autoweb.cz > Mazda > Mazda 6 > Mazda6 2,5 MZR GTA
Mazda6 2,5 MZR GTA
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Tohle je druhá Mazda6, která se nám dostala do rukou. První byla naftová a chválili jsem jí a to nejenom za úspornost, ale i za zábavnost, kterou nabízela řidiči. Dnešní šestka má prozatím nejsilnější motor v nabídce, takže co myslíte, pochválíme ji?
Ještě než se dostaneme k podstatným technickým věcem, zastavme se na chvíli u designu. V posledních letech je víc než kdy dříve patrná snaha automobilek za každou cenu se nějak odlišit od ostatních, najít si svébytný „designový jazyk“ a pak se ho sveřepě držet a co nejvíc zdůrazňovat, jak je „odlišný“ a „jedinečný“. Někdy to dojde tak daleko, že od sebe jednotlivé modely jedné značky poznáte vlastně jen podle velikosti.
Mazda začíná do svých sériových modelů implantovat takzvaný organický design, v neředěné podobě předvedený třeba na konceptu Nagare. Ano, odlišnost se mu skutečně nedá upřít, ale stalo se něco zvláštního. V minulosti jsme byli často svědky toho, jak japonští výrobci – ve snaze blýsknout se něčím neobvyklým – minuli vkus evropského zákazníka o dva a půl kontinentu. Jenže v poslední době je to často naopak. Mnozí kroutíme hlavami nad tím, jaké to prapodivné tvary na nás hrnou zavedené evropské značky, zatímco tahle Mazda je… no alespoň podle nás je opravdu hezká.
Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Dokonce jí sluší i bílá barva, tedy pokud je auto čisté, vyleštěné a na azurové obloze září slunce. I v tmavších odstínech zajímavé tvarování pěkně vynikne, zároveň ale Mazda 6 není příliš vyzývavá, příliš extravagantní. Osobně skládám designérovi poklonu za skvěle odvedenou práci.Technika
Psali jsem to už u dieselové šestky, ale nebude škodit to zopakovat, protože jde o poměrně důležitý a také zajímavý fakt – nová šestka je postavena na základech předchozí generace. Přestože by se v rámci koncernu zdálo logické použít podvozkové komponenty vychvalovaného nového Fordu Mondeo, Japonci tento postup s díky odmítli. Předchozí šestka byla prý dost dobrá na to, aby po mírném vylepšení Mondeo dostihla a předstihla. Je to odvážné tvrzení, ale nesmíme zapomínat na to, že minulá Mazda6 byla černým koněm svého segmentu. Přestože se příliš neprodávala, zasvěcení lidé na ní nedali dopustit. Skutečně to bylo velmi dobré, kvalitní, zábavné a spolehlivé auto.
Kromě toho, ono to s tím „mírným vylepšením“ není tak úplně jednoduché. Pokud si představujete, že nová šestka má podvozek z té staré a k tomu jiné tlumiče a pružiny, jste vedle jak Kolumbus, když doplul k Bahamám a zvolal „hle, Indie“. Jistě, nápravy jsou celkem stejné (dvojité lichoběžníky vpředu, multilink vzadu), ale například rozvor se prodloužil o celých 50 mm a celková délka vozu ještě o dalších 15 mm. Celá samonosná karoserie je ve zkrutu tužší o 30 procent, což nejen pomůže odhlučnění, ale dovoluje také zcela jiné ladění odpružení. Na přední nápravě také najdete rychlejší převod řízení a elektrický posilovač… bohužel. Ale k tomu až za chvíli.
Motor pod kapotou má 2,5 litru a i když se opět nabízí myšlenka, že by to mohl být povedený pětiválec od Fordu, zase je to stejně jako v prvním případě. Čtyřválec o objemu 2,3 litru z minulé generace šestky se dočkal převrtání a prodloužení zdvihu a dosahuje výkonu 170 koní v 6000 otáčkách a točivého momentu 226 Nm při 4000 ot./min.Na silnici
Tady je možná vhodné připomenout, že Mazda 6 s tímto motorem nemá spadeno na ostré sedany a hatchbacky. Lákavé označení GTA se totiž týká pouze stupně výbavy. Výkon 170 koní není sice v žádném případě úplně k zahození, ale očekávejte vlažný zátah, který zesílí na konci otáčkoměru ovšem jen v malém rozsahu otáček a to ještě za předpokladu, že šestku budete živit vyžadovaným osmadevadesáti oktanovým benzínem.
Síla Mazdy leží jinde a to v relativně dobře naladěném podvozku. Hned tady je ale potřeba říci, že dojem značně kazí přeposilované řízení s tupým elektrickým posilovačem žeroucím veškerý cit především kolem neutrální polohy volantu. S šestkou můžete jet čistě, do zatáček příliš nezpomalovat a řídit auto nejen volantem, ale i plynem, v momentě, kdy ale budete chtít ještě zrychlit, zradí vás řízení a vy se díky jeho otupělému naladění nebudete umět správně trefit do apexu.
Je ale velmi pravděpodobné, že řidič, který si bude kupovat Mazdu 6 ať už s jakoukoliv motorizací, přeci jen bude svoje auto používat k jiným účelům, než ježdění na hraně a v ten moment ho bude šestka uspokojovat a „playstationový“ volant mu nebude moc vadit.Prostor a výbava
Jak už jsme řekli, Mazda6 se prodloužila o 65 mm a zejména pěticentimetrový nárůst rozvoru je v interiéru hodně znát, hlavně na zadních sedadlech. Místa na kolena je zde průměrně na danou třídu a běžně vrzostlý dospělý pasažér si sedne naprosto pohodlně. Dlouháni budou mít možná trochu potíže s místem nad hlavou, v tomto ohledu šestka na Mondeo ztrácí.
Vpředu je místa také dost a přestože na někoho může palubní deska působit místy stroze, rozhodně to není taková ta konzervativní strohost, kterou občas vyčítám německým autům. Mě se design palubní desky líbí a navíc je třeba vyzdvihnout ergonomii, které jen přispívají velká a dostatečně od sebe vzdálená tlačítka. Dílenské zpracování není zlé, ale materiály by si přece jen vylepšit zaloužily.
Stupeň výbavy s podbízivým názvem GTA je skutečně bohatý. Za své peníze dostanete osmnáctipalcová litá kola, bi-xenonové světlomety, bodykit lakovaný v barvě karoserie, senzory tlaku v pneumatikách, automatickou klimatizaci, skvělou audiosoustavu Bose s osmi reproduktory a měničem na 6 disků přímo v palubní desce a spoustu dalších nezbytností. Příliš mě nenapadá za co dalšího připlácet, pokud ovšem zoufale netoužíte po střešním okně, nebo navigaci.Verdikt
Pokud jste pozorní čtenáři, jistě vám neušlo, že jsme se ještě vůbec nezmínili o té ekologii, kterou jsme slibovali na začátku. Upřímně řečeno, na dvouapůllitrovém motoru opravdu nic moc ekologického není. Jde ale o samotnou Mazdu6. Přestože je výrazně delší než předchozí model a její karoserie je tužší, nepřibrala ani kilo. Podle odborníků by takový nárůst rozměrů měl správně znamenat 90 kilogramů hmotnosti navrch, jenže Mazdě se naopak podařilo 35 kg ubrat.
Díváte se na živoucí důkaz, že když se chce, tak to jde. Mazda odlehčila všechno co odlehčit šlo a nestálo to příliš mnoho peněz. Takže žádné karbonové blatníky a magnesiové části podvozku – na audiosystému se ušetřilo kilo a půl, na obložení interiéru 6,8 kg a tak dále. Kilo ke kilu a nakonec je z toho celkový odhadovaný rozdíl 125 kg. Stejný postup byl použit i u malé Mazdy2 – také je lehčí než její předchůdkyně a její věhlas vystřelil hned po uvedení do prodeje rovnou mezi nejlepší auta třídy.
Pokud se automobilky zaměří na rozumné snižování hmotnosti, budeme z toho mít užitek všichni. Zelení mužíčkové budou jásat, protože emise škodlivin se plošně sníží, automobilky si budou mnout ruce, protože pro nejslabší verze aut budou stačit ještě menší a slabší motory, které výrazně sníží nesmysl zvaný „průměrné emise automobilky“ a my řidiči se můžeme spokojeně usmívat, protože lehčí auta jsou ovladatelnější a zábavnější.
Mazda6 je dobré auto. Kromě toho mrtvého elektrického posilovače jí prakticky nemáte co vytknout a to se často nestává. Nejsilnější benzínový motor je víceméně prestižní záležitost, šestka je s ním rozumně rychlá, nicméně motor musíte točit a zase točit, točivého momentu tady není nazbyt. Přesto musíte čekat spotřebu minimálně někde v okolí deseti litrů, při vytáčení motoru pochopitelně o nějaké dva, tři litry víc. Je to ale bezesporu zábavné a zároveň velmi praktické auto a jako takové si zaslouží čtyři hvězdičky. Hirošimo, dejte nám nějaký cit do volantu jako v minulé generaci a máte pátou!
redakce autoweb
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,3 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Plnění | atmosférický |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2488 |
Vrtání x zdvih (mm) | 89,0 x 100,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125/170 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 226 při 4000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,1/6,3/8,1 |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4735 |
Šířka (mm) | 1795/1998 |
Výška (mm) | 1440 |
Rozvor náprav (mm) | 2725 |
Provozní hmotnost (kg) | 1430 |
Celková hmotnost (kg) | 1970 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 550 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 519 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 784 900 |
Cena testovaného vozu | 784 900 |