autoweb.cz > Porsche > Porsche Panamera > Porsche Panamera Turbo
Porsche Panamera Turbo
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Porsche Panamera. Jedni ji nesnášejí, druzí milují. Jakoby se historie opakovala. To když Porsche, před dnes až neuvěřitelně znějícími osmi lety, přivedlo na svět model Cayenne. Jenže se podívejte, co to udělalo s jejich zisky. Za celou dobu jich prodali přes čtvrt milionů. A jen za první tři měsíce existence Panamery, jich Porsche vyrobilo a prodalo 10.000 kusů. Je bez debat druhým kontroverzním modelem značky. A může se nám to líbit nebo ne, ale velký čtyřmístný model pro každodenní použití byl logickým krokem k rozvoji. A nemá moc smysl rozebírat, jestli je Panamera pěkné auto, je to čistě subjektivní záležitost. Za nás jen dodáme, že z některých úhlů to mohutnému Porschi sluší, z některých ne. To ale nemůže ubrat tomuhle obrovi z aury exkluzivnosti, kterou kolem sebe rozhazuje, kdekoliv se objeví. Panamera totiž bez diskuzí nabízí kvalitu a jedinečnost Porsche. Především v případě, že si zákazník objedná vrcholné provedení Turbo.
Technika
Její karoserie byla navržena s obrovským úsilím směřujícím ke snížení její váhy. A to se povedlo. Základní verze Panamery ukáže na váze 1770 Kg. Když přidáte dvě turba, dvouspojkovou převodovku a pohonu všech kol, máte dalších 200 kg navíc. Což už jako zázrak technologie zrovna dvakrát nevypadá. Jenže BMW 750i s pohonem všech kol váží o 150 kg více. A má skoro o 100 koní méně. Panameře k pěti metrům chybí jen tři centimetry. Je i o trochu nižší a užší, než třeba mercedesův super-sedan třída S. A to kvůli jedinému. Aby na silnici působila sportovněji. Tohle není auto, kde bude jeho majitel sedět na zadní sedačce. Majitel bude za volantem. A to místo bude milovat. Interiér je postaven s tou nejvyšší precizností, která k Porsche patří. Materiály jsou na nejvyšší úrovni, jejich zpracování stejně tak a uvnitř vlastně nenajdete žádné slabé místo. Najdou tu dost místa všichni čtyři cestující. Není ho tu ale zbytečně moc. Chce se říct tak akorát na prémiový segment. Čtyři cestující ale někdy mají i slušnou hromadu zavazadel. A i když Panamera neumí v téhle disciplíně to, co třeba přerostlý Superb, těch 432 litrů objemu kufru je prostě dostatečných. Lyže přeci můžete dát na střechu. A když už budete na horách, jistě vám přijde vhod její pohon všech kol. V porovnání s konkurencí bojující jen se zadním náhonem dává Panameře značnou výhodu. Ale i na suchých silnicích je v kombinaci s tak obřím výkonem pohon všech kol znamenitou kombinací.Na silnici
Řidiči Porsche budou jezdit jistě dravěji, než řidiči 750tek. A vzhledem k tomu, že tu máte osmiválec s objemem 4,8 litru se dvěma turby, zní pohon všech kol jako dobrý nápad. Osmiválec totiž nabízí výkon 500 koní v 6000 otáčkách a 700 Nm točivého momentu od 2250 otáček do 4500. Jenže v příplatcích najdete také položku Sport Chrono Package turbo. A když při objednávání vašeho velkého Porsche zaškrtnete právě tuhle položku, na palubní desce vám přibudou stopky a tlačítko Sport Plus. Tím hlavním bonusem, který z toho ale budete těžit, je další navýšení výkonu. Stiskněte tlačítko Sport Plus a rázem tu máte navrch dalších 10 procent točivého momentu! No nejsou ti stuttgartští šílení? No jsou. Takže u skoro dvoutunové limuzíny dostanete i Launch Control. Standardní Panamera Turbo zdolá stovku za 4,2 s. Slabota, že? Launch Control prostě k životu potřebujete. S ním zdoláte stokilometrovou rychlost za konečně dostatečně božské 4s. V momentě, kdy pustíte brzdu a všech těch 500 koní začne putovat na silnici, je to zážitek i přesto, že Panamera za vás i řadí. Musíte překonat několika setinové poskakování dvou tun napěchované supertechnologie. Mozkem vám proletí, že ty obrovské pneumatiky asi doopravdy nemají dýchánek u bazénu, když jim naložíte tímhle způsobem. Pak se chytnou. Začnete řešit mírné zavlátí zádi, značná část výkonu letí přece na zadní kola. Musím říct, že v momentě, kdy s Panamerou začnete objevovat její hranice, začne si budovat váš respekt. A teď se nebavím jen o praštěných rozjezdech s Launch Controlem. Které jsou natolik praštěné, že si je budete jistě servírovat alespoň jednou týdně. Panamera je hrůzostrašně rychlá i v zatáčkách. Jde na to samozřejmě chytře. Při stlačení onoho kouzelného tlačítka Sport Plus, se přikrčí o 2 cm k zemi. Jestli jsme to neřekli, tak podvozek Turba je vzduchový. A v ten moment tu máte v zatáčkách k dispozici skutečně velkou dávku přilnavosti. Přeci jen byste ale neměli zapomínat na tu hmotu, kterou katapultujete celou dobu vpřed. Ono ji také někdy jistě budete chtít zastavit. Takže jestli máte tučné konto, pořiďte si příplatkové karbon-keramické brzdy. Všichni budou vědět, že je máte, brzdiče jsou totiž žluté, oproti červeným. Ale hlavně mají vpředu průměr 410 mm. A fungují samozřejmě naprosto fantasticky, působí neutahatelně a díky o zhruba polovinu snížené váze v porovnání s ocelovými kotouči stejných rozměrů, tu máte i ultimativní schopnosti při brzdění.
Prostor a výbava
Jenže ty skoro dvě tuny váhy v kombinaci se zimními pneumatikami a navlhlými silnicemi, objevíte i tak celkem brzy. Tohle auto ale přeci není určeno k blbnutí na okruzích, ale na dlouhé, neúnavné a velmi rychle odsypávající cesty. A v ten moment vám její váha bude ukradená. Možná víc vás bude zajímat, že se sedmirychlostní převodovkou umí Panamera letět 303 km/h. Což dokáže na šestku. Sedmička tu je jen na komfortní, tiché a úsporné cestování. Tichá je opravdu neuvěřitelně. A ve standardním nastavení podvozku i pohodlná. A dokonce na našich rozbitých silnicích funguje lépe než třeba v sedmičce. Panamera Turbo je neuvěřitelně všehoschopné auto. Není to přemotorovaný supersedan, které umí třeba Mercedes v modelech AMG. Díky pohonu všech kol je absolutně sebejistá za všech okolností. Ale samozřejmě nečekejte chování supersportu, i když dopředu tak zrychlovat umí. Ne, není to jen větší 911 Turbo. Je to klasický těžký čtyřmístný sedan. S naprosto jedinečnými schopnostmi.
Verdikt
Řízení je tady navíc překvapivě velmi lehké. Dá se říct, že přeposilované. Což vám 911 neudělá. Do zatáček s přitvrzeným podvozkem budete v Panameře najíždět podle vašeho odhadu. Ne podle toho, co ucítíte ve volantu. Což je možná jediná chyba na tomhle autě, pokud nějakou chcete hledat. Vlastně možná některé novopečené majitele překvapí ještě dvouspojková převodovka. Řadí fantasticky rychle a plynule. Ve sportovních režimech dokonce uměle škube při přeřazení, aby do vás pumpovala větší dávky adrenalinu. A je bez debat, že oproti automatu je nejen jednodušší, levnější a lehčí. Ale co je nejdůležitější, více spojuje řidiče s autem. Tohle všechno ovšem platí až po rozjezdu. V nízkých rychlostech, tedy ve městě, totiž možná překvapí svou vrozenou nevytříbeností. Což jistě neoceníte v městských zácpách. Panamera Turbo může být vaše za 3 641 000 Kč. S našimi příplatky byste za ni museli přihodit dalších 700.000. Pokud jste ale spíše zaměřeni na puristické řízení, možná vás zaujme atmosférická verze bez šíleného točivého momentu ve středních otáčkách. Která nabízí sice o 100 koní méně, ale ušetříte tak zhruba 1.000.000 Kč.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,2 s |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňovaní dvojicí turbodmychadel |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 4806 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 96 x 83 mm |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková PDK |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 368 kW / 500 k při 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 700 Nm od 2250 do 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 253,8 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 303 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 18,0 / 8,9 / 12,2 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 100 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4970 |
Šířka (mm) | 1931 |
Výška (mm) | 1418 |
Rozvor náprav (mm) | 2920 |
Provozní hmotnost (kg) | 1970 |
Zavazadlový prostor (l) | 445 - 1250 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 3 641 000 Kč |