autoweb.cz > Renault > Renault Koleos > Renaul Koleos 2.0 dCi
Renaul Koleos 2.0 dCi
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
Když se nad tím zamyslíte, jsme v poslední době svědky zajímavé kolizní situace. Obliba vozů SUV v devadesátých letech prudce vylétla vzhůru, pak se objevila ještě malá SUV. Tahle auta jsou prostě „in“.
V poslední době se ale vzedmula zelená vlna, která staví veškerá větši auta s pohonem všech kol do pozice zlého znečišťovatele a veřejného nepřítele. Výsledek? SUV jsou stále v oblibě, což jen dokazuje, že většina lidí ráda bude dělat „zelené“ věci, ale jen do chvíle, dokud jim to nekoliduje s jejich vlastními zájmy.
Nějaké to SUV tedy ve své modelové řadě potřebuje každá automobilka. Ale co když jste nikdy nic takového nevyráběli? Vývoj úplně nového typu auta stojí spoustu peněz a hlavně trvá roky a to si automobilky nemůžou dost dobře dovolit. Citroën a Peugeot to vyřešili dohodou s Mistubishi – výměnou za jejich podařený motor dostali Mitsubishi Outlander a připlácli na něj jenom své korpotátní přídě.
Renault na to šel také přes globální spolupráci. Domluvil se s Nissanem, který dodal technický základ a se Samsunem, který teď Koleos vyrábí.Technika
Jak už bylo řečeno, technický základ Koleosu pochází od spřátelené automobilky Nissan, konkrétně z oblíbeného modelu X-Trail. To není vůbec žádná ostuda, protože X-Trail patří mezi velmi povedená SUV. Místo drsného off-road základu, tedy tuhého žebřinového rámu, staví Koleos na samonosné karoserii s nezávislým zavěšením všech kol. Vpředu najdete klasickou nápravu typu MacPherson, vzadu víceprvkovou nápravu, zajišťující co nejlepší vlastnosti při rychlé jízdě po asfaltu.
Koleos je vybaven automaticky připojitelným pohonem všech kol se středovou viskózní spojkou, ale pokud si nehodláte lhát do kapsy a jezdit budete převážně po suchém asfaltu, můžete ušetřit (peníze i životní prostředí) a koupit si verzi s pohonem pouze předních kol.
Jenže pokud chcete naftový dvoulitr o výkonu 175 koní, který jsme měli v testu, máte „smůlu“, protože ten je v nabídce pouze s pohonem všech kol, manuální šestistupňovou převodovkou a až od stupně výbavy Dynamique.Prostor a výbava
Když na to opravdu šlápnete, motor uslyšíte. Při normání jízdě ovšem zůstává v pozadí, akustická izolace je na velmi slušné úrovni a to jak v případě motoru, tak i v případě podvozku. Jízdní kultivovaností bude Koleos útočit na přední pozice své třídy.
Bohužel to bude asi poslední, čím bude nad své soupeře alespoň mírně vyčnívat. Nechci tím říct, že by to snad bylo úplně špatné auto, ale pokud jde o jízdní vlastnosti na silnici, nebo schopnosti v terénu, vždycky se najde pár srovnatelných a jeden nebo dva výrazně lepší soupeři.
Stačí si vzpomenout, jak relativně přirozeně se na asfaltu chová nový Ford Kuga, nebo Subaru Forester a tenhle Renault vám nutně přijde poněkud těžkopádný. Při jakémkoli jiném, než rozvážném nájezdu do zatáčky se auto výrazně nakloní a přeposilované řízení i brzdy vás pocitově od auta odtrhnou ještě víc.
To by ještě nebyl takový problém, protože s vozy kategorie SUV se většinou žádné velké závodění nekoná, jenže ideální není ani jízdní komfort. Na první pocit je podvozek měkký, houpavý a pohodlný, ale zkuste vjet na výrazněji rozbitou silnici a zjistíte, že se snadno nechá vyvést z míry. Do auta se začnou přenášet nepříjemné otřesy a také rámus od rachotícího podvozku.
Motor táhne dostatečně, ale také není z nejúspornějšich, v reálném provozu si řekne o zhruba devět litrů nafty, pokud nebudete příliš často ve městě.Prostor a výbava
Když člověk uvidí velké auto, například SUV, tak nějak automaticky předpokládá, že bude pořádně velké i uvnitř. Jenže to je omyl, většina SUV téhle velikosti je založená na hatchbacích – Ford Kuga na Focusu, VW Tiguan na Golfu a podobně. Koleos rozhodně nemá nedostatek místa nad hlavou, přestože sedíte skutečně docela vysoko. Horší je to ale s místem pro nohy zadních cestujících: stačí, aby se za volant posadil někdo s delšíma nohama a zbyde za ním místo maximálně pro školou povinné dítě.
Trochu mě zklamalo, že Renault nenamontoval zadní lavici na podélné kolejnice, protože tím by tenhle problém snadno vyřešil. Posouvat by bylo kam, zavazadlový prostor je chvályhodně prostorný, ve své třídě určitě výrazně nadprůměrný.
Design interiéru působí poněkud chudě, zejména vinou velkých ploch tmavého plastu. Ergonomie má sem tam také rezervy – ovládání hlavních funkci tempomatu najdete na volantu, jako u spousty jiných aut, ale nejdřív ho musíte zapnout a to sice kolébkovým vypínačem dole na středové konzole, u řadící páky. Proč?
Stupeň výbavy dost ovlivňuje vzhled interiéru, ale i další věci – například v základní výbavě Expression nemáte ani stabilizační systém ESP. My ale testovali nejvyšší výbavu Dynamique Luxe, která už obsahuje i satelitní navigaci, bixenonové světlomety, nebo dvouzónovou klimatizaci.Verdikt
Zatímco nejlevnější benzínový model s pohonem předních kol stojí nějakých 570 tisíc, plně vybavený silný diesel vás přijde na celých 809 900 Kč. Někteří soupeři by byli při stejné výbavě ještě dražší (někdy i výrazně), ale na druhou stranu je fakt, že Koleos svými vlastnostmi spadá spíše do lepšího průměru. Nevyčnívá technikou, neměl by vyčnívat ani cenou. Ovšem podle analytiků by si Koleos měl slušně držet hodnotu.
Zásadní otázka se týká designu – někomu se líbí hodně, někomu vůbec. A právě to bude při koupi pravděpodobně rozhodovat. Pokud se do něj někdo vysloveně zakouká, nebude mu ani vadit, že má poněkud větší chuť na palivo, nebo že si za volantem neužije vůbec žádnou zábavu.
Honza Koubek