autoweb.cz > Mazda > Mazda 3 > Mazda 3 2.3i MPS
Mazda 3 2.3i MPS
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na první pohled si jí klidně můžete splést třeba s šestnáctistovkou, zejména, když bude v nějaké méně řvavé barvě. Jen ti s nejostřejším pohledem si všimnou změněného předního spoileru a velkých kol. Zezadu už je to trochu jednodušší, střešní spoiler je sice poměrně decentní, ale trubka výfuku o průměru hlavně slušného kanónu napovídá, že tohle žádný slabý motůrek nebude.
A taky že není. Čtyřválec pod kapotou má objem 2,3 litru a jako by to ještě nestačilo, vzduch do něj cpe pořádně velké turbodmychadlo. Výsledkem je 260 koní a 380 Nm, to všechno proudící přes šestistupňový manuál na přední nápravu. Aby se s tím přední kola nějak popásovala, najdete mezi nimi samosvorný diferenciál.
Kdo měl to velké štěstí dostat se za volant ikonického Focusu RS, možná teď trpce potřásá hlavou. Jeho samosvor sice v zatáčkách umožňoval vyvinout až nadpozemskou rychlost, protože přední kola se asfaltu držela s urputností vteřinového lepidla, ale také vyžadoval absolutní pozornost řidiče a docela silné ruce. Volant v zatáčkách zkoušel, jak pečliví jste v posilovně byli a pokud ho člověk nedržel dostatečně autoritativně, předek auta se nepříjemně vlnil. Pro sportovní jízdu skutečný zážitek, v každodenním provozu trochu peklo.
Vývojáři Mazdy si naštěstí dělali poznámky a samosvorný diferenciál v MPS se chová daleko civilizovaněji. V běžném provozu pomalu ani nepoznáte, že mezi předními koly je. Odladění mechanického přibržďování planetových kol zvládli technici na jedničku. Rozdělení trakce mimo to kontroluje také ESP a elektronická jednotka. Funguje to víc než dobře. Stačí v zatáčce pořádně přidat plyn a držet volant. MPS se přikrčí, přisaje se k silnici a vyrazí po obloukové dráze vpřed. Jak narůstá boční přetížení, začne vám docházet, že tohle nářadí je i v zatáčkách nebezpečně rychlé.
Mazda 3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Proč „i v zatáčkách“? Protože na rovince to každý vyzkouší nejdřív a Mazda 3 MPS se skutečně nemá za co stydět. Pružnost motoru působí magickým dojmem a rychlost narůstá dech vyrážejícím způsobem. Na rovince, kde většina průměrně výkonných aut došplhá stěží ke stopadesáti, ukazoval tachometr Mazdy před brzdícím bodem něco přes 180 km/h. Jakmile se jednou roztočí turbo, MPS táhne jako kůň. Nezadržitelně, nesmlouvavě. Ve sprintu si klidně troufne na jakéhokoli soupeře ze své třídy a jistý si před ním nemůže být ani kdekterý sporťák. Pružné zrychlení na dálnici zesměšní dokonce i většinu velkých turbodieselů, které tuto disciplínu považují za svoje výhradní hájemství.
Škoda, že motor kromě titánské síly neoplývá taky trochou charakteru. Jeho zvuk sice příliš neslyšíte, protože ho při akceleraci přehluší turbo svým mohutným „Whuuuššššššš!“, ale že by šlo o nějaký hudební zážitek se zrovna říct nedá. Pokud si ho plánujete pořídit kvůli závodům ve zrychlení, obrňte se také trpělivostí kvůli převodovce. Řazení není z nejhladších, když chcete změnit stupeň co nejrychleji (a to při sprintu vážně chcete), má tendenci se občas zaseknout, což je k vzteku.
Podvozek je patřičně přitužený, dokonce výrazně tvrdší než ve Focusu ST, s nímž sdílí spoustu součástek. V zatáčkách sice drží karoserii prakticky bez náklonů, ale jakmile najedete na rozbitou silnici, zatraceně dobře to ucítíte. Zkrátka, Focus je naladěný celkově trochu líp, vyžehlí víc nerovností a řidiči dopřeje o trochu víc zábavy.
S podvozkem pravděpodobně souvisí i největší stížnost, kterou k Mazdě mám – hlučnost. Nejspíš je to i vina nízkoprofilových pneumatik na osmnáctipalcových kolech, ale hluk od podvozku je skutečně otravný. I když si na dálnici udržíte legální rychlost – a věřte mi, že s takhle pružným autem je to zatraceně, ale zatraceně těžké – budete muset při konverzaci s posádkou zvyšovat hlas. Tak výrazný je hukot pneumatik. Při delších cestách je to nejen otravné, ale i velmi únavné a v důsledku nepříliš bezpečné.
Důležitá otázka je, jak si vede mezi ostatními soupeři ve tříde hot-hatch. Jenže se trochu zdráhám vynést verdikt, protože čím déle nad tím uvažuju, tím víc se mi zdá, že tam Mazda 3 MPS tak úplně nepatří. Nevypadá jako hot-hatch a navzdory brutálnímu tahu a samosvoru ani nejezdí, jako hot-hatch. Spíš je to hatchback, který si hraje na grand tourer. Takže GT-hatch. Jako takový je skvělý, drtivě rychlý na dálnicích i na okreskách, ale nic moc víc. Pokud vám jde o zábavu za volantem, skončíte spíš u Focusu ST. Je ale pravda, že je o něco dražší a má méně výkonu. Rozhodnutí je na vás…
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda 3 2.3i MPS |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,1 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, benzín, turbodmychadlo |
Zdvihový objem (cm3) | 2261 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 260 koní v 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 380 Nm v 3000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,5/7,5/9,7 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1408 |
Zavazadlový prostor (l) | 290 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 793 900 Kč |