autoweb.cz > Testy automobilů > Nové BMW 330i
Nové BMW 330i
Jestli si také říkáte, že dosavadní 3. řada E46 je tak dobrá, že na ní v podstatě není třeba nic měnit, BMW by bylo první, kdo by vám na to horlivě kývnul. Přesto se na trh v těchto dnech dostává nová generace E90, která trojkovou řadu posouvá ve všech kritériích opět o kousek výš. Podle BMW za to může jak plánovaná generační obměna, tak i nástup domácí konkurence v podobě nového Mercedesu C a Audi A4.
Nová generace nenese tak radikální tvary, jako například řady 1 a 7, i když na bočním profilu zadní kapoty je vidět, že si designové oddělení neodpustilo sjednotit její tvar se stylem šesté a sedmé řady, třeba že ne tak výrazně.
BMW řada 3 velká fotogalerie
V ostatních detailech z novodobého designu BMW se E90 přibližuje dalším modelům snad jen vysokým a ostrým bočním prolisem v horní části dveří. Čelní maska i zadní partie mají zcela nové pojetí, ale jak o tom otevřeně píší například americká média, v ostatních ohledech platí, že „trojka byla ušetřena“ (od banglovštiny), což správně přisuzují tomu, že BMW si nechtělo zbytečně zahrávat s receptem, který doposud tak výborně fungoval. Dvě třetiny všech prodaných BMW tvoří modely 3. řady.
Úvodní svezení s novou generací však odhalilo překvapivě odlišný charakter, než jaký předváděly předchozí dva modely, které z 3. řady udělaly nejúspěšnější a také nejrespektovanější auto v této kategorii.
Nová generace je větší, tišší, komfortnější a luxusnější, a to nejen v technických tabulkách. Při první jízdě je vám hned jasné, že tohle je jiná povaha. Provedené změny směrem k vyšším třídám se v porovnání s předchozí generací projevují tak silně, až se neubráníte dojmu, že BMW uvedlo na trh další 5. řadu, jen o něco menší a také levnější, což ostatně mezi řádky přiznávají i lidé od BMW. Neopomínají však dodat, že nová trojka je přesně taková, jakou jí chtějí zákazníci mít.
Díky širokému použití hliníku v konstrukci karosérie a podvozku, a také vzhledem k lehčímu hořčíkovému bloku motoru, jsou i přes větší rozměry pohotovostní hmotnosti u jednotlivých modelů stejné či nepatrně vyšší, než u předchozí řady E46. S použitím nových a výkonnějších motorů to pro jízdní výkony znamená příjemné zlepšení, i když pro celou novou řadu je příznačné, že za jízdy to subjektivním dojmem příliš nepocítíte.
Hledat na nové trojce chyby je velmi obtížné a ve všech klasicky měřitelných kritériích je stejně dobrá či lepší než E46. Zároveň však jde o charakterově odlišné auto a jestli je na ní něco, co dokonale symbolizuje přerod v dospělejší a luxusnější, ale na druhou stranu i méně strhující zážitek, je to řízení, které je (stejně jako u řady ostatních nových aut) nepřirozeně tuhé.
Třeba si budete klepat z takových řečí na čelo, ale ten rozdíl tu je a je tak velký, že ho okamžitě pozná každý, kdo s novou trojkou projede první zatáčku.
Řada věcí vám stále připomíná, že se vezete ve vyspělejším autě, ale zároveň jste více vrstvami komfortu odděleni od toho, co dělalo z předchozí řady tak zábavný nástroj, když se před vámi objevila klikatá silnice. Adhezi se nedá nic vytknout, ale vysoké přetížení v zatáčkách samo o sobě pocit živosti nepřináší.
Příplatkový systém s variabilním převodem u nejsilnějšího 330i, ve kterém jsme strávili několik desítek úvodních kilometrů, se v tomto bodě chová stejně, i když ve vyšších rychlostech získáte pro oba systémy přeci jen lepší pochopení, než při manévrování ve městě.
Je ještě více provázaný se stabilizačním systémem a podle slov BMW bude i s ohledem na novou pětiprvkovou zadní nápravu s pasivním natáčením kol v zatáčkách ještě náročnější, a na suchém povrchu ne-li zcela nemožné, uvést auto do smyku.
Po technické i bezpečnostní stránce to jistě dává smysl, ale pokud se nepleteme, BMW nemělo nikdy znamenat Budeme Méně Wyvádět. Alespoň ne v případě trojkové řady, kterou si většina lidí kupovala přinejmenším s vidinou občasného powerslidu.
Nový třílitr s výkonem 258 koní má výborný zvuk a když se prohřeje výfukové potrubí, už od volnoběhu vydává dokonale vyladěný a hluboký tón, ve kterém dominuje ušlechtilá dravost řadového šestiválce. Zvukem se vám 330i nikdy neunaví.
Motor je tak dobře odizolovaný od zbytku auta, že ho necítíte ani ve volantu, ani v sedačce či řadicí páce. Můžete ho pouze poslouchat a hrát na něj plynovým pedálem.
Celý interiér je navíc velmi kvalitně odhlučněný a ani při dvousetkilometrové rychlosti nemáte pocit, že jedete rychle. Motor točí 4400 ot/min a není vůbec znát, že by se namáhal.
Zrychlení na plný plyn se také odehrává jaksi mimochodem, až máte pocit, že nové 330i je pomalejší než to předchozí, i když tabulky vám jasně řeknou, že tomu tak není a že E90 je ve sprintu na stovku o 0,2 s rychlejší (6,3 vs 6,5 s).
Z pohledu konkurence, ale i v porovnání s předchozí řadou, přináší nová generace samé výhody – je větší a pohodlnější, má silnější motory a neodvratně i modernější design. Přes to všechno je navíc v podstatě za nižší ceny, což jí samo o sobě jistě zajistí úspěch.
Jen nebuďte překvapení, až za jejím volantem dojdete k závěru, že přestala poslouchat rock a převlékla se z víkendového oblečení do střízlivého saka.
V podobě E46 si totiž zákazníci kupovali rodinné auto, o kterém zároveň věděli, že má rozdvojenou osobnost a že je schopné se silnějšími motory poskytnout opravdu bezprostřední a sportovní pocit z jízdy.
Nová řada E90 má stále výborný zvuk a brzdí a jede přesně tak, jak si prý od ní všichni slibují, ale to cosi lechtivého a dovádivého, co z E46 dělalo tak neodolatelný automobil, se přeměnilo či vytratilo vědomým přechodem na luxusnější charakter.
Ceny úvodních modelů E90:
BMW 320i – 841 500 Kč
BMW 320d – 911 200 Kč
BMW 325i – 990 100Kč
BMW 330i – 1 114 000 Kč
redakce autoweb.cz