Mazda 5 2.0 MZR-CD GTA NAVI

Mohou jít slova jako MPV, rodina, zavazadla a zábava za volantem dohromady? V tomto případě ano.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Mazda 5 není na trhu žádnou novinkou. Od svého uvedení v roce 2004, kdy nahradila celkem povedený model Mazda Premacy, uplynula již delší doba, a tak bylo zapotřebí přijít s faceliftem, který by Mazdě dodal „sportovnější a divočejší“ nádech, což většina dnešních zákazníků požaduje.

Když se dnes řekne MPV, už dávno se nemusí nadšencům zvedat žaludek. Jistě, ovladatelnost sportovního kupé s pohonem zadních kol nečekejte, ale tato kategorie udělala takový krok kupředu, že ani opravdu průměrné produkty v této třídě nejsou žádnou katastrofou a dá se s nimi žít. Co je u rodinného MPV také důležité, je design. Přece nechcete, aby se za vás rodina styděla, protože jezdíte ošklivým káčátkem. Jen se podívejte na Citroen Picasso, Ford S-Max nebo třeba Renault Espace. Rozhodně nemůžete říct, že by to byla ošklivá auta, každé z nich má jisté kouzlo a nezaniknou v davu.

Mazda 5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 5 fotogalerie

Popravdě, sám nejsem příznivcem aut, jejichž primárním úkolem je přepravit buď sedm lidí a nebo tři kubíky vzduchu, podle toho, jak naložení zrovna jedete. Podle mě pouze zabírají místo a špatně se s nimi parkuje, ale i přesto jsem se na Mazdu 5 těšil a byl jsem zvědavý, jestli dokáže nabídnout řidiči vázanému rodinnými povinnostmi podobné zážitky, jako to svedou produkty z opačného spektra nabídky.

MPV nebo kombík?

Čím na vás Mazda 5 při prvním setkání zapůsobí, je velmi vyvážený design. Vlastně, ono to auto vůbec nevypadá jako klasické vysoké MPV, spíš byste řekli, že je to kombík s vyšší stavbou karoserie. Tento dojem ještě umocňuje zářivě bílá barva a „sportovní“ nárazníky a kola. Vůbec, auto nevypadá na to, že odveze 7 lidí. Teprve po usednutí za volant se ujistíte, že opravdu máte rodinné MPV. Sedačka je dost vysoko a vnitřní prostor je řešen s ohledem na přepravní kapacitu. A ta je po sklopení všech sedadel vskutku působivá.

MPV nebo sporťák?

Po rozjezdu, kdy počítáte s tím, že dostanete houpavý charakter, ospalé reakce, líný motor a naprosto bezpohlavní řízení, na vás čeká jedno příjemné překvapení za druhým. Předně je to řízení, které díky hydraulickému posilovači nepřišlo o jisté náznaky zpětné vazby a stejně jako u ostatních masových produktů Mazdy dokáže řidiče vtáhnout do děje. A to dokonce takovým způsobem, že vás takovéhle auto bude umět pobavit, i když do něj přesednete třeba z BMW řady 1.

Dalším překvapením je podvozek. Na rozbité silnici nevytřese z vaší rodiny (v mém případě ze skupiny dobrovolníků simulujících rodinu) duši a i přes trochu tvrdší naladění je celkem slušně poddajný. I když někteří konkurenti to zvládají přece jen lépe, v jejich případě je to na úkor rychlosti reakcí a přesné ovladatelnosti. A tou může MPV od Mazdy soupeřit i s dobře postavenými hatchbacky.

Řízení a podvozek vás budou natolik provokovat, až často zapomenete na to, že vezete nákup, manželku, děti a psa. Mazda 5 se dá přesně nasměrovat k apexu a pokud uprostřed oblouku uberete plyn, auto utáhne stopu. Když tento proces provedete s větší agresivitou, nastoupí velmi dobře kontrolovatelný a předvídatelný přetáčivý smyk. Mazda tak dokáže prolétnout nepříjemnou zatáčku nejen velmi rychle, ale také efektně a hlavně bezpečně. Něco takového jsem od tohoto auta vůbec nečekal a musím před touto schopností smeknout. Bál jsem se, že prostě nastoupí kolosální nedotáčivost a budu jen čekat, až se přední kola znovu chytnou, ale nic takového se neděje. Mazda 5 je za každých okolností velmi dobře řiditelná a ovladatelná, což je na takové auto působivé. Ano, pořád se bavíme o MPV pro sedm cestujících.

Trochu radosti z jízdy kazí líný naftový motor. Dvoulitrový turbodiesel má sílu (360 Nm při 2000 ot./min.) i výkon (143 koní při 3500 ot./min.), ale disponuje celkem závažným turboefektem, který je ještě umocněn dlouhým zpřevodováním. To oceníte na dálnici, kdy při předpisové rychlosti motor točí něco málo přes 2000 ot./min., ale na okresce nebo při potřebě rychlého předjíždění vás bude prodleva v dodávce výkonu štvát. Problémem je i relativně malý rozsah použitelných otáček, takže se při pokusu o rychlou jízdu uřadíte až do křečového záchvatu. Ale abychom nekřivdili jenom Mazdě, nějaká auta jsou na tom se svými diesely ještě hůře.

Když už jsme u té převodovky… Je příjemně tuhá a přesná, rychlosti mají jasně vymezené dráhy, takže se vám nestane, že byste se netrefili. Dobře rozmístěné pedály pak usnadňují podřazování s meziplynem, to kdybyste ještě více chtěli umocnit zážitek z jízdy. Už jen to, že se o tom člověk zmiňuje, je pro Mazdu pochvalou.

Brzdy jsou rovněž více než odpovídající a s opakovaným zpomalením nemají žádné potíže. Takže dlouhé horské sjezdy s naloženým autem by měly vydržet bez protestů. Také se mi líbí chod pedálu a celkem slušný progresivní účinek. Brzdy prostě nefungují stylem ANO/NE, jak je tomu ve většině aut.

MPV nebo pohodlný prostředek hromadné dopravy?

Abych tady nerozebíral jen přetáčivé smyky, meziplyny a zpětnou vazbu, měl bych se zaměřit také na praktickou stránku věci. Testovaná Mazda 5 dorazila v nejvyšší možné výbavě, takže vám v autě nebude chybět opravdu nic, snad kromě vyhřívaného bazénu a dětského koutku s profesionálně vyškolenou opatrovatelkou. Dlouhé cesty po dálnici, pro které je Mazda 5 jako stvořená, zvládá s přesvědčivým klidem a pohodou. Motor se jen tak líně převaluje a do nějakých 150 km/h posádku neobtěžuje nadměrný hluk. Nastavte tempomat na politicky korektní rychlosti a nejen, že v autě bude relativní ticho – ještě udržíte spotřebu okolo 8 litrů. Sedadla jsou pohodlná a snadno nastavitelná, pozice jak za volantem, tak i na místě spolujezdce nebo vzadu naprosto v pořádku. Posádku nic netlačí, všechny odkládací prostory jsou v dosahu a ovladače působí odolným dojmem. Ano, plasty nejsou z nejlepších, ale právě jejich jednoduchost a dojem odolnosti oceníte ve chvíli, kdy se v zatáčkovité pasáží neudržíte a vaše ratolesti seznámí podlahu auta a kožené čalounění sedadel s tím, co bylo dobrého v menu happy-meal.

Třetí řada sedadel je opět rozporuplným místem. Děti se sem vejdou, ale přístup k nim není nejlepší a použijete je opravdu jen na krátké vzdálenosti. Lepší bude je nechat sklopené a využít větší kapacitu kufru. Prostřední řada sedadel je velmi příjemným místem k pobytu. Sedačky jsou komfortní, dle libosti nastavitelné a cestující mají k dispozici i stolečky s držákem nápojů v opěradlech předních cestujících. Přístup k prostředním sedadlům je velmi dobrý díky posuvným dveřím, které lze otevírat také elektricky buď z auta a nebo dálkovým ovladačem.

Verdikt

Ve variabilitě interiéru sice Mazda 5 na konkurenty lehce ztrácí, zejména ve schopnosti pracovat se sedadly a dalšími věcmi, jenže tyto drobnosti jasně vyváží naprosto působivou ovladatelností, přesvědčivým podvozkem a relativně komunikativním řízením. Zklamal mě projev motoru, ale rád to Mazdě 5 odpustím jako drobnou pihu na kráse, kterou stejně člověk začne časem vnímat jako součást charakteru a zvykne si.

Mazda 5 2.0 MZR-CD si proto plným právem zaslouží čtyřhvězdičkové ohodnocení jako nadprůměrné auto, které nejen, že doveze celou rodinu, ale ještě pobaví řidiče. Kdyby Mazda zlepšila reakce motoru, některé plasty v interiéru a ještě vypilovala variabilitu, mohlo by to být i na maximální hodnocení.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda 5 2.0 MZR-CD GTA
0-100 km/h (s)11
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1998
Vrtání x zdvih (mm)86 x 86
Převodovkašestistupńová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)143/105 v 3500 ot/min.
Točivý moment (Nm)360 v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)93
Nejvyšší rychlost (km/h)196
Spotřeba paliva (l/100 km)7,3/5,1/6,3 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4565
Šířka (mm)1755
Výška (mm)1665
Rozvor náprav (mm)2750
Provozní hmotnost (kg)1535
Celková hmotnost (kg)2250
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)112/426/857
Ceny
Základní cena modelu802 900
Cena testovaného vozu957 900
9.10.2008 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist