Renault Laguna 2.0 dCi

Podle představitelů značky si tohle auto brousí zuby na německou konkurenci. Už to říkali několkrát, že?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

V poslední době to vypadá, že se francouzské automobilky pevně rozhodly vydobýt si zpět pozici výrobců designově špičkových automobilů. Zašlá sláva dob minulých zašedla pod nánosem anonymních krabic z osmdesátých a devadesátých let (čest výjimkám!) a k tomu se ještě přidala proslulá nespolehlivost. Například s elektrikou bojují francouzská auta snad od začátku a ani dílenské zpracování není ve srovnání s precizní německou konkurencí žádný zázrak.

Ale viděli jste fotky připravované další generace Citroënu C5? Tomu říkám nádhera, na tohle auto se skutečně těším. Když už jsem u Citroënů, nemohu se nezmínit o C4 Picasso, které považuju za nejdrásnější MPV současnosti, zejména v pětimístné verzi.

Laguna už se mi líbila v minulé generaci, její stylový a do značné míry odvážný kabát měl na svědomí Patrick LeQuément. Jenže s tou spolehlivostí to zkrátka nebylo slavné, například ani v jedné testovací Laguně (a že mi jich pár rukama prošlo) nefungoval systém měření tlaku v pneumatikách. Ustavičně mi hlásil, že mám defekt, přestože pneumatiky byly v naprostém pořádku.

Renault Laguna fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Laguna fotogalerie

Renault teď ovšem tvrdí, že je všechno jinak. Co se týče designu, je třeba jim dát bohužel za pravdu. Ten tam je odvážně střižený kabát, nová Laguna je sice do jisté míry elegantní, ale celkový dojem se dá shrnout slovy „při zdi“. Hlavně nevyčnívat, nelišit se, nepůsobit neobvykle. Renault se netají tím, že by Lagunu chtěl protlačit do podnikových flotil a tam se zkrátka odlišnost nenosí. Zástupci značky ale tvrdí, že designová skromnost je vyvážena novou kvalitou a výbavou. Inu, to mě zajímalo, takže jsem sednul za volant.

Technika

Přestože Renault tvrdí, že Laguna má „úplně nový“ podvozek, je třeba to chápat optikou marketingové mluvy. Jde spíš o evoluční stupeň minulého podvozku, žádné převratné novinky se nekonají. To znamená, že vzadu najdete torzní nápravu, nikoli modernější (a složitější a dražší) víceprvkovou nápravu. Vpředu je také klasická náprava typu MacPherson – ovšem na té není co zkazit. Odpružení nicméně doznalo značných změn – vpředu jsou pružiny tužší o 20%, vzadu dokonce o polovinu! O karoserii výrobce tvrdí, že je „o hodně tužší“, než u minulého modelu.

Novinky ale najdete pod přední kapotou. Motory dCi prošly zásadním vývojem a vás z toho bude zajímat jediné: jsou nesrovnatelně kultivovanější, než se dieselům od Renaultu kdy mohlo zdát. Mimo jiné za tím stojí i nový systém uchycení motoru, který si automobilka dokonce nechala patentovat. Každopádně je fakt, že na dálnici o motoru absolutně nevíte.

Na silnici

Hned po rozjezdu je znát, že si Renault jen tak zbůhdarma nevymýšlí. Uvnitř je opravdu ticho, auto působí velmi solidním a pevným dojmem. Aspoň se mi to zdálo v první chvíli, kdy jsem ještě srovnával s minulou generací toho samého auta. Jenže pak jsem si uvědomil, proti jaké konkurenci nová Laguna stojí: Passat, Vectra, a hlavně nové Mondeo. Nedá se nic dělat, tahle auta mají technicky vytříbenější podvozek a jakmile s Lagunou vjedete na méně kvalitní silnici, je to znát. Ve městě vůz poskakuje a klepe se o něco víc, než jakýkoli z rivalů a i na dálnici je hluk od podvozku zřetelný.

Na druhou stranu, řízení je chvályhodně přesné (i když bez jakékoli zpětné vazby), auto má spoustu přilnavosti a ani náklony nejsou nijak přehnané. Ani tak se ovšem nedá mluvit o nějaké sportovnosti, na to je Laguna přece jen příliš rozměrná. Nicméně ve srovnání s minulou generací je to velký pokrok a umím si bez potíží představit, že tohle nastavení bude spoustě zákazníků docela vyhovovat. Zejména těm, kteří se pohybují po kvalitních silnicích.

Testovaný dvoulitrový turbodiesel stojí na špičce modelové řady. Výkon 150 koní autu dostačuje, ale žádné dynamické zázraky nečekejte. Renault se zjevně zaměřil spíše na kultivovanost a to je dobře. Pokud chcete udržet plynulou jízdu, budete muset dávat pozor na otáčky. Pokud je nenecháte klesnout pod zhruba 1700 ot./min., motor bude sametově hladký a dostatečně pružný, ale pokud zaspíte a ručička otáčkoměru spadne pod 1500, je zle. Motor bez roztočeného turba s velkým autem ani nehne, reakce na plynový pedál je téměř neznatelná. Jediným řešením je podřadit.Prostor a vývaba

Největším překvapením nové Laguny je zcela bezesporu interiér. Pokud jste zvyklí na francouzské vozy z přelomu tisíciletí, budete z něj v šoku. Naprosto bych se nebál ho srovnávat i s těmi téměř nejlepšími německými hráči: precizní zpracování, velmi příjemné materiály (zejména texturou mnohdy Němce hravě předčí), svěží design. Z ergonomického hlediska mám jen dvě výtky: chtělo by to víc odkládacích prostorů a trochu zvětšit tlačítka na klimatizaci a rádiu. Jsou opravdu malá a než se v zimě zahřejete natolik, abyste si sundali rukavice, bude nalezení správné stanice spíš šťoucháním naslepo.

A proboha, koho napadlo umístit aktivační tlačítko tempomatu/omezovače na středový tunel vedle ovladače elektronické parkovací brzdy? Proč nemůže být na volantu, jako zbytek ovladačů tempomatu, to mi prostě není jasné.

Pohodlné sedačky, čalouněné kombinací semiše a kůže vypadají přímo luxusně, ale rozsah jejich nastavení by mohl být větší, při hledání dobré polohy za volantem jsem musel dělat kompromisy. Vzadu je místa dost, dva cestující budou mít pohodlí a i tři se vejdou. Zavazadelník ovšem netrhá žádné rekordy, ve třídě je přinejlepším průměrný.

Výbava je také skvělá (v testu jsme ovšem měli druhý nejvybavenější model Dynamique) a ve spoustě oblastí má nad soupeři navrch. Například audio se nestydím označit za skvělé, bezklíčové ovládání s kartou máte už v základním modelu a klimatizace má příjemnou funkci, díky které si zvolíte jestli má na nově zvolenou teplotu přejít postupně, nebo co nejrychleji. Při komplexním pohledu působí Laguna jako velmi slušná nabídka.

Verdikt

Renault svému novému modelu hodně věří. Dostanete záruku na tři roky, nebo ujetí 160 tisíc kilometrů, což říká mnohé. Přesto to Laguna nebude mít lehké. Nechci znít jako placený poskok modrého oválu, ale dnes už v téhle kategorii nestačí být velmi dobrý – musíte se přiblížit dokonalosti, jak se to povedlo Mondeu. Laguna není špatná, ale její jednodušší zadní náprava je hendikep, který jí nedovolí dotahovat špici. Věrní zákazníci Renaultu budou nadšeni, pokud ale rádi vybíráte i mezi ostatními značkami, nebude to Laguna mít tak jednoduché…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1995
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8/5,1/6,0 l/100 km
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4801
Šířka (mm)1811
Výška (mm)1445
Rozvor náprav (mm)2756
Provozní hmotnost (kg)1537
Celková hmotnost (kg)2012
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)450/1377
Ceny
Základní cena modelu789 900
Cena testovaného vozu829 900
11.2.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist