autoweb.cz > Lexus > Lexus IS > Lexus IS250
Lexus IS250
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
V poslední době je docela zajímavé sledovat designérské trendy různých automobilek. Ještě před pár lety to bylo nalinkované docela jednoduše: v Evropě se stavěla krásná auta a čím dál níž na jih, tím krásnější. A z dalekého východu přicházely různé podivné kreace.
Dnes se karta obrací. Některé evropské značky zkoušejí experimentovat a pouští mezi zákazníky podivné tvarové výstřelky. Jistě, mnohdy jde o velmi zajímavá auta, ale jen málokdo je na první pohled označí za „krásná“ – nanejvýš se za čas mluví o tom, že už jsme si na ně docela zvykli (případ mj. pětkového BMW). Z Japonska zatím čím dál častěji přijíždějí auta, která se lidem zalíbí hned od začátku. Podívejte se na novou Mazdu6… a nebo na tenhle Lexus.
Lexus IS velká fotogalerie
Nedávno prošel faceliftem, ale vnější změny jsou pouze minimální. Stačí jediný pohled aby bylo jasné, že žádné razantnější zásahy prostě nebyly potřeba. I když už IS jezdí po silnicích nějaký ten rok, stejně se za ním kdekdo s uznalým pokýváním ohlédne. A pokud jde o mě, nejvíc stejně záleží na tom, že mi jeho tvary vykouzlily na tváři úsměv pokaždé, když jsem vyšel ze dveří.
Technika
Facelift se dotknul masky, předního i zadního nárazníku, zadních světel, zpětných zrcátek, do kterých přibyly směrovky a také designu sedmnácti a osmnáctipalcových kol. Jinak Lexus IS zůstává tím autem, které si pamatujeme. V přídi má šestiválec o objemu 2,5 litru, výkonu 208 koní a točivém momentu 252 Nm. Je spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou a tradičně pohání zadní kola.
Společně s Mercedesem a BMW tak Lexus zůstává jedním z mála dnešních výrobců, který u svých prémiových sedanů drží jinak už všeobecně opouštěnou koncepci. Pohon předních kol je levnější, praktičtější, prostorově úspornější a pro širokou veřejnost i bezpečnější. Jenže zadokolky jsou prostě zábavnější, vyváženější a řidičsky vytříbenější. Je dobře, že aspoň některé automobilky to stále ještě mají na paměti.
Lexus IS má ve svém rukávu několik zásadních trumfů a tím prvním z nich je úroveň dílenského zpracování. Kvalita z tohohle auta přímo dýchá, rovnou od chvíle, kdy vezmete za kliku a ucítíte přesvědčivý odpor, jemné klapnutí zámku a poctivý tah dveří. Spáry v karoserii jsou uzounké a absolutně rovné, nikde nenajdete ani jeden pochybný detail. Takhle vypadá dobře postavené auto.
Na silnici
Člověk by řekl, že více než 200 koní musí na poměrně malý sedan bohatě stačit a dokud jedete na půl plynu, je to i pravda. Abych byl spravedlivý, s IS250 se dá jet i pořádně rychle, ale když začnete opravdu tlačit, do mozku se vám vkrade pocit, že automat motoru srazí hrany a až příliš ho uhladí.
Automat samotný je také nastavený spíš na pohodovou jízdu, při dynamičtějším zacházení je trochu zmatený. Pádla pod volantem navíc jeho elektronika nebere tak vážně, jako v případě brutálního IS-F, spíš než jako na příkaz na ně reaguje jako na doporučení. Pokud plánujete častější zábavné jízdy, ušetřete 40 tisíc a neobjednávejte si automat.
Nejzávažnějším problémem tohoto auta je jeho konkurence. Trojkové BMW i Mercedes třídy C jsou neuvěřitelně vytříbená auta a jejich podání kompromisu mezi schopností sportovní jízdy a bez protestů přijatelného jízdního komfortu působí téměř dokonale neprůstřelně. S takovými soupeři prostě nestačí, že je řízení rychlé, hbité a přesné – jakmile se projedete v BMW řady 3, chtě nechtě budete muset uznat, že jeho úrovně zpětné vazby a komunikace s dlaněmi řidiče prostě nedosahuje. Místo toho v něm cítíte jakýsi mírně umělý odpor. Aspoň není přehnaně lehké.
Je to škoda, protože jinak se auto v zatáčce chová velmi nadprůměrně. Už při nájezdu cítíte, že tady se žádná nedotáčivost konat nebude. Příď se přikrčí směrem k apexu a zadek jemně naznačí ochotu pomoci autu s vykroužením oblouku. Pohrajte si s tlačítkem ESP OFF a vůz vám dovolí poměrně zábavný drift. Pokud ale máte zkušenosti a úhel řízeného smyku přeženete, elektronika se automaticky opět aktivuje a prudce vám sebere veškerý výkon.
Až do tohoto momentu lze IS250 brát zajímavý počin, který sice nedosahuje sportovního nadání bavoráku, ale vynahrazuje to kvalitní konstrukcí, pohodlím a tichem (o tom později). Ne každý chce mít za každou cenu sportovní auto. Bohužel si to Lexus trochu kazí odpružením, které je zkrátka o malinko tvrdší, než by bylo dobré. Chtělo by to buď elektronicky řízené tlumiče, nebo aspoň v objednávce volitelnou kolonku „nechci sportovní podvozek“.
Prostor a výbava
Uvnitř IS se po faceliftu změnilo několik málo věcí, ale jinak je interiér pořád přehlídkou kvalitních, drahých materiálů, luxusní výbavy (jako pečlivě obšívaných kožených sedaček) a nejmodernější techniky. Máte k dispozici navigaci s couvací kamerou, adaptivní bixenonové světlomety, adaptivní radarový tempomat s přednárazovou ochranou a spoustu dalšího.
Pro fajnšmekry je tu fantastický hudební systém Mark Levinson se 14 reproduktory a výkonným zesilovačem, který patří k tomu nejlepšímu, co v daném segmentu seženete. A pokud se do nějakého auta vyplatí zainvestovat takovou částku za „muziku“ (příplatek za zmíněný audiofilský systém je 90 tisíc korun), je to právě tenhle Lexus.
Jakmile totiž za sebou zavřete dveře, jako by někdo ztlumil okolní svět. Zvuková izolace je jednou z největších předností tohoto vozu a funguje skutečně obdivuhodně. Za jízdy samozřejmě nedosahuje magických schopností svých větších stájových sourozenců, ale ve své třídě prakticky nemá soupeře. Pro ilustraci připomenu, že když jsme zkoušeli předfaceliftový model IS220d, naměřili jsme na stejném úseku uvnitř vozu nižší hladinu hluku, než v benzínovém trojkovém BMW…
Výhrady mám k funkci radarového tempomatu, který na pomaleji jedoucí auta ve vašem pruhu reaguje příliš neuroticky a brzdí tak náhle a razantně, že vás to může zpočátku vylekat. Některé automobilky už mají podobné systémy vyladěné daleko lépe a hlavně – i Lexus už ve velkém LS dokázal, že to jde. Škoda, že se vyladěný software s faceliftem nedostal i do menšího modelu.
Verdikt
Základní verze IS250 stojí 879 tisíc Kč. Už v ní sice dostanete poměrně slušnou porci výbavy, ale nějaké ty příplatky jsou nevyhnutelné. Paket Luxury s vyhřívanými a odvětrávanými koženými sedačkami, bixenonovými světlomety, roletkou zadního okna, elektricky nastavitelným sloupkem volantu a dalšími věcmi stojí 145 tisíc, bezklíčové ovládání stojí 10 tisíc, osmnáctipalcová kola také, adaptivní tempomat 85 tisíc, metalíza 20 tisíc… asi už chápete, kam mířím. Celková cena testovaného auta se s lehkostí vrcholového atleta vyšvihla na 1 279 000 Kč.
Pokud hledáte sedan, který bude co nejlépe zvládat dynamickou, případně dokonce sportovní jízdu, komunikativnější BMW, nebo i céčkový Mercedes budou lepší volbou. Jenže takových zákazníků je minimum – daleko větší procento zájemců bude zcela spokojeno s tím, jak Lexus funguje na 70% svých schopností. Mnohé z nich vlastně nebude zajímat ani to, rozhodnou se pro něj jen na základě designu a nepřehlédnutelné aury kvality a luxusu. Jenom škoda toho nadmíru tuhého odpružení.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,4 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2500 |
Kompresní poměr | 12,0:1 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 153/208 v 6400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 252 při 4800 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 12,7/7,0/9,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4585 |
Šířka (mm) | 1800 |
Výška (mm) | 1425 |
Rozvor náprav (mm) | 2730 |
Provozní hmotnost (kg) | 1625 |
Celková hmotnost (kg) | 2055 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 560 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 398 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 879 000 |
Cena testovaného vozu | 1 279 000 |