autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi Lancer > Mitsubishi Lancer Evo IX: Poslední z rodu Lancerů
Mitsubishi Lancer Evo IX: Poslední z rodu Lancerů
Až totiž v roce 2007 přijde Mitsubishi Lancer EVO X, bude to od základu nové auto a od čtyřdveřového sedanu, jaký vidíte na fotkách, se prý bude zásadně lišit. Právě to dělá z devítky posledního z dlouhé řady ostrých Lancerů, jak je známe.
Všechna Eva byla založena na soudobé generaci Lanceru, občas z jedné generace vzniklo víc verzí, každá mírně vylepšená oproti předchozí. Pokaždé šlo ale o velmi silné, lehké, skvěle ovladatelné a nadpozemsky mrštné auto. Devítka je založená na stejném základě jako předchozí Evo VIII, se kterým jsem měl tu čest a které se rázem zařadilo na první místo mého osobního žebříčku „nejrychlejších aut na reálné silnici“. Na oficiální test nové devítky si budeme muset ještě nějaký ten týden počkat, ale krátké seznámení s jednou z prvních, která brázdí naše silnice, jsme si pochopitelně nemohli nechat ujít.
Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Kromě drobných designových změn (nárazníky, spoiler) jsou nejzásadnějšími změnami vylepšené chlazení, doladění podvozku a variailní časování ventilů MIVEC. Zbytek se příliš nemění a to včetně ceny, která je momentálně 1 199 900 Kč.
Designové změny vůz mírně zjemnily, ale „natuněný“ vzhled pochopitelně zůstal. Pro jedny je to plus, jiným se to nelíbí, štěstí ale je, že Evo na vzhled zas tolik nedává, jde mu především o jízdní výkony.
Pár čísel na začátek
Verze, která se prodává u nás, má sériových 280 koní, na některých trzích ale seženete i verze o výkonech 305, 326 a 345 koní, s vyladěným sáním, případně jinou řídicí jednotkou. Sériové Evo IX zvládne stovku za 5,7 sekundy a maximální rychlost dosahuje 250 km/h. Podle mě to je všechno, co potřebujete k životu. Zkušenosti zahraničních novinářů s předchozí generací totiž ukazují, že čím větší výkon vůz má, tím méně je použitelný v reálném životě. Jeremy Clarkson sice na letištním okruhu s modelem FQ-400 uštval Murcielago, ale vůz měl takovou prodlevu turba, že byl v běžném provozu zcela nepoužitelný. Navíc jezdil pouze na speciální benzín a do servisu musel každé úterý odpoledne.
Pokud Evo někde získává navrch před svým úhlavním modrozlatým nepřítelem, je to v ovladatelnosti. Volant osmičky byl tak citlivý, že ke změně jízdního pruhu stačilo neopatrně kýchnout a devítka je na tom stejně. Zároveň vám ale do dlaní proudí taková záplava informací, jakou vám žádný jiný vůz s posilovačem neposkytne. Řízení je sice rychlé, ale také hladké a chirurgicky přesné. Podvozek je tvrdý, ale když pojedete rychle, i na rozbité silnici udrží vůz v požadovaném směru a poskytne vám přilnavost a trakci na hranici fyzikálních možností. A dokonce i když se vám auto nakonec utrhne, zůstává pořád dobře ovladatelné.
Na tom má zásluhu podvozek s inteligentním pohonem 4×4 a aktivním natáčením zadních kol. Elektronika posílá výkon přesně tam, kde je potřeba, takže na výjezdu ze zatáčky, kde většina čtyřkolek při přidání plynu pluží směrem ke krajnici, se Evo opře o zadní kola, utáhne stopu a vystřelí na další rovinku.
Nežijeme v ideálním světě
Najdou se ale i mínusy. Například jízdní kvalita rozhodně nevzbuzuje touhy vydat se na výlet napříč Evropou, zvuk motoru není tak pěkný, jako u některých Subaru a podvozek na nekvalitním povrchu hlučí. Na druhou stranu najdete jen málo takhle rychlých aut, které by dokázaly svézt pět lidí a ještě měly decentně velký kufr.
Výbava není kdovíjak hvězdná, ale většině lidí postačí: airbagy, ABS, kožený volant MOMO, sportovní sedačky Recaro čalouněné kůží a Alcantarou, dálkové centrální zamykání, EBD, brzdy Brembo, lehká sedmnáctipalcová kola Enkei, automatická klimatizace, imobilizér, okna i zrcátka v elektrice… Pokud chcete ještě o trochu ostřejší svezení, je k dispozici sportovní paket za 50 tisíc, který obsahuje sportovní tlumiče Bilstein a superlehká kovaná kola BBS (ulehčí vám o 4,4 kg).
Cena ale není všechno, ještě jsou tu provozní náklady a ty u takovéhoto auta nejsou zrovna nízké. Za svojí cenu vám sice Evo nabídne neskutečnou rychlost a spousty zábavy, ale jako všechna rychlá a extrémní auta vyžaduje trochu větší porci pozornosti. S návštěvou servisu při běžném provozu počítejte zhruba každého půl roku. V každodenním provozu se dá jezdit za 15 litrů, když budete opatrní, při běžné svižnější jízdě se posunete blíž ke dvaceti a při ostrém nasazení ještě výš. Pokud si navíc nemůžete odpustit ostrý rallye start z každého semaforu, počítejte s tím, že spojka příliš úplňků nezažije. Pneumatiky jakbysmet. Za každou legraci se prostě něco platí…
Za zapůjčení a předvedení jednoho z prvních exemplářů Eva IX v ČR děkujeme Václavu Pechovi.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mitsubishi Lancer Evo IX: Poslední z rodu Lancerů |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,7 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, 1997 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 280 koní v 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 355 Nm při 3500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,6/8,2/10,6 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1465 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 199 900 Kč |