Renault Clio Sport

Tohle jméno bylo vždy synonymem rychlosti, přesnosti a zábavy za volantem. Je evolucí posunuté Clio Sport stále takové?

Na úvod

Rovnou říkám, že v určitém smyslu rozhodně. Oproti svému předchůdci dostalo kromě faceliftované karoserie i trochu posílený motor a na silnici je více rozkročené, tedy konkrétně rozchod předních i zadních kol je zhruba o 5 cm širší. Motor dostal o 3 koně navíc, tedy nyní tu nabízí rovných 200 koní, vytáčí se k hranici 7500 otáček a přes šestistupňovou převodovku pohání přední kola. Čekají tu na vás ještě skvělé sedačky s velmi dobrým bočním vedením, volant s tlustým věncem a žlutě vyšitým vyznačením středové polohy a žlutě podbarvený otáčkoměr a to všechno dostanete zabalené ve velmi kompaktní karoserii s rozumnou hmotností. Karoserie po faceliftu ale z některých úhlů zrovna dvakrát nejpůvabněji nevypadá. Pokud se na Clio díváte zezadu, je všechno naprosto v pořádku, vidíte tu ty široké blatníky, dvě koncovky výfuku a difuzor. Při pohledu zepředu už ale Clio nepůsobí tak ostře, jak by snad mohlo. A nepomáhají tomu ani slepé výdechy v blatnících za předními koly, velké brzdiče Brembo pod pěknými ráfky nebo roztažené prahy. Nicméně to mu neubírá na schopnostech a syrovosti, se kterou se snaží vtáhnout do děje každého, kdo usedne za jeho volant.Technika

Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Clio fotogalerie

Clio Sport jde na zprostředkování zábavy tou nejčistší formou, jakou si můžete představit. Tedy pokud se alespoň máme bavit o autech, která dostali to oprávnění se prohánět po skutečných silnicích. Díky nízké váze, lepivým sedmnáctipalcovým pneumatikám s šíří 215 mm a velmi dobrým řízením, které není ani přeposilované, ani nijak bestiálně pevné, vás jednoduše vtáhne do hry, jako málokteré auto. Ale musíte si to vše zasloužit. Abyste v tomhle Cliu byli opravdu rychlí, musíte se snažit. Nic tu není zadarmo. Atmosferický dvoulitr miluje otáčky. A to nemalé. Takže jestli chcete zažít to nejlepší, musíte mu stát hodně na krku. Znamená to držet ho nad hranicí čtyř tisíc otáček a ještě lépe nad pěti a půl. Pak tu máte dalších dva tisíce otáček, ve kterých je Clio Sport opravdu rychlé. A v kombinaci s krátce odstupňovanou převodovkou se vám nestane, že byste po přeřazení na vyšší rychlost spadli do pásma, kdy motor nezatáhne s maximální vervou. Musíte ho vždy jen dotáčet blízko omezovače. A abyste neztráceli přehled o tom, co se při tom celém hlučném divadle, do kterého jste se pustili, děje, pípnutím vám elektronika vždy oznámí, že jste zhruba dvěstě otáček od momentu, kdy máte nejpozději řadit. A věřte, že jestli se vydáte na správně zakroucené silnice, bude tenhle nenápadný pomocník vaším vítaným společníkem. Na stovku Clio Sport zrychlí za 6,9s a jeho maximálka je usazena na 235 km/h. Ale to samozřejmě nejsou právě ty disciplíny, ve kterých by vás chtělo Clio Sport oslnit.Na silnici

Tím nejlepším co umí, je především obratnost, chování podvozku a řízení. Clio Sport jednoduše ukazuje, jak má auto fungovat v zatáčkách a slušný výkon tu slouží jen k rozumně rychlému přemístění od výjezdu z jedné zatáčky k začátku druhé. Budete mít plné ruce práce udržet auto s krátkým rozvorem ve správném směru a s vypnutou stabilizací bude útočit na všechny vaše smysly plnou silou. Nesmíte ztratit pozornost, protože Clio umí i kousnout. Umí být na brzdách před zatáčkou přetáčivé a díky malému rozvoru se všechno děje velmi rychle. Musíte být koncentrovaní. Pak vám nabídne čistokrevnou zábavu, kterou touží zažít každý, kdo si rád zvyšuje tepovou frekvenci za volantem. Motor zní tím surovým zvukem čtyřválce, který tady není kdovíjak odhlučněn, převodovka s trochu delší řadičkou a stejně tak delším chodem řazení vyžaduje určitou dávku šikovnosti, k ovládání spojky potřebujete trochu toho cviku k preciznímu zacházení a podobně je na tom i pedál plynu, který vlastně stejně, jako u dalších Renaultů, skoro necítíte. Navíc, v horní části chodu prakticky nereaguje na vaše pokyny chodidlem, takže se s ním meziplyny dělají jen těžko. A navíc je zbytečně utopen pod brzdou. Škoda. Tímhle vším Clio ztrácí body. Na správných silnicích bez provozu, které jsou tak klikaté, že si nezaslouží nic jiného, než zapsání do katalogu nejlepších silnic na trávení volných chvil s ostrými hatchbacky, je ale Clio i s těmi chybami ve svém živlu. To ale neznamená, že tu budete zákonitě nejrychlejší ze všech. Subjektivně ale na vás Clio bude působit tím nejprudším způsobem, jaký ostré hatchbacky nabízejí. Je hlučné, je přímé, tak moc vám netoleruje, vyžaduje ostré zacházení. A výsledkem je adrenalin a radost z dobře technicky projetých zatáček.Prostor a výbava

Tužší podvozek si samozřejmě s některými nerovnostmi neví rady, nicméně na správných silnicích ho budete v kombinaci s jeho řízením milovat. Jenže si sundejme růžové brýle. Jak Clio Sport funguje v momentě, kdy sjedete z těch pro něj optimálních silnic? Zůstane tu pro vás to zásadní. Clio je stále hlučnější, krátká převodovka drží motor ve vyšších otáčkách, pevnější podvozek sice umí filtrovat většinu nerovností nicméně abyste z toho všeho měli stále skvělý pocit, zřejmě by na interiéru nesměly po najetých 10.000 km být znát známky používání projevující se vrzáním. Jednoduše se tohle Clio na nerovnostech ozývá. Na dálnici při tachometrových sto třiceti motor točí něco přes 3800 otáček na šestku a řekne si o devět litrů benzínu na sto kilometrů. Což jasně naznačuje, kdeže se Clio Sport má pohybovat. Logicky mimo město a mimo dálnice. Protože tady začne ukazovat svou průměrnou stránku svých schopností. Motor nemá rád nízké otáčky, ale díky krátké převodovce se do nich prakticky nedostanete. Malé rozměry a krátký rozvor vás vyklepou ať už na nerovnostech městských silnic nebo na dálnici. Jestli ale máte rádi adrenalin za každou cenu, naopak to můžete vnímat jako pozitivum. Clio je prostě o emocích, i když jeho zvukový doprovod by přeci jen mohl být vytříbenější nebo zajímavější. Tedy alespoň uvnitř.Verdikt

Zásadním prohřeškem předchozí generace Clia Sport byla jeho cena. Ta v základu překračovala sedmiset tisícovou hranici. Renault si přeci jen sáhl do svědomí a nové Clio Sport vás nově přijde na 548 tisíc v základní výbavě. Jenže tu jsme v Čechách. Takže pro koho takovéhle auto je? Ve společnosti, ve které zrovna tradice rychlých hatchbacků nijak zakořeněná není? No, nechci předjímat, ale i s touhle cenou bude Clio Sport jen velmi nečastým úkazem našich silnic. navíc tu má Clio Sport ještě jednoho souputníka. Ne, není jím předchozí generace Fiesta ST. Tím zabijákem je někdo z vlastní řady. A teď možná někdo řekne, že tahle úvaha je scestná. Nicméně vzpomínáte si na nedávný test Méganu Coupé s přeplňovaným dvoulitrem pod kapotou? Ten stojí v základní výbavě o 70 tisíc méně. Je prostornější, je jen o trochu pomalejší, nabízí totiž o 20 koní méně, ale o 85 Nm točivého momentu více, je dost možná pro někoho svým vzhledem zajímavější a vedle Clia Sport i v jeho teritoriu ne nepodobně schopný. A ať jsme féroví, řekneme, že kilometr s pevným startem zvládne zhruba o 1,5 vteřiny pomaleji. A je jasné, že v pomalých zatáčkách nebude tak čiperný. Jenže v ostatních disciplínách bude výrazně univerzálnější. A jestli si teď říkáte, že je to přeci auto z úplně jiné ligy, zkuste se s ním svézt. Přeci jen naše poměry a silnice malým ostrým hatchbackům s cenovkou přesahující půl milionu, zrovna dvakrát do karet nenahrávají.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)6,9 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr11,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,7 x 93,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 kW/ 200 koní při 7100 ot./min.
Točivý moment (Nm)215 Nm při 5400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)166,1 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)225 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)11,3 / 6,4 / 8,2
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4017
Šířka (mm)1768
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2585
Provozní hmotnost (kg)1204
Celková hmotnost (kg)1690
Zavazadlový prostor (l)288 - 1028
Ceny
Základní cena modelu549 900 Kč
7.12.2009 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist