Škoda Octavia Scout

Jste zvyklí na svou Octavii a nechce se vám opravovat zoufale rozmlácenou příjezdovou cestu k vaší chatě? Tak to jste tu správně!

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Psát recenzi na škodovku je velmi nevděčná práce. Už teď jsem si jistý, že se u velké části čtenářů setkám s nepochopením. Zaprvé mě nepochopí ti, kteří by si „nikdy žádnou škodovku nekoupili“, protože je to prostě pod jejich úroveň (ne, žádný relevantní důvod k tomu většinou nemají) a zadruhé mě nepochopí ortodoxní škodovkáři, kterým bude divné, proč v článku není jen samá chvála, vzdávání díků a klanění se až k zemi směrem k Mladé Boleslavi. A obou skupin je u nás pořád ještě dost.

Škoda Octavia vůbec není špatné auto. Pro spoustu lidí je to momentálně jediná zkousnutelná škodovka, protože nový designový směr se jim nezamlouvá. Roomster je pro spoustu lidí prostě divný a nová Fabia vypadá vedle té staré jako pařez s bílou pokličkou. Mě osobně se Roomster líbí, protože je odvážný, druhou generaci Octavie naopak považuju za příliš konzervativní. Ale budiž, spoustě zákazníků to vyhovuje.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Důležité je, že Octavia není špatná ani po technické stránce. Podvozek je naladěný přesně na české asfaltky, auto je dobře smontované, uvnitř je spousta místa a i mezi motory si člověk jakž takž vybere, i když by to mohlo být výrazně lepší. Zkrátka slušná a prakticky bezproblémová volba.

Všechno je jinak. Vlastně ne…

Přichází ale Scout a všechno je jinak! No, ehm, všechno vlastně ne… přibyly nějaké ty plasty, podvozek se zvedl ještě o něco víc než u běžné čtyřkolky a v interiéru spolujezdec najde supermegaakční držadlo. To až na rallye Paříž-Dakar bude řidič skákat přes duny… Ale vážně: to držadlo je ošklivě plastové a působí dojmem, že vám zůstane v ruce, přestože ve skutečnosti slouží svému účelu uspokojivě. Zbylé dvě zmíněné změny ale hodnotím naprosto pozitivně. Plasty zbavily Octavii konzervativnosti, ve které se tak zoufale utápí a dodaly jí svěží šmrnc. Už si dokonce začínám zvykat, že všechny tyhle rádoby teréňáky ve skutečnosti nejsou nutně pro pozéry, ale že je to prostě taková městsky-akční móda. I když s předokolkami jako Cross-Touran se asi jen tak nesmířím.

Scout má ale pohon všech kol Haldex, který mu v lehkém terénu naprosto postačí. Po balvanech v lomu s ním šplhat nejde, ale zvládne i pořádně vykotlané polní a lesní cesty, protože světlost 180 mm už se dá srovnávat se skutečnými SUVčky. A nemusíte se bát, že to přeženete, protože i kdybyste náhodou narazili na nějaký ten přečnívající kámen, pod motorem a převodovkou je ochranný plech, který ty největší rány odchytí.

Pohorky na silnici nevadí

Zkrátka a dobře, v rámci možností jsou úpravy funkční, i když chápu, že většina zákazníků stejně zvolí Scout kvůli jeho vzhledu, případně z jakési prestiže. Zvýšená světlost je ale znát i ve městě. Škodovka najednou vypadá majestátněji a zpoza jejího volantu je znatelně lepší výhled. Zpočátku jsem se trochu bál, že se zvýšením těžiště půjdou do háje jízdní vlastnosti, ale naštěstí zhoršení téměř nepoznáte. Jen když se budete opravdu soustředit a budete mít ke srovnání klasickou nízkou oktávku, ucítíte uklouznutí přední nápravy malinko dřív a zjistíte, že náklony v zatáčkách jsou o něco málo větší. Není to ale nic, kvůli čemu by se Scout dal zavrhnout.

Těžká volba

Pokud jde o pohonnou jednotku, v případě Scoutu máte pouze dvě možnosti: benzínový dvoulitr, nebo naftový dvoulitr. Testovací auto mělo pod kapotou turbodiesel, já bych bez váhání volil benzín. Ne, není to tím že bych „neměl rád diesely“, je to tím, že nemám rád tenhle diesel. Má sice své silné stránky (vlastně jednu), ale negativa u mě převažují. Můžete s ním sice jezdit bez velkého snažení pod osm litrů na sto, ale motor je hrubý, hlučný, nekultivovaný a vyznačuje se typickou vlnou krouťáku, která přijde kolem 2000 otáček a kolem 3600 zase odchází. Není to sice tak hrozné, jako u dvoulitru laděného na 170 koní, ale stejně… Spoustě lidí se to ovšem líbí a pochvalují si, jak to „táhne jakokráva“, podle mě to znesnadňuje plynulou jízdu – zvlášť když je tohle motor s filtrem pevných částic, jehož přidání provází znatelné prodloužení odezvy na plynový pedál. Jistě, benzínový dvoulitr si řekne o nějaké dva tři litry navíc, ale upřímně, já bych si tu stovku na sto kilometrů rád připlatil. Benzín je tichý a táhne pěkně přes celé pole otáček. Ale chápu, že pro dost zákazníků to bude opravdu nesnadné rozhodování.

Uvnitř je to jako v jakékoli jiné Octavii – dost místa, skvělý kufr, docela pohodlné sezení a přijatelná dílenská kvalita. Normálně bych možná volil trochu vřelejší tón, ale v interiéru testovaného Scoutu se chvílemi ozývalo vrzání a drnčení (ne, adrenalin-madlo, ani pumpe-düse to nebyly!). Možná to byla závada těžce zkoušeného novinářského auta, těžko říct, nepůsobilo to ovšem nejlíp. Co se týče výbavy, není si téměř na co stěžovat. Scout je už v základu vybavený velmi slušně. Navigace by si zasloužila modernější grafiku, ve srovnání s takovým Lexusem vypadá jako ZX Spectrum vedle posledního iMacu. V ceně máte pěkná sedmnáctipalcová litá kola, částečně kožený interiér, dálkové centrální zamykání, dvouzónovou automatickou klimatizaci a další věci. Příplatek si zaslouží Xenony a hlavové airbagy, můžete ale mít třeba elektricky posuvné a vyhřívané sedačky a pár dalších drobností.

Ring plný těžkých vah

Když si podobně naspecifikujete Octavii 4×4, zjistíte, že Scout je jen o 15 tisíc dražší. Než ale začnete jásat, je třeba si uvědomit, že mladoboleslavská čtyřkolka nepatří k nejlevnějším autům. Scout s dieselovým motorem a základní výbavou vás přijde na 815 900 Kč a to ho staví do velmi nepříjemné pozice, protože v téhle cenové kategorii číhá spousta velmi schopných soupeřů. Například Subaru Outback (které sice zatím nemá diesel, ale zato je to permanentní čtyřkolka a navíc skutečně famózní) a pokud berete Scouta za jakési napůl-SUV, tak i Nissan X-Trail, nebo Honda CR-V. Nissan je přitom opravdu velký a v terénu celkem schopný, zatímco Honda patří mezi SUV z hlediska jízdních vlastností na asfaltu k naprosté špičce současné produkce. Mě osobně by tyhle argumenty pravděpodobně přesvědčily, ale není pochyb, že se najde dost zákazníků, kteří prostě o ničem jiném, než Octavii, ani přemýšlet nebudou. A pokud máte na seznamu vlastností vašeho budoucího vozu napsáno „pohon všech kol, dobrá výbava, Octavia“, určitě bych si připlatil těch pár tisíc za verzi Scout. Vypadá opravdu daleko líp. Vlastně nejlíp z celé modelové řady.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Octavia Scout 2.0 TDI PD DPF
0-100 km/h (s)10,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)1968
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm při 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)197
Spotřeba paliva (l/100 km)8,0/5,4/6,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1530
Zavazadlový prostor (l)580/1620
Ceny
Základní cena modeluod 815 900 Kč
15.10.2007 8:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist