sedadel přináší bezkonkurenční hodnoty: až 1780 litrů pro zavazadla určitě vyrazí dech všem českým chalupářům. My bychom však dali přednost praktičtějšímu řešení se sedadly sice nevyjímatelnými, ale sklopnými do jedné roviny s podlahou. Takový systém bývá často k vidění u jiných velkoprostorových aut.

Málokterý konkurenční model zato nabídne cestujícím vzadu tak velkorysý výhled – celá druhá řada sedadel je totiž umístěna výrazně výš, než bývá obvyklé. Nad hlavou je místa nadbytek a problém nepředstavuje ani prostor pro nohy vzadu, aspoň ne pro cestující s výškou do 1,85 m. Tvar sedadel, šířka a délka sedáků je nicméně diktován nutností jejich variability, takže Roomster nenabízí tak komfortní posezení vzadu jako konvenční hatchbacky či kombi podobné velikosti. A prostřední sedadlo je vyloženě nouzové.

Od škodovky jsme v poslední době zvyklí vídat pouze špičkově provedené interiéry a Roomster Scout není výjimkou. Sesazení plastových dílů, precizně vyvážený chod všech páček i tlačítek a příjemné povrchové zpracování všude tam, kam nejspíše zabrousí konečky vašich prstů – Škodovka tohle umí lépe než většina srovnatelných výrobců. Bohužel se někdy zdá, že pak šetří na jiných místech…

Cenová politika Škody Auto na domácím trhu je diametrálně odlišná od strategie, kterou značka uplatňuje v západoevropských zemích. Proč ne. Nám jen vrtá hlavou, z jakého důvodu je tolik z vás ochotno tolerovat, že malé MPV za čtyři sta padesát tisíc nemá v základu okenní airbagy ani rádio. Dokonce i signalizace nezapnutého pásu řidiče stojí tisícovku navíc, u obou předních sedadel je to sedmnáct set. A přestože je tenhle Roomster drsný Scout, za ochranu podvozku (krycí plech, o 5 mm vyšší světlost) musíte přihodit další čtyři tisíce.Verdikt

I přes počáteční skepsi – a výhrady ke standardní výbavě – se nám Roomster Scout líbil. Dokonce jsme se s ním neradi loučili, což se nám u podobných aut stává věru zřídka. Na trhu jsou prostornější i zábavnější malá auta, jenže nevíme o žádném, které by dokázalo tak přesvědčivě spojit prostornou karoserii s kompetentním chováním na silnici a moderním interiérem i exteriérem. Příjemný benzínový motor 1.6 l pak rozšiřuje jízdní zážitek o dimenzi, která zůstane řidičům hlučných (a dražších) tédéíček upřena. Může-li být malé MPV lákavé, Roomster Scout takový je. Ptáte se, zda bychom mu dali přednost před nedávno testovanou Fabií Combi? Bez váhání. Nadprůměrné čtyři hvězdičky můžete brát jako naše doporučení ke koupi.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín, RON 95
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1690
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 86,9
Převodovkapětistupňová ručně řazená
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW/105 koní v 5600 ot./min.
Točivý moment (Nm)153 Nm v 3800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)89 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)184
Spotřeba paliva (l/100 km)9,2/5,7/7,0 l/100 km
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4205
Šířka (mm)1684
Výška (mm)1607
Rozvor náprav (mm)2617
Provozní hmotnost (kg)1175
Celková hmotnost (kg)1690
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)450 - 1780
Ceny
Základní cena modelu454 900 Kč
Cena testovaného vozu584 900 Kč
31.3.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist