autoweb.cz > Testy automobilů > Ford Mondeo 3,0 V6
Ford Mondeo 3,0 V6
Kdyby nešlo zrovna o pětidveřovou karosérii liftback, nikdo by se vám nemohl divit, pokud byste na první pohled zaměnili tohle auto za vlajkovou loď ST220. I když má Titanium z vnějšího pohledu pár blýskavých lišt a rámečků navíc, díky osmnáctipalcovým ráfkům, dolu protaženému čelnímu a zadnímu nárazníku a snížené světlé výšce o 15 milimetrů je na první pohled natolik odlišné od řadových mondeí, že v myšlenkách mimoděk skočíte rovnou k ST220, i když se zrovna v téhle verzi vůbec nevyrábí.
Podobnost se sportovním modelem má základ i v třílitrovém benzínovém šestiválci, se kterým se omezená verze Titanium nabízí. Další variantou je nový turbodiesel 2,2 TDCI.
V této podobě má však motor v porovnání s ST220 o 22 koní nižší výkon, i když celkových 204 koní stále stačí na velmi dobrý dojem. Vzhledem k luxusnějšímu a uvolněnějšímu charakteru Titania, ale i ostatních nižších řad Mondea, se k měkčímu podvozku hodí stejně dobře jako o stupeň dravější a řevnivější motor k ST220.
Za jízdy se třílitrový objem připomíná počtem válců jen ve vyšších otáčkách a při silnější zátěži, za všech ostatních okolnosti je skoro neslyšný a splývá s hlukem v pozadí. Když prošlápnete plyn na místě, vydává charakteristický hlubší bzučivý tón, známý i z předchozích šestiválců v Mondeu.
V posledních několika tisících otáček nemá tak prudký průchod výkonu jako ST220, ale ve všech ostatních ohledech stále dobře zprostředkovává všechny příjemné pocity, které si v duchu spojujete s vidlicovým šestiválcem. V běžném provozu i na dálnici nemusíte překračovat čtyři a půl tisíce otáček a přesto můžete počítat se slušným zrychlením i rychlostí. S častým použitím celého rozsahu otáček stoupá průměrná spotřeba na 16 litrů na sto, ale brzy objevíte, že při šetrnějším zacházení nejedete o moc pomaleji, i když na druhou stranu ani spotřeba nepadá pod 12 l/100 km.
Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Skutečnost, že v téhle verzi vás Mondeo vyloženě nesvádí k neustálému sešlapování plynu až na maximum, jde ruku v ruce s relaxovaným rázem interiéru, daným zejména měkkými a poddajnými sedačkami, v této verzi v kožené úpravě s vnitřní ventilací i vytápěním.
Na zadních sedadlech je dost místa pro opravdu pohodlné dálkové cestování, a i když se zrovna k těmto účelům nabízí z důvodů tabulkově poloviční spotřeby turbodiesel, pokud máte zrovna vhodnou náladu, třílitrový benzínový šestiválec se vám z těch hlubokých černých kožených sedaček může správně zdát jako dekadentnější a svým způsobem vhodnější volba.
Možná budete namítat, že na to, abychom Mondeo jen tak od stolu pasovali do role natolik prestižního auta, aby si zasloužilo úvahu nad vhodností psychologicky ušlechtilejšího benzínového motoru, tu jsou jiné značky než modrý ovál. Avšak způsob, jakým vás dokáže tento interiér a odhlučněný motor uklidnit a uvolnit, je zcela srovnatelný s řadou zvučnějších značek, a ani k tomu nepotřebuje kůží potaženou palubní desku.
Volant se dobře drží, střízlivé černobílé přístroje jsou přehledné a hladkost šestistupňové převodovky drží dlouhodobý standard všech novodobých fordů. Zároveň není na škodu, že v chodu řadicí páky přeci jen cítíte jistý stupeň mechanického tření, obzvláště v porovnání s auty od VW, i když odpověď na to, co je lepší, určuje v takových detailech jen osobní přesvědčení.
Jediná opravdová vada Mondea, která se u všech doposud testovaných modelů objevuje s takovou pravidelností, že už jí nelze přecházet, je potápějící se brzdový pedál. Na brzdném účinku se tím nic nemění, alespoň ne do doby, než začnou brzdy neodvratně vadnout, ale při šlápnutí na pedál se citelného záběru dočkáte až v místě, kde by v ostatních autech se správným nastavením byla dávno zablokovaná kola.
Brzdy zabírající hned na začátku, tak jak to například bravurně předvádí Focus, abychom nekřivdili Fordu, že toho není schopen, by se u Mondea v pocitu sebejistoty výborně doplnily s dobře vyváženým řízením a podvozkem, což jsou dvě oblasti, ve kterých Mondeo stále vyniká nad ostatními konkurenty. Pedál se navíc propadá tak hluboko, že téměř vylučuje používání meziplynů, se kterými by ještě více vynikl potenciál převodovky a motoru.
Ve všech ostatních ohledech je Mondeo V6 solidně postaveným autem, ve verzi Titanium navíc s takřka maximální výbavou. Pokud by se vám ale cena 960 tisíc korun zdála příliš vysoká, výkonově i jízdně srovnatelný model Sport pořídíte těsně pod hranicí 900 tisíc. I když se na ty sportovní spoilery a lesklé doplňky na karosérii i v interiéru Titania hezky kouká, to jediné, co opravdu stojí za příplatek, jsou osmnáctipalcová kola, na kterých vypadá Mondeo opravdu dobře, zvlášť když je o 15 mm snížené, což je případ jak série Titanium, tak i výbavy Sport (v základu se 17″ koly).
Marek Nastoupil