Maserati Quattroporte S

Je to horkokrevný Ital se vším, co k tomu patří. Takže je Quattroporte autem, které začnete uctívat?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Maserati bylo vždy značkou, která uměla rozbušit srdce všech fandů rychlých a stylových aut. A jinak tomu není ani v případě Quattroporte, které do třídy luxusních sedanů vletělo jako štika do rybníka plného vypasených kaprů.

Maserati Quattroporte a je vlastně jedno, o jaké verzi se bavíme, je jednoduše určeno pro přesný opak zákazníků poohlížejících se po Mercedesu třídy S nebo Lexusu. Quattroporte je zřejmě i více ultimativní, než BMW 750i. Je více hrubiánské a do celé jízdy přináší tak nějak více italské divokosti.Technika

My jsme měli k dispozici verzi Quattroporte S a to S v označení znamená, že pod kapotou nenajdeme základní 4,2litrový osmiválec. Esko pohání o půl litru větší, tedy 4,7litrový motor, jehož výkon stoupl o 30 koní na výsledných 430 k. Motor točí zhruba 7200 otáček a to nejlepší odvádí po překročení zhruba čtyřtisícové hranice.

Po usednutí dovnitř vás nejdříve upoutá masivní volant, řemeslně perfektně zpracovaná pádla pod ním a hned na to velká navigace na středovém panelu. Jenže moment, tuhle grafiku jsme už někde viděli. A ty budíky nám jsou také nějaké povědomé. Vlastně i páčky pod volantem. Dali bysme krk za to, že je pro Maserati vyrábí stejný dodavatel, jako pro Alfu Romeo. Ne, že by byly vyloženě špatné, ale nepůsobí dost exkluzivně na auto, které nese tu cenovku, kterou Quattroporte má. A ta navigace a její ovládání, skoro se to stydím říct. Už jsme je viděli v Citroenu. Ano, čtete správně. Úplně stejná ovládací tlačítka jsou v Citroenech!Na silnici

Stovku umí Quattroporte S za 5,4 s a jeho maximálka je 280 km/h. A ten zvuk. Jadrný, hrubý, hlasitě prostupující celý interiér. Tohle auto rozhodně nepůsobí jako nějaký luxusní sedan. A ono také typickým představitelem sedanu izolujícího posádku od okolí ani nemá být. Quattroporte je určeno řidičům, kteří chtějí být vtaženi do hry. K tomu také napomáhá šestistupňový automat ZF, ke kterému si můžete objednat i pádla pod volantem. A rozhodně to doporučujeme. Řadí rychle a s meziplyny. Jen nás trochu rozčiloval fakt, že i v manuálním režimu vám při rychlejším prošlápnutí plynu automat sám podřadí.

Quattroporte S váží bez řidiče 1990 kg a měří 5,1 metrů, takže je dokonce o 2cm delší, než Mercedes třídy S. Sedíte tu ale nízko a díky pevnějšímu podvozku, si připadáte spíše jako za volantem sportovního kupé. Stiskem tlačítka Sport ještě přitvrdíte jeho charakter a náklony karoserie v zatáčkách se ještě sníží. Ani ve standardním nastavení ale neumí žehlit nerovnosti našich silnic s takovou grácií, jako zmínění rivalové. Na nerovnostech se do interiéru přenáší na danou třídu vozu relativně nepříjemné vibrace. Kdo ale ve vývojovém oddělení Maserati mohl tušit, že u nás peníze daňových poplatníků mizí jinam, než do kvalitní silniční sítě.

Pokud se ale budete pohybovat po kvalitním asfaltu, podvozek vám nabídne dostatek prostoru pro zábavu. V momentě, kdy zrychlíte nabízí řízení dostatek preciznosti a i trochu té zpětné vazby, i když posilovač se snaží spíš vás izolovat od silnice. Ve sportovním nastavení podvozku máte i vyšší váhu Quattroporte S lehce pod kontrolou a nesnaží se vám, zřejmě i díky velkému rozvoru, připravovat nějaké nepředvídatelnosti. Quattroporte S je jednoduše v takovém režimu jízdy pevné a precizní.Prostor a výbava

Design karoserie je kapitolou samou pro sebe. Nemyslíme si, že zrovna ve stříbrné je nejzajímavější, tmavší barvy mu podle našeho názoru sluší daleko více. Ale to je samozřejmě otázka vkusu každého. Na quattroporte je rozhodně pěkný pohled. Nemáme tu co dočinění s nějakým usedlým, konzervativním německým sedanem. Tohle je jednoduše umění a decentní sochařina.

Uvnitř ale není všechno tak špičkově ergonomicky zvládnuto, jako třeba u zmíněných německých rivalů. Třeba ovládání ventilace nebo vyhřívání sedaček najdete na přední stěně sedačky pod stehnem, takže jen naslepo lovíte, kdeže ovladač vlastně je. Místa na hlavu tu bylo tak akorát, dovedeme si ho ale představit rozhodně více.V interiéru najdete kvalitnější materiály a třeba semiší potažené sloupky nebo strop střechy si můžete přiobjednat. Některé ovladače ale nepůsobí jako v autě, které se má měřit s BMW řady 7. Je to holt auto pro individualisty, kteří musí zaplatit určitou daň za ojedinělost. Ale to je současně pozitivum Quattroporte. Jestli chcete být jiní a jednoduše nechcete řídit třídu S, sedmičku nebo Lexus LS, kterých napočítáte na našich silnicích denně slušné množství, pak vám Quattroporte splní sen. Budete individualista každým coulem.Verdikt

No a spotřeba? Je samozřejmě především na řidiči, jaká bude. Výrobce udává průměr zhruba 16 litrů na 100 km, v reálu můžete při užívání si soudtracku motoru a jeho výkonu jezdit klidně za 30 litrů. Běžně se ale budete pohybovat někde u 20 l na 100 km. Bavíme se tady ale o autě, které zákazníka přijde na 107.000 Euro, tedy k dnešnímu dni zhruba na 2,8milionu korun. V základní výbavě.

Po celodenním ježdění se nám ale Quattroporte celkem vrylo pod kůži, i když má chyby, nad kterými jsme na začátku dne kroutili hlavou. Quattroporte prostě potřebuje výstředního majitele, který se nebojí obětovat trochu ze svého pohodlí. Takže až někdy uvidíte na silnici Quattroporte, připomeňte si, že za jeho volantem sedí nadšenec.

Roman Trojna

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,4 s 
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Zdvihový objem (cm3)4691
Kompresní poměr11:1
Převodovkaautomatická, ZF
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)317/430 při 7000 min-1
Točivý moment (Nm)490 Nm při 4750 min-1
Nejvyšší rychlost (km/h)280 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)24/10,9/15,7 l/100 km
Objem nádrže (l)90
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5097 mm
Šířka (mm)1991 mm
Výška (mm)1438 mm
Provozní hmotnost (kg)1990
Celková hmotnost (kg)2400
Ceny
Základní cena modeluv přepočtu 2.800.000 Kč
20.7.2009 7:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist