autoweb.cz > Lexus > Lexus LS > Lexus LS460 AWD
Lexus LS460 AWD
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Na to, že je Lexus poměrně mladou automobilkou, si už stačil vybudovat velmi silnou pověst i pozici. Začínal se sice dobře zpracovanými, ale přece jen pořád tak trochu kopiemi Mercedesu. Jenže od svých vzorů se učil rychle a dnes je na úrovni, která je se zavedenými evropskými automobilkami naprosto srovnatelná a v některých ohledech je dokonce překonává.
Už první generace modelu LS, která přišla v roce 1989, byla dost dobrá na to, aby se evropští konkurenti podrbali na hlavě a začli na svých nových modelech pracovat ještě usilovněji. Měla osmiválec o objemu 4,0 litry, všechna kola zavěšená na dvojitých lichoběžnících a pneumatické odpružení. Tím největším překvapením byla ale kultivovanost celého auta a účinnost hlukové izolace – uvnitř bylo při jízdě větší ticho, než v tehdejším Mercedesu a navíc byl Lexus i lečí a rychlejší. Uběhlo 20 let a LS útočí znovu. Má ale proti sobě výrazně vylepšenou konkurenci.Technika
Lexus LS velká fotogalerie
Karoserie LS má obdivuhodný součinitel odporu vzduchu, pouze 0,26. Designově v sobě kombinuje zaoblené křivky modelu GS a agresivní prvky menšího IS. Co se týče techniky, jedno LS už jsme kdysi testovali, tohle se zásadně liší zejména pohonem všech kol.
Lexus ho nabídnul, aby konkuroval Mercedesu třídy S 4Matic a představil ho na autosalonu v Moskvě. To je docela případné, protože přesně pro trhy, kde podstatnou část roku leží na silnicích sníh nebo břečka, je tahle verze určená především. Technicky je převzatý z hybridního modelu LS600h, používá středový diferenciál Torsen C, který většinu doby posílá 60% točivého momentu na zadní kola. Důvodem je zachování jízdních vlastností zadokolky, ovšem diferenciál podle momentálních podmínek poměr samozřejmě okamžitě mění.
V přídi tiše ševelí čtyřvačkový osmiválec o objemu 4,6 litru s dvojitým vstřikováním, přímým i nepřímým. Trysky se střídají podle režimu motoru, aby zajistily co nejtišší a nejkultivovanější chod. Oproti běžnému LS460 má verze s pohonem všech kol mírně snížený výkon, konkrétně 366 koní a točivý moment 469 Nm. Důvod automobilka oficiálně nikde neuvádí, náš soukromý tip je, že jde o udržení emisí na nějaké mediálně příjemné hodnotě.Na silnici
Lexus se nenechal zlákat současným trendem, který praví že co není sportovní, to se neprodá. LS je zaměřeno každým coulem na luxus a přestože jedno ze tří nastavení pneumatického odpružení se jmenuje „Sport“, ve skutečnosti by se (zejména ve srovnání s některými soupeři) mohlo klidně jmenovat „Komfort“. A další dvě by pak byly „Větší komfort“ a „Maximální komfort“.
Při bežné jízdě mimo město je nejlepší nechat zapnutý střední režim, ve městě pak poslouží nejměkčí nastavení. Zkoušel jsem jezdit na nejměkční nastavení i mimo město, ale cestující na zadních sedadlech protestovali, že auto se příliš houpe a plave. Proklamovaně „sportovní“ nastavení tlumičů využijete pouze v případě, kdy nestíháte obchodní schůzku a potřebujete prostě jet rychleji, než by vás normálně napadlo.
Okamžitě po rozjezdu se vám začne do mozku vkrádat myšlenka, jak může být LS600h ještě tišší. Velký osmiválec vpředu přede tak potichu, že o něm vůbec nevíte a jen při neurvalém zadupnutí plynového pedálu se ozve vzdáleným melodickým zvukem. Kromě tohoto zvuku vůbec nepoznáte, jestli motor běží, nebo ne. Snad jen z těch nejjemnějších záchvěvů, které prochází řadící pákou – jinak ovšem v interiéru nic nevibruje.
I když má motor dostatek výkonu i na pořádně svižnou jízdu, nejlépe mu je při rozvážné a klidné jízdě. Převodovka neznatelně prochází všech svých osm rychlostních stupňů a osmiválec se líně převaluje kolem dvou tisíc otáček – takhle vypadá ta pravá pohoda.
Pohon všech kol na suchém asfaltu nepoznáte, natož abyste ho nějak prakticky zužitkovali. Pokud tedy nežijete v oblasti s vysokými srážkami a dlouhotrvajícími sněhovými kalamitami, možná bude lepší spokojit se s modelem bez pohonu předních kol. Bude o něco lehčí, silnější a o 120 tisíc levnější.Prostor a výbava
Až dosud jsem rozebíral vlastnosti, které typického zákazníka Lexusu LS téměř vůbec nezajímají. Auta téhle kategorie se nekupují pro své jízdní vlastnosti, ale kvůli vnitřnímu prostoru a luxusu. LS v tomto ohledu rozhodně nestojí stranou. Pokud jde o schopnost izolovat vás od okolního světa, obklopit vás luxusem a hýčkat vás jak to jen jde, tahle limuzína hraje první ligu.
Už jen zvuk, který se ozve při dovření mohutných dveří je uklidňující a vypovídá o dílenské kvalitě bez jakýchkoli ústupků a jakmile usednete do rozlehlých měkkých sedadel, čalouněných jemnou kůží, můžete spokojeně zhluboka vydechnout a nechat malicherné starosti za hlukově izolačními skly. Je tu ale jeden problém: přestože se Lexusu nedá nic vytknout z praktického hlediska, občas trochu pokulhává po vizuální stránce. Vezměte si třeba grafiku přístrojů v kapličce – není zlá, ale ve srovnání s novou generací BMW řady 7 je beznadějně zastaralá. Nebo ta hlavice řadící páky… také se vám vybavila devadesátá léta?
Pokud ale nejste puntičkářští estéti a tyhle maličkosti překousnete, čeká na vás spousta prostoru kolem, masážní sedadla s vyhříváním i klimatizací a audiosystém, pro který se mi velmi těžko hledají správná adjektiva. Je to bezpochyby to nejlepší, co jsem kdy v jakém autě slyšel a přestože jsem nedávno celkem výrazně upgradoval své domácí kino, čistoty reprodukce systému Mark Levinson Reference Surround Sound nedosáhne ani ve své nejlepší chvilce. Devatenáct reproduktorů včetně výkonného subwooferu, měnič na 6 disků a sametově výkonný zesilovač by už samy o sobě byly zárukou skvělého poslechu, ale především fakt, že ani při bolestivě vysoké hladině produkce nikde nic nerezonuje a nedrnčí, dává poslechu tu pravou šťávu.
V testovacím autě byl systém spojen i s DVD přehrávačem a výklopnou devítipalcovou obrazovkou pro zadní cestující. Příplatkový paket zadních sedadel za 115 tisíc umožní zadním pasažérům elektrické polohování sedadel (skoro jako u zubaře), zatahování zadní a bočních okenních roletek stisknutím tlačítka a přidá i čtyřzónovou klimatizaci se speciálními čidly, měřícími teplotu v okolí hlavy a v případě potřeby zasahující stropními difuzory.
Ještě mám ale jednu výtku z místa řidiče: zatímco radarový tempomat reaguje na vpředu jedoucí auta velmi jemně a patří rozhodně k těm podařenějším, systém zabraňující nechtěnému vyjetí z dálničního pruhu mě trochu nepříjemně překvapil svou razantní odezvou. Pravda, těchto do řízení aktivně zasahujících systémů zatím není mnoho, ale ten, který jsem testoval na dlouhé cestě do Ženevy v Hondě Accord se ukázal jako téměř dokonale naladěný a skutečně uklidňující pomocník. Lexus naopak při přiblížení k přerušované čáře koriguje směr celkem výrazně a když si nedáte pozor, může se vám stát, že budete chvíli tak trochu kličkovat od čáry k čáře. Nepochybuji, že Lexus systém brzy vyladí k naprosté dokonalosti, v tom totiž vyniká.Verdikt
Hodnotit luxusní limuzíny je trochu ošemetná záležitost. Ani já, ani většina čtenářů se neumí vžít a mnohdy ani jednoduše pochopit myšlenkové pochody člověka, který si kupuje auto za téměř tři miliony korun. Ano, LS 460 AWD stojí 2 289 000 Kč, ale když přičtete všechnu výbavu, kterou měl na palubě testovací vůz, jste na částce 2 884 000 Kč. Je to hodně peněz i když si v duchu pořád opakujete, že na palubě je dokonce i systém, který hlídá vaší pozornost a když se nedíváte směrem k blížící se překážce, okamžitě se vás pokusí vzburcovat.
Jisté je jedno, takový kupující rozhodně příliš neřeší spotřebu, každopádně ne kvůli útratě na čerpací stanici. Příjemných 11 litrů na 100 km, za které se s autem při delších cestách dá jezdit, ho budou zajímat především z hlediska dojezdu, který přesahuje 700 km na jednu nádrž.
Z praktického hlediska Lexus LS splňuje všechno, co se od něj požaduje a přidává ještě kupu věcí navrch. Problém je, že vedle nového sedmičkového bavoráku a eskového mercedesu nepůsobí pocitově tak prémiovým a luxusním dojmem, jak by měl. Je možná tišší, ale mnoho evropských zákazníků dá přednost německým soupeřům právě z důvodu onoho prvotního pocitu. A pokud náhodou nesedají jen vpravo vzadu, ale občas i vlevo vpředu, německá konkurence jim při jízdě dodá víc sebejistoty a trochu toho potěšení navíc. I tak ale není možná nazvat koupi LS chybou. Je to skvělý prémiový sedan a ve srovnání s 95% ostatních aut zcela jiná kategorie osobní dopravy.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,3 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 4608 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | pohon všech kol (Torsen C) |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 269/366 v 6400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 469 Nm při 4100 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 17,2/8,3/11,3 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 84 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5030 |
Šířka (mm) | 1875 |
Výška (mm) | 1480 |
Rozvor náprav (mm) | 2970 |
Provozní hmotnost (kg) | 2085 |
Celková hmotnost (kg) | 2495 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 530 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 289 000 |
Cena testovaného vozu | 2 884 000 |