autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz e > Mercedes-Benz E220 CDI Energy
Mercedes-Benz E220 CDI Energy
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Slovo „obyčejný“ možná zavání něčím nezajímavým, nebo dokonce méněcenným, ale v tomhle případě je tomu naprosto naopak. Jistě, pohled na vínový sedan s menšími koly, kterých české silnice brázdí stovky, asi tep motoristickému nadšenci nezrychlí. Co, nadšenci – zřejmě ani potenciálnímu zákazníkovi.
České zastoupení Mercedesu má ovšem na zrychlení tepu zákazníků jinou páku. Dodatek „Energy“ v názvu vozu totiž znamená, že jde o speciální verzi, určenou přímo pro český trh. Nejen, že má pod kapotou nový dieselový motor, ale její výbava byla ušita na míru českým podmínkám a zahrnuje nejčastěji zaškrtávané položky příplatkové výbavy přímo do standardní verze.
Mercedes-Benz E-Class velká fotogalerie
Na autě tedy nenajdete dvaadvacetipalcová chromovaná kola, která si kupují jen nedospělí jedinci s problémovým vztahem ke své identitě. Testovaný vůz měl dokonce ještě zimní gumy, ale i ty letní dostanete na „pouze“ šestnáctipalcových kolech. Zato ale můžete čekat veškerou bezpečnostní elektroniku (ESP, ABS, BAS), automatickou klimatizaci Thermatic, elektricky ovládaná okna i zrcátka, vyhřívané sedačky, metalízu, pětistupňový automat, kožený volant a řadicí páku a další užitečnou výbavu.
Zkrátka a dobře, u tohoto modelu neplatí oblíbený trik některých německých automobilek, který spočívá ve sražení základní ceny na lákavě nízkou hranici a následném připlácení pomalu i za kliky u dveří. Což by všechno bylo k ničemu, kdyby se jednalo o špatné auto. Éčkový Mercedes už má sice na kapotě pár zářezů a vedle limuzíny třídy S a zbrusu nové céčka možná vypadá trochu starší, ale jen v málokterém autě poznáte stárnutí tak málo. Možná (nebo vlastně určitě) bych si odpustil dřevěné obložení interiéru, ale všechny ostatní materiály působí dojmem luxusu a pohodlí. Křesla jsou velmi široká a trochu omezené boční vedení těla se dá docela úspěšně omluvit tím, že naftový Mercedes s automatem asi nikdo nebude používat jako závoďák.
Když už jsme u toho pohonu, přichází čas vyklopit si na hlavu kbelík plný popela. Původně jsem na tomto místě napsal odstavec o třílitrovém vidlicovém šestiválci E320 CDI, který v autě pochopitelně nebyl. Vyplývají z toho dvě věci – zaprvé, motoristický novinář je pořád jenom člověk a člověk se občas přepíše i v tak důležité věci, jako je tabulka testovaných aut. A následně pak může klidně udělat i takovouhle botu. Daleko důležitější je ale ten druhý poznatek – že jsem byl celý týden mylně přesvědčený, že jezdím v šestiválci a ani jednou jedinkrát mě nenapadlo si stěžovat na nedostatečný výkon, nadměrný hluk, či vibrace. To samo o sobě je pro nový 2,2 litrový čtyřválec o výkonu 170 koní a točivém momentu 400 Nm ta největší pochvala. A věřte mi, že co se týče výkonu, rozhodně nepatřím mezi ty, kteří by se spokojili s málem.
Jenže tenhle nový čtyřválec éčku stačí k naprosto bezproblémové svižné jízdě, bezpečnému předjíždění a zároveň umožňuje bez větších potíží udržet spotřebu v okolí sedmi litrů. S každým dalším dnem stráveným za volantem éčka jsem se utvrzoval v názoru, že právě tohle bude pro většinu zákazníků naprosto ideální pohonná jednotka. Navíc mi udělal radost i pětistupňový automat (dosud se k 220 CDI v základu nabízel jen šestistupňový manuál), který řadil plynule a velmi hladce a dokázal se bez větších prostojů adaptovat na svižnější, nebo naopak co nejplynulejší jízdu.
Podvozek patří spíš k těm pohodlnějším, sportovnosti pětkového bavoráku rozhodně nedosahuje a „nezachrání“ ho ani pohon zadních kol. Na zábavné driftování pochopitelně můžete zapomenout, hlídá vás nevypínatelná stabilizace, ale na druhou stranu se určitě nedá říct, že bych se za volantem nudil. Je to zkrátka příjemné auto. A ta menší kola, přestože autu dodávají vzhled typického „služebáku“, výrazně přispívají k jízdnímu komfortu.
Mimochodem, práce služebního vozu bude jistě čekat nejeden z těchto mercedesů. Nutno říct, že takovým služebním autem bych rozhodně nepohrdl. Kromě pohodlné a tiché dopravy po městě ovšem stejně dobře zvládne roli rodinného auta, má poměrně velký kufr (540 litrů) a dost pohodlí na všech místech.
Ačkoliv působil na našem redakčním parkovišti trochu jako šedá myš, do mého denního pracovního nasazení zaplul tak přirozeně, jako málokteré auto. To svědčí o jeho kvalitách, přičemž elegantní nenápadnost může být pro mnoho lidí velkým plusem. Tím největším trhákem je ovšem cena. Za velmi slušně vybavený éčkový Mercedes s automatem, silným a úsporným motorem (i když je to „jen“ čtyřválec…) a pohodlným podvozkem zaplatíte 1 199 000 Kč. Zkuste si podobný kousek u srovnatelné konkurence…
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mercedes-Benz E220 CDI Energy |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,6 |
Motor | |
Konstrukce | Řadový čtyřválec, nafta |
Zdvihový objem (cm3) | 2148 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 170 koní v 3800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 400 Nm při 2000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,1/5,4/6,7 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1615 |
Zavazadlový prostor (l) | 540 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 1 199 000 Kč |