autoweb.cz > Mazda > Mazda 5 > Mazda5 2.0D GT
Mazda5 2.0D GT
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
My novináři ze všeho nejvíce milujeme klišé. Usnadňují nám práci, jelikož nemusíme nic vymýšlet – stačí vydolovat z paměti nějakou hodně otřepanou frázi.
Novinářské klišé ale nemusí být jen ve slovech, opakovat donekonečna se dá i stavba článku. Představte si, že jste dostali za úkol napsat recenzi velkoprostorového auta. Chvíli se budete drbat na hlavě, než si znovu připomenete, že poslední dobrý nápad jste dostali v roce 1972. Takže jedeme podle osvědčeného vzoru. Velkoprostorová auta jsou, ehm, prostorná a odvezou hodně lidí. Vida. Ale podvozek, kvalita jízdy, ovladatelnost a vůbec jízdní vlastnosti nebývají nic moc. To je mi objev! Samozřejmě je to dáno „vysokou stavbou karoserie“ nebo podobně trestuhodným slovním spojením.
Potom už stačí zalistovat v press kitu, opsat něco technických údajů, zmínit možnosti nastavení sedadel a sesmolit nějaký ten závěr.
Mazda 5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Říkám to nerad, ale pokud jde o velkoprostorová auta, máme my novináři nejvyšší čas vymyslet si aktuálnější klišé. Tahle kategorie v posledních letech prodělala obrovský posun od utilitárního zaměření k tradičním vlastnostem dobrých osobních aut, jako je kultura cestování a kvalitní řidičské zážitky.
Řidič v centru pozornosti…
Jedním z prvních výrobců, kteří se začali orientovat na řidiče i v kategorii MPV, byla před dvěma lety Mazda. Model Mazda5 tehdy působil mezi sobě rovnými vyloženě sportovně – a jeho řidičská přitažlivost o mnoho nezeslábla ani dnes, když se stejnou cestou vydali mnozí rivalové.
Navzdory sdíleným komponentům nedosahuje podvozek Mazdy vytříbeného chování příbuzných fordů – finesy jemného ladění podvozkových komponentů si Richard Perry-Jones očividně nechává pro sebe. Mazda5 má ale k chování S-Maxu velmi blízko, blíž než kterýkoli soupeř.
Možná namítnete, že jízdní vlastnosti nejsou v téhle kategorii důležité. Hmm. To by snad mohla být pravda, kdyby konkurence s horšími jízdními vlastnostmi nabízela podstatně více pohodlí, kultivovanosti či všestrannosti. Jenže Mazda5 nezůstává v těchto kritériích nic dlužna.
…ale na zbytek posádky se rozhodně nezapomnělo
Začněme od sedadel. Mazda věří, že málokdo opravdu potřebuje sedm míst, a rozhodla se raději nabídnout více pohodlí šesti pasažérům. Obě krajní sedadla v prostřední řadě jsou dále ode dveří než v sedmimístných MPV, protože namísto plnohodnotné sedačky je mezi nimi jen úzké „půlsedadlo.“ Výsledek je, že při obsazení šesti či méně lidmi zůstává na prostřední řadě podstatně víc místa pro lokty a ramena. Sedadlo uprostřed poslouží jako malý stolek – a kdyby to náhodou bylo potřeba, trojice lidí se nějak vměstná.
Sedadla v nejzazší řadě se sklápějí a vyklápějí snadno, ale to je dnes obvyklé, stejně jako skutečnost, že je nelze vyjímat.
Nepříliš obvyklé jsou naopak posuvné dveře, které dokážou velmi usnadnit nastupování na úzkých parkovacích místech. Chodí zlehka, nevyžadují nijak velkou sílu a protože nemají elektrický pohon, nemusíte na jejich otevření/zavření čekat dlouhé sekundy.
Mazda tvrdí, že v interiéru je cestujícím k dispozici deset držáků na nápoje a pětačtyřicet (!) odkládacích schránek, přihrádek a poliček. Byli jsme líní to počítat, takže nám nezbývá než věřit.
Námi zkoušené auto mělo dvoulitrový turbodiesel o výkonu 143 koní. Má trochu otupělou reakci na plyn, stejně jako všechny turbodiesely splňující Euro IV, a na volnoběh nebo pod zátěží nezní moc vytříbeně. Při cestovním tempu ale ztichne a převodovka má uspokojivě přesné řazení.
Dumpingová cena
Tak, a teď ty méně radostné stránky. Černý interiér z převážně tvrdých plastů nepůsobí ani luxusně, ani útulně (i když kvalitu jeho sestavení nelze zpochybnit), ale vážnější mezerou v cestovních kvalitách Mazdy5 je hučení od pneumatik. V motoristických časopisech tomu říkají valivý hluk. Citroen Picasso přitom dokazuje, že to jde i lépe.
Když už jsme zmínili francouzského rivala, ještě chvíli u něj zůstaňme. Budeme-li porovnávat dvoulitrové turbodiesely ve střední výbavě, zjistíme následující: Obě auta jsou přibližně stejně velká. Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDI SX stojí 839 900 Kč. Mazda5 2.0D GT vám bude říkat pane za 770 900 Kč. Ano, o tolik je Mazda výhodnější než produkt značky, která sama rozhodně nezískala proslulost přemrštěnými cenami.
Verdikt
MPV s dobrými jízdními vlastnostmi dnes už není takové zjevení jako před nemnoha lety, jen povedený podvozek by Mazdě5 ke čtyřhvězdičkovému hodnocení nestačil. Naštěstí toho nabízí mnohem víc: praktické posuvné dveře, solidní zpracování, nadprůměrné pohodlí pro čtyři dospělé cestující, odpovídající výbavu a velmi slušnou cenu. Je to MPV, které by mi nevadilo mít. A vezměte jed na to, že z téhle věty se klišé ještě dlouho nestane.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda5 2.0D 143 k GT |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,4 |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválcový turbodiesel, common-rail |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140 koní (105 kW) v 3500 ot/min. |
Točivý moment (Nm) | 360 Nm v 2000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 197 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,3/5,1/6,3 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1535 |
Zavazadlový prostor (l) | 112/426/857 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 770 900 Kč |