autoweb.cz > Mazda > Mazda 5 > Mazda 5 2.0 MZR-CD GTA NAVI
Mazda 5 2.0 MZR-CD GTA NAVI
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Mazda 5 není na trhu žádnou novinkou. Od svého uvedení v roce 2004, kdy nahradila celkem povedený model Mazda Premacy, uplynula již delší doba, a tak bylo zapotřebí přijít s faceliftem, který by Mazdě dodal „sportovnější a divočejší“ nádech, což většina dnešních zákazníků požaduje.
Když se dnes řekne MPV, už dávno se nemusí nadšencům zvedat žaludek. Jistě, ovladatelnost sportovního kupé s pohonem zadních kol nečekejte, ale tato kategorie udělala takový krok kupředu, že ani opravdu průměrné produkty v této třídě nejsou žádnou katastrofou a dá se s nimi žít. Co je u rodinného MPV také důležité, je design. Přece nechcete, aby se za vás rodina styděla, protože jezdíte ošklivým káčátkem. Jen se podívejte na Citroen Picasso, Ford S-Max nebo třeba Renault Espace. Rozhodně nemůžete říct, že by to byla ošklivá auta, každé z nich má jisté kouzlo a nezaniknou v davu.
Mazda 5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Popravdě, sám nejsem příznivcem aut, jejichž primárním úkolem je přepravit buď sedm lidí a nebo tři kubíky vzduchu, podle toho, jak naložení zrovna jedete. Podle mě pouze zabírají místo a špatně se s nimi parkuje, ale i přesto jsem se na Mazdu 5 těšil a byl jsem zvědavý, jestli dokáže nabídnout řidiči vázanému rodinnými povinnostmi podobné zážitky, jako to svedou produkty z opačného spektra nabídky.
MPV nebo kombík?
Čím na vás Mazda 5 při prvním setkání zapůsobí, je velmi vyvážený design. Vlastně, ono to auto vůbec nevypadá jako klasické vysoké MPV, spíš byste řekli, že je to kombík s vyšší stavbou karoserie. Tento dojem ještě umocňuje zářivě bílá barva a „sportovní“ nárazníky a kola. Vůbec, auto nevypadá na to, že odveze 7 lidí. Teprve po usednutí za volant se ujistíte, že opravdu máte rodinné MPV. Sedačka je dost vysoko a vnitřní prostor je řešen s ohledem na přepravní kapacitu. A ta je po sklopení všech sedadel vskutku působivá.
MPV nebo sporťák?
Po rozjezdu, kdy počítáte s tím, že dostanete houpavý charakter, ospalé reakce, líný motor a naprosto bezpohlavní řízení, na vás čeká jedno příjemné překvapení za druhým. Předně je to řízení, které díky hydraulickému posilovači nepřišlo o jisté náznaky zpětné vazby a stejně jako u ostatních masových produktů Mazdy dokáže řidiče vtáhnout do děje. A to dokonce takovým způsobem, že vás takovéhle auto bude umět pobavit, i když do něj přesednete třeba z BMW řady 1.
Dalším překvapením je podvozek. Na rozbité silnici nevytřese z vaší rodiny (v mém případě ze skupiny dobrovolníků simulujících rodinu) duši a i přes trochu tvrdší naladění je celkem slušně poddajný. I když někteří konkurenti to zvládají přece jen lépe, v jejich případě je to na úkor rychlosti reakcí a přesné ovladatelnosti. A tou může MPV od Mazdy soupeřit i s dobře postavenými hatchbacky.
Řízení a podvozek vás budou natolik provokovat, až často zapomenete na to, že vezete nákup, manželku, děti a psa. Mazda 5 se dá přesně nasměrovat k apexu a pokud uprostřed oblouku uberete plyn, auto utáhne stopu. Když tento proces provedete s větší agresivitou, nastoupí velmi dobře kontrolovatelný a předvídatelný přetáčivý smyk. Mazda tak dokáže prolétnout nepříjemnou zatáčku nejen velmi rychle, ale také efektně a hlavně bezpečně. Něco takového jsem od tohoto auta vůbec nečekal a musím před touto schopností smeknout. Bál jsem se, že prostě nastoupí kolosální nedotáčivost a budu jen čekat, až se přední kola znovu chytnou, ale nic takového se neděje. Mazda 5 je za každých okolností velmi dobře řiditelná a ovladatelná, což je na takové auto působivé. Ano, pořád se bavíme o MPV pro sedm cestujících.
Trochu radosti z jízdy kazí líný naftový motor. Dvoulitrový turbodiesel má sílu (360 Nm při 2000 ot./min.) i výkon (143 koní při 3500 ot./min.), ale disponuje celkem závažným turboefektem, který je ještě umocněn dlouhým zpřevodováním. To oceníte na dálnici, kdy při předpisové rychlosti motor točí něco málo přes 2000 ot./min., ale na okresce nebo při potřebě rychlého předjíždění vás bude prodleva v dodávce výkonu štvát. Problémem je i relativně malý rozsah použitelných otáček, takže se při pokusu o rychlou jízdu uřadíte až do křečového záchvatu. Ale abychom nekřivdili jenom Mazdě, nějaká auta jsou na tom se svými diesely ještě hůře.
Když už jsme u té převodovky… Je příjemně tuhá a přesná, rychlosti mají jasně vymezené dráhy, takže se vám nestane, že byste se netrefili. Dobře rozmístěné pedály pak usnadňují podřazování s meziplynem, to kdybyste ještě více chtěli umocnit zážitek z jízdy. Už jen to, že se o tom člověk zmiňuje, je pro Mazdu pochvalou.
Brzdy jsou rovněž více než odpovídající a s opakovaným zpomalením nemají žádné potíže. Takže dlouhé horské sjezdy s naloženým autem by měly vydržet bez protestů. Také se mi líbí chod pedálu a celkem slušný progresivní účinek. Brzdy prostě nefungují stylem ANO/NE, jak je tomu ve většině aut.
MPV nebo pohodlný prostředek hromadné dopravy?
Abych tady nerozebíral jen přetáčivé smyky, meziplyny a zpětnou vazbu, měl bych se zaměřit také na praktickou stránku věci. Testovaná Mazda 5 dorazila v nejvyšší možné výbavě, takže vám v autě nebude chybět opravdu nic, snad kromě vyhřívaného bazénu a dětského koutku s profesionálně vyškolenou opatrovatelkou. Dlouhé cesty po dálnici, pro které je Mazda 5 jako stvořená, zvládá s přesvědčivým klidem a pohodou. Motor se jen tak líně převaluje a do nějakých 150 km/h posádku neobtěžuje nadměrný hluk. Nastavte tempomat na politicky korektní rychlosti a nejen, že v autě bude relativní ticho – ještě udržíte spotřebu okolo 8 litrů. Sedadla jsou pohodlná a snadno nastavitelná, pozice jak za volantem, tak i na místě spolujezdce nebo vzadu naprosto v pořádku. Posádku nic netlačí, všechny odkládací prostory jsou v dosahu a ovladače působí odolným dojmem. Ano, plasty nejsou z nejlepších, ale právě jejich jednoduchost a dojem odolnosti oceníte ve chvíli, kdy se v zatáčkovité pasáží neudržíte a vaše ratolesti seznámí podlahu auta a kožené čalounění sedadel s tím, co bylo dobrého v menu happy-meal.
Třetí řada sedadel je opět rozporuplným místem. Děti se sem vejdou, ale přístup k nim není nejlepší a použijete je opravdu jen na krátké vzdálenosti. Lepší bude je nechat sklopené a využít větší kapacitu kufru. Prostřední řada sedadel je velmi příjemným místem k pobytu. Sedačky jsou komfortní, dle libosti nastavitelné a cestující mají k dispozici i stolečky s držákem nápojů v opěradlech předních cestujících. Přístup k prostředním sedadlům je velmi dobrý díky posuvným dveřím, které lze otevírat také elektricky buď z auta a nebo dálkovým ovladačem.
Verdikt
Ve variabilitě interiéru sice Mazda 5 na konkurenty lehce ztrácí, zejména ve schopnosti pracovat se sedadly a dalšími věcmi, jenže tyto drobnosti jasně vyváží naprosto působivou ovladatelností, přesvědčivým podvozkem a relativně komunikativním řízením. Zklamal mě projev motoru, ale rád to Mazdě 5 odpustím jako drobnou pihu na kráse, kterou stejně člověk začne časem vnímat jako součást charakteru a zvykne si.
Mazda 5 2.0 MZR-CD si proto plným právem zaslouží čtyřhvězdičkové ohodnocení jako nadprůměrné auto, které nejen, že doveze celou rodinu, ale ještě pobaví řidiče. Kdyby Mazda zlepšila reakce motoru, některé plasty v interiéru a ještě vypilovala variabilitu, mohlo by to být i na maximální hodnocení.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda 5 2.0 MZR-CD GTA |
---|---|
0-100 km/h (s) | 11 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86 x 86 |
Převodovka | šestistupńová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 143/105 v 3500 ot/min. |
Točivý moment (Nm) | 360 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 93 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 196 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,3/5,1/6,3 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4565 |
Šířka (mm) | 1755 |
Výška (mm) | 1665 |
Rozvor náprav (mm) | 2750 |
Provozní hmotnost (kg) | 1535 |
Celková hmotnost (kg) | 2250 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 112/426/857 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 802 900 |
Cena testovaného vozu | 957 900 |